آجر پلاک نما چیست؟

آجر پلاک نما چیست؟

آجر نما یکی از مهمترین انواع آجر است که مصرف کنندگان از آن برای نماکاری داخلی یا خارجی ساختمان استفاده می کنند. تنوع بالای آجرها از نظر طرح و رنگ باعث شده تا دست مشتری برای انتخاب باز باشد. آجر دکوراتیو و آجر پلاک نما از مهمترین آجرهای نما در ساختمان است که به ویژه در نماکاری خارجی کاربرد دارد. از آنجا که آجر پلاک نما با فناوری نانو تولید می شود امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده که در این مقاله به طور کامل به معرفی و بیان مزایای آن می پردازیم.

? پیشنهاد ویژه: آجر شیل نمای پست مدرن ?

ساختار آجر پلاک نما

آجر قزاقی و انواع آجر همگی به دلیل تفاوت در ترکیب یا نحوه تولید با هم تفاوت دارند. آجرهای پلاک نما نیز دارای ساختار متمایزی از سایر آجر هستند که در صورت انتخاب آن برای کاربری مورد نظر باید به آن توجه کنید.

به معنا که همان ویژگی ها و مشخصاتی که در زمان خرید آجر نسوز در نظر میگیرید باید برای انواع دیگر آجر نیز مدنظر قرار دهید تا در نهایت نتیجه مطلوب را به دست آورید.

ساختار آجر نما پلاک به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو تفاوت بسیار زیادی با انواع دیگر آجر دارد. همین تکنولوژی باعث دوام و ماندگاری بالای این آجرها می شود. استحکام آجر را در برابر ساییدگی، خراشیدگی، نور خورشید و تماس با مواد شیمیایی افزایش می دهد. علاوه بر اینکه این آجر را در برابر رطوبت مقاوم می کند، از همین رو این آجرها در برابر شوره مقاومت زیادی دارد، این آجرها ۱۸ درصد آب را به خود جذب می کند. از دیگر مشخصاتی که در ساختار آجرهای نما پلاک میتوان مورد توجه قرار داد تحمل بالای فشار است.

ساختار آجر پلاک نما

پیدایش آجر پلاک نما

آجر یکی از مصالح پر کاربرد در طول تاریخ بوده و امروزه نیز از آن به طور وسیع در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از همین رو خرید آجر یکی از موارد مهم در ساختمان سازی است. آثار باستانی و تاریخی به جا مانده از سده های پیش نشان می دهد که یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که به دلیل دوام و ماندگاری بالای آن امروزه هم محبوب مصرف کنندگان است.

آجرهای پلاک در مقایسه با انواع دیگر آجر جدیدتراست چرا که در فرایند تولید آن از تکنولوژی نانو استفاده می شود اما به دلیل شکل ظاهری و مقاومت بالایی که دارد می توان از آن برای مرمت آثار تاریخی و قدیمی نیز استفاده کرد.

? پیشنهاد ویژه: انواع نمای ساختمان?

کاربرد های آجر پلاک نما

  • آجر پلاک نما مانند آجر انگلیسی یا هر آجر دیگری بسته به کیفیت و طرح و رنگ آن می تواند کاربردهای خاصی داشته باشد. از مهمترین کاربردهایی که می توان برای این آجر برشمرد:
  • ترمیم و مرمت آثار تاریخی و باستانی
  • بازسازی مساجد قدیمی
  • بناهای با معماری کلاسیک و سنتی
  • نماکاری ساختمان های نوساز
  • استفاده در محیط داخلی ساختمان مثل آشپزخانه
  • استفاده در دیواره های راه پله
  • دکور دیوار اتاق خواب
  • دیوار پشت تلویزیون

کاربرد های آجر پلاک نما

رنگ های آجر پلاک نما

آجر ده سوراخ، آجر نسوز یا آجر نما پلاک فرقی نمی کند، با تکنولوژی و فناوری هایی که امروزه برای تولید آجر استفاده می شود می توانید طیف وسیعی از آجرهای رنگی را برای ساختمان سازی استفاده کنید.
آجرهای نما پلاک با توجه به نوع کاربری که برای آنها وجود دارد نیز به رنگ های مختلفی تولید می شوند و شما می توانید از طیف های رنگی آن استفاده کنید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید رنگ آجرها به دو عامل بستگی دارد، حرارتی که به آجر در کوره داده می شود و ترکیبات معدنی و شیمیایی که می تواند بر رنگ آن اثرگذار باشد.
آجرهای نما پلاک در بازار در طیف های رنگی زرد پررنگ، قرمز، قهوه ای، گلبهی و… وجود دارد. کافی است شما کد رنگی مورد نظر را از کاتالوگ انتخاب کنید. بسیاری از مشتریان عقیده دارند زیبایی آجر به داشتن رنگ طبیعی آن است، با این وجود باید وجه کنید که رنگ سطح آجر باید با عمق آن یکسان باشد در غیر این صورت براساس سایش یا نور خورشید رفته رفته رنگ آجر تغییر خواهد کرد و زیبایی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

? پیشنهاد ویژه: پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن را بشناسید!?

مزایای استفاده از آجر پلاک نما

مزایای استفاده از آجر پلاک نما

زمانی که بخواهید از انواع آجر مثل آجر دکوراتیو یا هر نوع دیگری با هر کاربری استفاده کنید، قطعا مزیت های آن برای شما بسیار اهمیت دارد. استفاده از آجرهای پلاک نما نیز برای مصرف کننده مزایای زیادی به همراه دارد که مهمترین آن ها عبارت است از:

  • متناسب با معماری ایرانی و اسلامی
  • مقاومت بالا در برابر آتش و حرارت
  • ظاهری طبیعی و مقاوم در برابر تغییرات ناشی از نورخورشید یا بارندگی و…
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • تولید آسان و دوستدار محیط زیست
  • تنوع رنگی زیاد
  • مقاوم در برابر ساییدگی، خوردگی و گرما

? پیشنهاد ویژه: مصالح مدرن برای نمای سنتی?

