انواع آجر تزئینی؛ کاربرد و مزایا آنها

انواع آجر تزئینی؛ کاربرد و مزایا آنها

آجر تزئینی یا آجر دکوراتیو یکی از انواع آجرها برای نمای ساختمان و برای دکوراسیون داخلی هستند. امروزه تنوع این آجرها بسیار زیاد است تا حدی که بتواند تمامی سلایق را از خود راضی نگه دارد. اگر شما می‌خواهید با انواع آجر تزئینی آشنا شوید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید زیرا قرار است در مورد انواع آجر دکوراتیو با شما صحبت کنیم.

آجر تزئینی چیست

قبل از اینکه بخواهیم انواع آجر دکوراتیو را باهم بررسی کنیم باید بدانیم که اصولاً آجر تزئینی چیست و به چه آجری، آجر دکوراتیو و تزئینی می‌گویند. البته در گذشته نیز معماران سعی می‌کردند تا نمای ساختمان‌ها را به شکلی زیبا طراحی کنند و یا از متریال و آجرهای متفاوت برای زیباتر نشان دادن آن استفاده کنند. در سال‌های گذشته معماری شهری در ایران به سمتی پیشرفته است که اکثراً ترجیح داده‌اند برای نمای ساختمان‌ها از سنگ، سرامیک و دیگر مصالح ساختمانی به جز آجر استفاده کنند. اما امروزه سبک‌های سنتی، کلاسیک و قدیمی که از آجرهای مختلفی برای نمای ساختمان استفاده می‌کند، بسیار رایج شده است. البته این موضوع یک امر کاملا سلیقه‌ای است و ارتباط مستقیمی با علایق و سلیقه‌های مخاطب دارد.

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که امروز آجرهای تزئینی و دکوراتیو دارند در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها است. به این موضوع مهم توجه کنید که آجرهای دکوراتیو که در داخل ساختمان و یا در نمای ساختمان استفاده می‌شوند ممکن است که به لحاظ ظاهری شبیه به یکدیگر باشند اما قاعدتاً به لحاظ کیفیت دارای تفاوت‌های اساسی و مهمی هستند. واضح است که نمای ساختمان به دلیل ارتباط مستقیمی که با هوا دارد باید دارای مقاومت بسیار زیادی در مقابل گرما، سرما، رطوبت، آب و … داشته باشد. در صورتی که نیازی نیست آجرهای دکوراتیو تا این حد دارای مقاومت و استحکام باشند. قیمت آجر با توجه به مشخصات آجر یعنی مقاومت، استحکام، رنگ و … تعیین می‌شود.

? مطالعه بیشتر: سوله چیست + مهم ترین نکات هنگام ساخت آن ?

انواع آجر تزئینی

انواع آجر تزئینی

حالا که با مفهوم آجر تزئینی آشنا شدید بهتر است که انواع آجرها را نیز با هم بررسی کنیم.

آجرهای تزئینی انواع مختلفی دارند که مهمترین آن‌ها عبارتند از آجر کلینکر، آجر حصیری یا هلالی، آجر انعطاف‌پذیر، آجر قزاقی، آجر شاموتی، آجر واکوب و آبمال، آجر پیش بر، آجر مهری، آجر نسوز نما سفید صدفی و …

آجر واکوب و آبمال یکی از انواع آجرهای بسیار قدیمی و سنتی است که برای افرادی که تمایل دارند از طرح‌های سنتی ایران باستان استفاده کنند پیشنهاد می‌شود. معمولاً از این آجرها در شهرهای مرکزی ایران مثل شهرهای استان یزد و اصفهان بیشتر استفاده می‌شود. اگر بخواهید یک نمونه قدیمی از این آجرها را ببینید می‌توانید به نمای گنبد قابوس توجه کنید.

آجر پیش بر

امروزه آجرهای پیش‌بر بسیار بیشتر از آجرهای واکوب، مخاطب و طرفدار دارد. از این آجرها بازهم برای طرح‌های بسیار سنتی استفاده می‌شود. البته بسیاری از افراد معمولاً از این آجر به صورت نمای کامل یک ساختمان استفاده نمی‌کنند بلکه سعی می‌کنند که این آجرها را با دیگر مصالح ساختمانی ترکیب کنند. این آجرها دارای دو نوع ساده و نقش‌دار هستند و در دو دسته آجر و آجر سفال تقسیم بندی می‌شوند. برای ساخت این آجرها خشت نیمه خشک شده را با استفاده از سیم یا چاقو به شکلی که می‌خواهند تراش می‌دهند.

? مطالعه بیشتر: پوکه معدنی چیست؟ نحوه تشکیل و کاربرد آن ?

آجر مهری

 این نوع از آجرها، آجرهایی هستند که بر روی آن‌ها نقش‌های برجسته یا فرو رفته وجود دارد. اجرهای سفال نقش دار که در این دسته از آجرها هستند از قرن ۴ هجری کاربرد داشتند. شکل این آجرها می‌تواند به صورت لوزی، بادامی و یا ستاره‌ای باشد. از این آجرها در مسجد جامع گناباد نیز استفاده شده است.

