انواع سقف کاذب و ۶ مورد از مزایا آن!

انواع سقف کاذب و 6 مورد از مزایا آن!

سقف، انواع سقف کاذب و دیوار از مهم ترین اجزا ساختمان هستند که توسط مواد اولیه همچون آجر سفال، آجر شیل، آجر دکوراتیو و … ساخته می شود. یک ساختمان مسکونی و تجاری بدون سقفِ مناسب، ناقص است. سقف بالاترین قسمت و بخش مهمی از ساختمان است که در برابر عناصری مانند باد، دمای بالا یا پایین، نور خورشید، برف و باران محافظت می‌کند. علاوه بر محافظت، زیر سقف محلی برای نصب سقف‌های کاذب جذاب و پانل‌های تزئینی سقفیِ چشم‌نواز است که حس زیبایی‌ را منعکس می‌کند. در این مقاله شما را با انواع سقف کاذب آشنا می کنیم.

انواع سقف کاذب

انواع سقف کاذب
انواع سقف‌ کاذب علاوه بر زیبایی، ویژگی‌های کاربردی را نیز ارائه می‌دهند. برای مثال، سقف‌های کاذب، آکوستیک خوبی را ارائه می‌دهند که با استفاده از آن می‌توان صداهای مورد نیاز را تقویت کرد و در عین حال صداهای ناخواسته را به حداقل رساند. آنها فضایی برای قرار دادن سیم‌های برق، لوله‌ها و مجاری تهویه مطبوع فراهم می‌کنند. سقف‌های کاذب می‌توانند نور را منعکس و پخش کنند و نیاز به نور مصنوعی غیرضروری را کاهش داده و در نتیجه مصرف انرژی را کاهش دهند. این پانل‌های سقفی ویژگی‌های ایمنی در برابر آتش و مقاومت در برابر رطوبت را نیز ارائه می‌دهند.
سقف‌های کاذب بر اساس کاربردشان می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. این تایل‌های سقفی از مواد مختلفی با ویژگی‌های متنوعی استفاده می‌کنند. پانل‌های سقفی کاذب که عموماً مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای طرح‌های پیچیده‌ای هستند و می‌توانند ویژگی‌های زیبایی سقف را افزایش دهند. در این مقاله درباره‌ی تعریف سقف کاذب، انواع سقف کاذب و مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب چیست؟
سقف کاذب یک سقف مصنوعی است که در زیر سقف اصلی یک اتاق نصب می‌شود. به بیان ساده، این سقف دوم است که در زیر سقف اصلی آویخته می‌شود و از چارچوب پشتیبان می‌کند. این سقف‌ها بار ساختار را حمل نمی‌کنند. حداقل ارتفاع سقف کاذب ۸ اینچ زیر سقف اصلی است.
این سقف‌های کاذب معمولاً برای کنترل دما (عایق حرارتی AC)، نصب چراغ‌ها (نورپردازی)، یا پنهان کردن کابل‌های برق و سایر شبکه‌بندی‌ها، یا سقف‌های زشت یا بسیار بلند ارائه می‌شوند. سقف کاذب نمونه‌ای از ساختمان‌سازی و معماری مدرن در مصارف مسکونی و تجاری است.

مزایای سقف کاذب

مزایای سقف کاذب-انواع سقف کاذب

  •  سطح همگن صافی را برای سقف اصلی فراهم می‌کند.
  •  در برابر آتش محافظت می‌کند.
  •  سقف کاذب به آکوستیک کمک می‌کند.
  •  تمام عناصر ناخوشایند را پنهان می‌کند و از چشم بیننده پنهان می‌کند.
  •  همچنین خطوط لوله و کابل‌های برق موجود در اتاق را مخفی می‌کند. تمام مجاری تهویه مطبوع را می‌توان در زیر این سقف پنهان کرد.
  •  نصب سقف کاذب در مقایسه با سیستم‌های سقف سنتی آسانتر است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مزیت بتن اسفنجی؛ کاربرد ها و انواع آن

معایب سقف کاذب

معایب سقف کاذب-انواع سقف کاذب

  •  نگران کننده‌ترین جنبه‌ی داشتن سقف کاذب هجوم آفات است. آنها می‌توانند به فضاهای میانی راه پیدا کنند و شروع به تکثیر کنند که ممکن است مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.
  •  همچنین هنگام قرار دادن تزئینات یا آویزها در حالی که سقف کاذب را نصب کرده‌اید، مراقب باشید. مطمئن شوید که از استحکام، دوام، بایدها و نبایدهای مربوط به سقف خود مطلع هستید.
  •  در نهایت، سقف کاذب ارتفاع سقف را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و بنابراین سقف کاذب نصب نکنید مگر اینکه ارتفاع مناسبی از سقف را داشته باشید.