نحوه تشخیص آجر نما پلاک درجه یک

برای اینکه بتوانید آجر پلاک نما درجه یک را شناسایی کنید، کار سختی نیست. مثل شناسایی آجر شاموتی یا دکوراتیو یا…. کافی است رنگ آن را اول مورد بررسی قرار دهید. اگر رنگ مورد نظر تا عمق آجر یکسان بود می توانید به مرغوب بودن و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که رنگ فقط به صورت سطح برای آجر ایجاد شده باشد این آجر بی کیفیت است و در صورت خریداری و استفاده از آن در کوتاه مدت تاثیرات آن را خواهید دید. زیبایی ظاهری تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و نور خورشید از بین می رود و رنگ اصلی آجر نمایان می شود.

نحوه تشخیص آجر نما پلاک درجه یک

آجر پلاکی که در حال حاضر در بازار طرفدار بیشتری دارد دو رنگ زرد و قرمز است. با توجه به اینکه در تولید این نوع آجر از شیل استفاده می شود و مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود از همین رو یکی از انواع آجر با کیفیت و با دوام به شمار می آید. اگر در زمان خرید این آجر متوجه وجود رنگ غیرطبیعی یا مواد افزودنی در آن شدید، از خرید آن صرف نظر کنید.

جمع بندی

آجر نما پلاک یکی از آجرهای پرکاربرد در بخش های داخلی و خارجی ساختمان است که به دلیل تکنولوژی نانو به کار رفته در روند تولید آن و نیز تنوع رنگی طرفداران زیادی دارد. این آجرها علاوه بر نمای بیرونی ساختمان برای بخش های داخلی ساختمان به عنوان آجر دکوراتیو قابل استفاده است. استفاده از آن در آشپزخانه، اتاق خواب، دیوار پشت تلویزیون، راه پله ها… بخشی از کاربردهای داخلی این نوع آجر است. نکته مهمی که در زمان خرید این آجر باید مورد توجه قرار دهید کیفیت رنگ و ترکیبات مورد استفاده در تولید آن است.

همانطور که در توضیحات بالاتر گفته شد یکی از مهمترین ویژگی های بارز آجر پلاک ضد شوره بودن آن و عدم نفوذ رطوبت در آن است. این موضوع بر مقاومت این آجر در مقابل ساییدگی و تماس با مواد شیمیایی و خوردگی تاثیر دارد. آجر پلاک را می توان یکی از انواع آجر مقاوم در برابر باران های اسیدی دانست.

 

? سوالات متداول ?

رنگ آجر تحت تاثیر چه عواملی است؟

میزان حرارت و مواد معدنی و شیمیایی افزودنی به آجر می تواند بیشترین تاثیر را بر رنگ آجر داشته باشد و طیف رنگی از این محصول را به دست آورد. در بسیاری از کارخانه های تولید آجر مرغوب می توان آجرهای رنگی با کیفیت و ماندگار را پیدا کرد. از همین رو اگر قصد خرید آجر رنگی دارید حتما به کیفیت رنگ سطح آجر و نفوذ آن در عمق آجر دقت کنید. اگر رنگ آجر به صورت سطحی باشد در کوتاه مدت رنگ و ظاهر آجر از بین خواهد رفت.

ترکیبات مورد استفاده در آجر پلاک پیست؟

این آجر با تکنولوژی نانو از شیل تولید شده و هیچ مواد افزودنی به آن اضافه نمی شود. در صورتی که بخواهند آجر رنگی تولید شده از آلومینا و سیلیس به اندازه لازم استفاده می شود تا طی حرارتی که به آجر وارد می شود رنگ مورد نظر ایجاد شود.

مهمترین مزیت آجرهای نما پلاک چیست؟

سازگاری آن با معماری ایرانی اسلامی قابل استفاده برای مرمت آثار تاریخی تنوع بالای رنگی مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش مقاومت بالا در برابر شرایط جوی ناپایدار قیمت مناسب و اقتصادی دوستدار محیط زیست ضد شوره، سایش و خوردگی

مقاومت آجر پلاک در برابر عوامل محیطی چقدر است؟

از آنجا که این آجر با تکنولوژی نانو تولید می شود و در ترکیبات آن بجز شیل و گاهی آلومینا و سیلیس که با هدف رنگ آجر استفاده می شود، مواد افزودنی اضافه نمی شود از همین رو این آجرها در برابر عوامل مختلفی مانند باران های اسیدی، مواد شیمیایی، نور خورشید، ساییدگی و فشار مقاومت بالایی دارد. از همین رو از این آجرها می توان به راحتی در نمای ساختمان استفاده کرد. در نظر داشته باشید که یکی از مهمترین کاربردهای آجر پلاک مرمت آثار باستانی و تاریخی است تا دوام و ماندگاری آن ها تا سالها حفظ شود. ضد شوره بودن آجر پلاک یکی دیگر از مسائل مهمی است که می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. این آجرها تا ۱۸ درصد قابلیت جذب آب دارد از همین رو رطوبت و آب در محیط های مرطوب باعث بروز شوره روی این آجرها نمی شود.

مهمترین نکته برای تشخیص آجر پلاک درجه یک چیست؟

میزان عمق رنگ آن به طوری که از سطح تا عمق آن رنگ یکسان داشته باشد.