روش های حفظ گرمای خانه در زمستان

روش های حفظ گرمای خانه در زمستان

حفظ گرمای خانه در زمستان یکی از مهمترین دغدغه ها به شمار می آید. به ویژه برای خانه هایی که در مناطق سردسیر قرار دارند و سوخت و تولید گرما در آن محدود است. اگرچه ایران کشوری غنی از منابع سوختی به شمار می آید اما حفظ گرمای خانه در زمستان نه تنها به کاهش مصرف انرژی و متعاقب آن کاهش هزینه ها کمک می کند بلکه فضایی آرامش بخش و توام با امنیت ایجاد می شود.

برای گرم کردن خانه در زمستان راهکارهای مختلفی وجود دارد. از آنجا که سرماخوردگی و استخوان درد از بیماری های رایج در فصل سرما است، می توانید با به کار بردن تدابیری علاوه بر پیشگیری از بیماری هایی که می تواند به دلیل سرما بروز کند، احساس آرامش و امنیت را در یک خانه گرم برای ساکنان آن به همراه بیاورید. گرم بودن خانه با تدابیری که در ادامه به آن اشاره می شود تا حد زیادی به کاهش هزینه ها و نیز مصرف انرژی کمک می کند.

مهم ترین راهکارهایی که می تواند با کمترین هزینه گرمای دلپذیری برای خانه شما به همراه بیاورد عبارت است از:

ایجاد یک فضای کوچک قبل از درب ورودی خانه

یکی از اقداماتی که می تواند به حفظ گرمای خانه در زمستان ایجاد یک ورودی کوچک پیش از ورود به محیط داخلی خانه است. این محیط می تواند راهرو باشد و یا فضایی راهرو مانند مثل ایجاد محیط برای درآوردن کفش و نصب جاکفشی و… باشد که با انواع دیوار کاذب ایجاد می شود. این محیط کمک می کند که با باز و بسته شدن درب همه خانه تحت تاثیر سرما قرار نگیرد. علاوه بر اینکه مانع  ورود سرمای شدید به محیط داخلی خانه می شود.

 

استفاده از دیوارهای تزئینی با آجر نما یا هر سازه دیگری نیز می تواند یک ورودی زیبا برای منزل باشد که در زمستان نیز مانع از ورود سرمای شدید به محیط خانه می شود. شرکت پیشگامان آژمان تدبیر با برند فروش آجر اصفهان یکی از با سابقه ترین تولیدکنندگان و نیز عرضه کنندگان انواع آجر در کشور است.

شما می توانید برای استعلام قیمت آجر و یا ثبت سفارش و خرید با کارشناسان شرکت آجر اصفهان تماس بگیرید. همچنین می توانید برای خرید آجر مناسب برای نیاز خود جهت ایجاد باربیکیو، دیوارهای دکوراتیو، شومینه و… از طریق سایت اینترنتی این شرکت اقدام به ثبت سفارش کنید.

آویختن پرده جلوی ورودی هایی که درب ندارند

در صورتی که خانه زیاد بزرگ باشد ممکن است روشن گذاشتن زیاد از حد بخاری ها نه تنها در گرم شدن محیط اثربخشی چندانی نداشته باشد بلکه اتلاف انرژی را به همراه داشته باشد. در این صورت لازم است از تدابیر مختلفی برای گرم کردن منزل استفاده کرد. این گرما از نظر سلامت جسمی و روحی برای ساکنان خانه احساس امنیت و آرامش را به همراه دارد.

یکی از روش های پیشگیری از ورود ناگهانی و شدید سرما به محیط داخلی خانه با هر بار باز و بسته شدن در، می تواند آویختن پرده باشد. این پرده ها باید بلند و تا زمین باشد. این کار نیز می تواند تا حد زیادی مانع از ورود هوای سرد به محیط خانه و اتاق ها شود.

✔️ مطالعه بیشتر: جامع ترین راهنمای خرید آجر

استفاده از فرش و موکت برای حفط گرمای خانه در زمستان

استفاده از فرش و موکت

از انجا که امروزه بسیاری از خانه ها کفپوش سنگ و سرامیک دارند این موضوع نیز می تواند سرد شدن محیط خانه را تشدید کند. شما می توانید با تغییر دادن کفپوش منزل تا حد زیادی مانع از سرد شدن محیط شوید. استفاده از فرش و موکت که هم تناسب با دکور کل منزل داشته باشد و هم به عنوان کفپوش، می تواند تا حد زیادی گرم شدن خانه را به همراه داشته باشد. اتاق های خواب یکی از محیط هایی است که در صورت سرد بودن خواب راحتی نخواهید داشت. پیشنهاد می شود برای اتاق خواب خود از موکت و فرش مناسب استفاده کنید. پس از این موضوع در فصل سرما غافل نشوید.