آجرهای قزاقی

این نوع از آجرها نوع دیگری از آجرهای دکوراتیو و تزئینی هستند که دارای سابقه بسیار زیادی در استفاده از نمای ساختمان‌ها هستند. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این آجرها این است که عایق بسیار خوبی در مقابل سرما و گرما هستند و نیازی به تعمیر ندارد.

آجر نمای حصیری

آجر نمای حصیری هم یکی دیگر از انواع آجرهای دکوراتیو هستند که به این دلیل به آن‌ها حصیری گفته می‌شود چون به لحاظ ظاهری شبیه به حصیر هستند. تنوع رنگی این آجرها بسیار بالا است به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارد.

آجرهای انعطاف پذیر

 آجرهای انعطاف پذیر نیز کاربردهای بسیار زیادی هم در نما و هم در دکوراسیون‌های داخلی منزل دارند. این آجرها به صورتی هستند که اگر گرم شوند به راحتی تغییر شکل می‌دهند و می‌توان از آن‌ها از طریق چسباندن استفاده کرد. اگر طرح‌ها و ایده‌های خاصی برای نما و یا دکوراسیون داخلی وجود داشته باشد معمولاً با استفاده از این آجرهای انعطاف پذیر انجام می‌شود. در محیط‌هایی که دارای حالت هندسی و قوسی هستند نیز این آجرها کاربرد دارند.

? مطالعه بیشتر: جامع ترین راهنمای خرید آجر ?

آجر تزئینی چه کاربردی دارد؟

آجر تزئینی چه کاربردی دارد؟

همانطور که در بالاتر نیز در مورد آن صحبت کردیم آجرهای تزئینی کاربردها و موارد مصرف مختلفی دارند که هر فردی می‌تواند با توجه به سلیقه و خواستی که دارد از آن‌ها استفاده کند. به صورت معمول از آجرهای تزئینی در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بعضی از افراد به صورت کامل از آجرهای دکوراتیو برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند و بعضی دیگر نیز به صورت ترکیبی با دیگر مصالح ساختمانی از آجرهای دکوراتیو برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند.

 از دیگر کاربردهایی که این آجرها دارند در دکوراسیون داخلی منازل است. بسیاری از آجرها به خصوص آجرهای نسوز را برای دیواره‌های شومینه، دیوار پشت تلویزیون، دیوار آشپزخانه، اپن و یا دیوارهای پذیرایی استفاده می‌کنند. استفاده از آجرهای دکوراتیو در انواع مختلف در تراس و حیاط‌های ساختمان به خصوص برای ابزاری مثل باربیکیو و … بسیار کاربرد دارد. امروزه این آجرهای تزئینی دارای رنگ‌های مختلفی هستند که می‌توانند تمامی سلیقه‌ها را از خود راضی نگه دارند. پیشنهاد ما برای بهتر شدن دکوراسیون داخلی و یا نمای ساختمان شما این است که بعد از اینکه انتخاب خود را انجام دادید یک مشورت با معمار و متخصص این حوزه داشته باشید تا بتوانید در نهایت یک انتخاب درست و اصولی برای ساختمان خود داشته باشید.

توجه کنید که انتخاب آجر دکوراتیو برای هر کاربردی از اهمیت بسیار ویژه برخوردار است زیرا در صورتی که به درستی انتخاب نشود تعویض و تغییر دادن این آجرها هزینه‌های مالی و زمانی زیادی را برای شما به دنبال دارد.

? مطالعه بیشتر: پی ساختمان و اهمیت آن در ساخت و ساز ?

کلام آخر

همه تلاش ما در این مطلب بر این موضوع بود که تمامی جزئیات در مورد آجرهای تزیینی و دکوراتیو از قبیل مفهوم و معنای آجرهای دکوراتیو، انواع آجرهای دکوراتیو، کابردهای آجر دکوراتیو و … را با شما در میان بگذاریم. اینکه چه آجر تزئینی برای نمای ساختمان و یا دکوراسیون داخلی شما مناسب است به فاکتورهای بسیار زیادی از جمله متراژ ساختمان، سلیقه فردی شما، شهر محل سکونت، سایر وسایل و اکسسوری‌های منزل و … بستگی دارد. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که این انتخاب را در زمان کوتاه و سریع انجام ندهید. اهمیت این موضوع تا حدی است که باید زمان زیادی را صرف انتخاب درست آجر دکوراتیو برای ساختمان خود کنید زیرا هر تغییر و تعویضی مشکلات و چالش‌های زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت. بهتر است که در ابتدای امر از یک متخصص و مشاور این حوزه کمک بگیرید. مجموعه اصفهان آجر می‌تواند به شما در انتخاب آجرهای تزئینی و دکوراتیو کمک بکند.