انواع سقف کاذب و تعاریف آنها

انواع سقف کاذب و تعاریف آنها
سقف‌های کاذب را می‌توان بر اساس موارد استفاده، مصالح استفاده شده و ظاهر و قابلیت دید به انواع مختلفی تقسیم کرد. طبقه‌بندی عمده بر اساس مواد مورد استفاده به طور خلاصه در زیر ذکر شده است:

  1.  سقف گچی
  2.  سقف گچ پاریس
  3.  سقف فیبر
  4.  سقف چوبی
  5.  سقف شیشه‌ای
  6.  سقف فلزی
  7.  سقف چرم مصنوعی یا پارچه‌ای

سقف کاذب گچی

سقف کاذب گچی-انواع سقف کاذب
سقف کاذب گچی سولفات هیدراته کلسیم است. این نوع سقف کاذب سبک وزن، عایق صدا، مقاوم در برابر آتش، نرم و عایق حرارتی است. سقف کاذب گچی به شکل تخته‌های مربعی شکل است که با کمک چهارچوب‌های آهنی آویزان شده‌اند. کارهای تکمیلی روی این تخته‌ها مانند رنگ، ورقه، کاغذ دیواری و بافت، جلوه خوبی را ایجاد می‌کنند.

سقف گچ پاریس

سقف گچ پاریس-انواع سقف کاذب
گچ پاریس (POP) بیشترین کاربرد را در ساخت سقف کاذب دارد. POP زمانی به دست می‌آید که گچ تا حدی حرارت داده می‌شود. این امر به زیبایی و کاربرد می‌افزاید. گچ سقف کاذب پاریس جذاب است، تقریباً به تعمیر و نگهداری نیازی ندارد و طول عمر بالایی دارد. آنها عایق سرما و گرمای بسیار عالی هستند. این نوع سقف کاذب نه تنها اعضای زشتِ ساختار، مجاری تهویه و خطوط لوله را پنهان می‌کند، بلکه پرداخت‌کاریِ صافی را برای سقف فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش دیوار چینی + فرمول محاسبه آجر مورد نیاز در هر متر مربع

سقف کاذب فیبر

سقف کاذب فیبر-انواع سقف کاذب
سقف کاذب فیبر به دلیل هزینه کم و نصب شرقی تقاضای زیادی برای ساخت دارد. موادی که برای تولید پانل‌های سقفی فیبری استفاده می‌شود، ساخته‌ی دست انسان توسط مواد معدنی مصنوعی و طبیعی است. از آنجا که اینها ساخته دست بشر هستند، اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند.

سقف کاذب چوبی

سقف کاذب چوبی-انواع سقف کاذب
سقف کاذب چوبی به دلیل بافت و طرح طبیعی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه از این نوع سقف کاذب معمولاً استفاده می‌شود زیرا جلوه دلپذیری به فضا می‌بخشد. سقف کاذب چوبی پرهزینه است، در مراکز خرید و بیمارستانها استفاده نمی‌شود اما می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی نصب شود. می‌توان آنها را با انواع مختلف تزئین یا رنگ‌آمیزی کرد تا ظاهر مناسبی را به دست آورد. سقف کاذب چوبی معایب زیادی دارد که عمده‌ی آنها عبارتند از:

  •  مستعد حمله ترمیت است.
  •  مستعد تاب‌خوردگی است.
  •  اتاق باید از نظر حرارتی کنترل شود.

سقف کاذب شیشه‌ای

سقف کاذب شیشه‌ای-انواع سقف کاذب

یکی از انواع سقف کاذب مورد استفاده در ساختمان، شیشه است. شیشه یک ماده غیر کریستالی با خاصیت شکنندگی و شفافیت است. اما می‌توان آن را تغییر داد تا با استفاده از برخی مواد افزودنی، شکننده و غیرشفاف (مات) شود. از آنجا که شیشه عایق خوبی برای گرما است، می‌توان از آن برای سقف کاذب استفاده کرد. این نوع سقف کاذب ظاهر زیباییِ ساختمان را بهبود می‌بخشد. شما می توانید جهت خرید آجر ده سوراخ و یا اطلاع از قیمت آجر نسوز با ما در ارتباط باشید.

سقف فلزی

سقف فلزی-انواع سقف کاذب
از آنجا که فلز یک ماده سخت و بادوام است، کاربرد بسیاری در ساخت سقف کاذب دارد. هنگامی که سطح فلز صیقل داده می‌شود، سطحی براق ایجاد می‌کند که چشم‌نواز است. فلزات مورد استفاده در این سقف، آهن گالوانیزه و آلومینیوم هستند. هزینه‌ی این سقف کم است زیرا نصب و دسترسی به آن آسان است. اعضای پنهانِ سازه به راحتی قابل دسترسی هستند زیرا پانل‌ها به راحتی قابل جدا شدن و اتصال مجدد هستند. هزینه‌ی ساخت کمتر می‌شود زیرا نصب، تعمیر و نگهداری اندک است.

سقف چرم مصنوعی یا پارچه‌ای

 سقف چرم مصنوعی یا پارچه‌ای-انواع سقف کاذب
یکی دیگر از انواع سقف کاذب، چرم مصنوعی یا پارچه‌ای است که مصالح به کار رفته در این نوع سقف‌ها چرم یا پارچه است. از آنجا که هر دو مصالحِ مورد استفاده ساخته‌ی دست بشر هستند، می‌توانند به هر فرم، شکل و طرحی ساخته شوند که زیبایی داخل ساختمان را بهبود می‌بخشد. از آنجا که گرد و غبار جمع می‌شود و ویژگی انتقال نور کم است، فقط در چادرهای موقت یا سایر ساختمان‌های موقت استفاده می‌شود.