معرفی بهترین ایده های استفاده از آجر نما داخل منزل

معرفی بهترین ایده های استفاده از آجر نما داخل منزل

همانطور که می دانید تاریخچه آجر در ساختمان سازی و زندگی انسان داستان بسیار طولانی است. اما بر خلاف تصور، آجر فقط برای ساخت و ساز ساختمان و زیر بنا نیست! برای شومینه یا حتی فر پیتزا می توان از آجر استفاده کرد. جالب است بدانید آجر نما داخل منزل نیز کاربرد های جالب و زیبایی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد های آجر نما داخل منزل بپردازین.

پنج کاربرد منحصر به فرد آجر نما داخل منزل

پنج کاربرد منحصر به فرد آجر نما داخل منزل

ساخت و ساز با آجر از هزاران سال پیش انجام میشد. برای نمای سنتی، آجر در خارج از خانه‌ها یا ساختمان‌های شهر استفاده می‌شود. آجر نسبت به سایر مصالح ساختمانی به نگهداری کمتری نیاز دارد و از دوام، استحکام و سازگاری بیشتری با محیط زیست برخوردار است. همچنین آجر از انواع متفاوتی همچون آجر لفتون و یا آجر شیل برخورد دار است.
استحکام آجر باعث شده به یک انتخاب آشکار برای سازه‌ی خانه‌ی شما تبدیل شود، اما می‌تواند در بسیاری از مکان‌های دیگر نیز گنجانده شود. در اینجا پنج روش برای تغییر شکل ظاهری یک خانه با آجر ارائه شده است، به گونه‌ای که منزل شما از دیگر منازل در محله متمایز شود.

کف‌ها و گذرگاه‌های (محل‌های عبور) آجری

کف‌ها و گذرگاه‌های (محل‌های عبور) آجری-آجر نما داخل منزل
جمله معروفِ «ساختن از پایه و اساس» به طور ویژه در اینجا صدق می‌کند. با نصب کفپوش آجری، یک فوندانسیون قوی و محکم را در ورودی، آشپزخانه یا راهروی خود ایجاد کنید. در نتیجه‌ی این کار، یک سطح بادوام و مناسب برای حیوانات خانگی خواهید داشت که به راحتی تمیز می‌شود. با افزودن گذرگاه‌هایی از ایوان خود به حیاط پشتی، آجر را به فضای بیرون گسترش دهید.

دیوارهای شاخص و طاق‌های آجری

دیوارهای شاخص و طاق‌های آجری-آجر نما داخل منزل
شومینه یک ویژگی داخلی است که اغلب از آجر ساخته می‌شود، اما چرا در آنجا متوقف شوید؟ از آجر استفاده کنید تا یک دیوار شاخص بسازید که بلافاصله به هر اتاق روح می‌بخشد. می‌توانید از آجر در طاق‌های بالای ورودی‌ها یا درب‌ها استفاده کنید؛ این کار ذوق معماری را به فضا اضافه می‌کند.

آجر در حمام

آجر در حمام-آجر نما داخل منزل
شاید تصور نکنید که آجر در حمام مناسب باشد، اما اگر به دنبال یک ظاهر صنعتی در خانه خود هستید، آجر یک گزینه است. از آنجا که تمیز کردن آن آسان است و به تعمیر و نگهداری زیادی احتیاج ندارد، در اتاقی که معمولاً به تمیزکاری هفتگی نیاز دارد ایده‌آل است.

آجر در پس‌زمینه آشپزخانه

آجر در پس‌زمینه آشپزخانه-آجر نما داخل منزل
آشپزخانه قلب خانه است. بنابراین، چه به دنبال یک ظاهر مدرن صنعتی باشید، چه یک ظاهر کلاسیک زیبا، آجر به عنوان یک پس‌زمینه در پشت کابینت یا پیشخوان‌ها فضای دلپذیری را فراهم می‌کند که در آن خانواده و دوستان می‌توانند در آنجا جمع شوند.اگر به دنبال امنیت بیشتر هستید می توانید با آجر نسوز آشپزخانه خود را زیباتر کنید و یا می توانید برای زیبایی بیشتر از آجر دکوراتیو استفاده کنید.