محصور کردن بالکن

یکی از مهمترین عواملی که سرمای شدید خانه را در زمستان به همراه دارد باز بودن بالکن است. شما می توانید با انواع روش های مختلف بالکن و تراس را محصور کنید. ساده ترین راه استفاده از پرده های پلاستیکی ضخیم است که تا حد زیادی مانع از ورود سرما می شود.

استفاده از پرده های کرکره ای ضخیم حصیری، پلاستیکی و… می تواند یکی از اقدامات مناسب به شمار آید.

حصارکشی و کاشتن درخت در محوطه

برای خانه های ویلایی حیاط دار و بزرگ یکی از راه های بسیار اثربخش کاشت درخت و پرچین است. درختان و پرچین ها تا حد زیادی جلوی وزش شدید باد را می گیرد و مانع از سرد شدن شدید خانه می شود.

✔️ مطالعه بیشتر: پی ساختمان و اهمیت آن در ساخت و ساز

استفاده از پرده های ضخیم برای حفظ گرمای خانه در زمستان

استفاده از پرده های ضخیم

در صورتی که خانه شما نورگیر و دارای پنجره های زیاد است یکی از راه های حفظ گرمای خانه در زمستان استفاده از پرده های ضخیم برای این خانه ها است. پارچه های مخمل یکی از گزینه های بسیار مناسب برای پرده در این خانه ها است. پرده های ضخیم تا حد زیادی مانع از عبور هوای سرد از پنجره به محیط خانه می شود.

بلند بودن پرده ها تا زمین و بسته بودن آن در زمان سرما امری ضروری است. این اقدام علاوه بر گرم نگه داشتن منزل به کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در انرژی و نیز کاهش هزینه ها کمک زیادی می کند.

استفاده از پنجره های حفاظ دار برای حفظ گرمای خانه در زمستان

استفاده از پنجره های حفاظ دار

کرکره یا پنجره های حفاظ دار نیز یکی از راهکارهای مناسب دیگر برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان است. نصب برچسب های پلاستیکی یا حتی درزگیر از دیگر اقدامات مناسبی است که می تواند امکان ورود سرما از پنجره ها به محیط خانه را تا حد زیادی کاهش دهد.

استفاده از هر ابزاری مانند عایق یا حفاظ مانع از ورود سرمای شدید به محیط خانه می شود.

استفاده از پنجره های دولایه، دوجداره، کشویی،  پنجره های قاب دار و… از جمله راهکارهای مفید است. در نظر داشته باشید که همه پنجره ها باید درزگیر داشته باشند تا مانع از عبور سرما شود.

کنار زدن پرده ها در طول ساعت های آفتابی روز

اگر از پرده های ضخیم مخملی برای گرمای خانه در زمستان استفاده می کنید. می توانید این پرده ها را در روزهای آفتابی کنار بزنید تا گرمای خورشید تا حد زیادی خانه را گرم کند. بنابراین لازم است تمام طول زمستان پرده ها کشیده باشند و خانه را تاریک کند. گاهی می توانید از ورود نور خورشید به خانه استقبال کنید تا هم روشنایی و هم گرما خانه را گرم کند.

عایق کاری دیوارها و پنجره ها برای حفظ گرمای خانه در زمستان

عایق کاری دیوارها و پنجره ها

یکی از روش هایی که می تواند خانه را گرم کند استفاده از عایق هایی است که مانع ورود سرما به خانه می شوند. برای این کار می توانید از انواع عایق بهره ببرید. عابق ها علاوه بر اینکه از ورود سرما در زمستان به خانه پیشگیری می کند، در تابستان نیز مانع از ورود گرما به منزل می شود.

✔️ مطالعه بیشتر: بهترین آجر برای باربیکیو کدام است؟

مسدود کردن دریچه های کولر در فصول سرد

بستن تمام منافذ و راه های ورود سرما به خانه مثل دریچه های کولر یکی از راه های موثر برای گرم نگه داشتن خانه است. البته در نظر داشته باشید که صرفا با بستن معمولی دریچه ها نمی توان مانع ورود سرما شد. از همین رو لازم است از برچسب های عایق مانند پلاستیکی و یا هر ابزار دیگری دریچه ها به طور کامل بسته شوند.