فواره آجری

فواره آجری-آجر نما داخل منزل
یک حیاط پشتیِ زیبا بدون فواره آب کامل نخواهد بود. آجر یک مرز یا بیس قابل اعتماد برای آبنماها است زیرا در برابر نفوذ رطوبت بسیار مقاوم است. آجر از کپک زدن و پوسیدگی جلوگیری می‌کند و این باعث می‌شود آبنمای شما سال به سال تمیز و زیبا بماند.
هنگام ساخت و ساز با آجر می‌توانید اطمینان داشته باشید که انتخاب شما از نظر بصری و مالی به خانه شما ارزش افزوده می‌دهد. ایمنی آجر، فارغ از محل زندگی شما، بی‌نظیر است و زیبایی آجر هر زمان که به خانه می‌آیید ، شما و میهمانان شما را به وجد می‌آورد.

۱۰ کاربرد سازه‌ای و غیرسازه‌ای آجر نما داخل منزل یا خارج از آن

10 کاربرد سازه‌ای و غیرسازه‌ای آجر-آجر نما داخل منزل
آجر کاربردهای بیشماری در زمینه مهندسی عمران دارد. آجرها به طور گسترده به عنوان یک عنصر سازه‌ای و همچنین یک عنصر غیر‌سازه‌ای (زیبایی شناختی) در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. وقتی از آجرها به عنوان عضوی سازه‌ای استفاده می‌شود، آنها برای ساخت دیوارها، دیوارهای حائل، قوس‌ها، روکش‌ها و غیره بکار می‌روند و به عنوان عضوی غیرسازه‌ای می‌توان از آنها برای تزئینات و پر کردن (فیلر) استفاده کرد.
معمولاً بایدار آجرهای مرغوب استفاده شود تا مطابق با اهداف شما باشد. ویژگی‌های مطلوب آجر عبارت است از یکنواختی رنگ، اندازه، شکل، یکدست و جمع و جور، بدون ترک، مقاومت فشاری بین ۱۵ تا ۳۵ مگاپاسکال، بادوام، غیر قابل اشتعال و غیر قابل احتراق.آجر های بسیار متنوعی وجود دارد مانند آجر ده سوراخ، آجر سفال، آجر نسوز، آجر سه گل و … که متناسب با نیاز انتخاب می شوند.

۱. آجرهای با کیفیت بالا که دارای شکل استاندارد، لبه‌های تیز، سطوح صاف، دوام بالا و مقاومت زیادی هستند می‌توانند برای ساخت و ساز دائمی مانند ساختمانها، سدها، جاده.ها، پایه.های پل و غیره استفاده شوند.

۲. از آجرها می‌توان برای ساخت دیوارهایی با هر اندازه (دیوارهای آجری آشکار، دیوارهای فوندانسیون، نرده‌ها، دیوارهای حائل آجری) کفپوش‌ها، قوس،ها و گچبری‌های بالای دیوار استفاده کرد.

۳. آجرهای با کیفیت بالا همچنین برای اهداف تزئینی مثل تأمین جلوه‌های معماری بر روی سازه‌ها استفاده می‌شوند و ممکن است در انواع رنگ‌ها، بافت‌ها، پیوندها و اتصالات استفاده شوند.

۴. آجرهای خشک یا آفتاب سوخته فقط برای سازه‌های موقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در جایی که غالباً رطوبت شدید و باران مکرر است، باید از این آجرها خودداری شود.

۵. آجرهای خشک شده در برابر آفتاب فقط برای سازه‌های موقتی استفاده می‌شوند و در جایی که غالباً رطوبت شدید و باران مکرر باشد، باید از این آجرها خودداری شود.

۶. آجرهای بی‌کیفیت یا آجرهای بیش از حد سوخته به عنوان خرده‌سنگ برای کارهای بتنی فونداسیون و سازه‌های فلزی جاده‌ای استفاده می‌شوند. زیرا آنها به راحتی شکسته می‌شوند و برای اهداف ساخت و ساز مناسب نیستند.

۷. از آجرهای نسوز مانند سیلیس، منیزیم، شاموت و نسوز خنثی برای پوشش دودکش‌ها، کوره‌ها، اجاق‌های پیتزاپزی و کباب‌پزهای آجری در فضای باز استفاده می‌شود. این نوع آجر باید دارای مقاومت خوب در برابر شوک حرارتی، نقطه ذوب بالا و تخلخل رضایتبخش باشد.

۸. ساخت سورکی (آجرهای پودر شده) برای استفاده در گچ آهک و بتن آهکی.

۹. از آجرها می‌توان برای ایجاد گذرگاه یا مسیر غیررسمی به درب‌ها و مسیر پیاده.روی در باغ گل استفاده کرد

۱۰. از سوراخ‌های آجر می‌توان برای کاشت گیاهان یا جاشمعی استفاده کرد.مانند آجر ده سوراخ.