آموزش بندکشی کردن آجرنما ساختمان

آموزش بندکشی کردن آجر نمای ساختمان

بندکشی آجر نما یکی از اقدامات زیبایی است که به جذابیت نما می افزاید. آجرنما در طرح ها و نقش های مختلف قابل اجراست و هم می تواند در فضای داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان استفاده شود. با آموزش بندکشی آجر نما، نمای آجری انتخاب شده بدون هیچ عیب و ایرادی به اتمام می رسد و در کنار حفظ ظاهر ساده جلوه بسیار زیبایی به دیوار می بخشد.

شاید آموزش بندکشی آجر نما از نظر خیلی ها ساده باشد و تصور کنند تنها باید خطوط بین آجر ها توسط ملات پر شود، اما بندکشی آجر نما به ظرافت کاری بالایی نیاز دارد و دقت بالا در اجرای آن بسیار مهم است. همچنین تهیه ملات آن نسبت به دیوار کشی های ساده متفاوت است.

? بیشتر بدانید: بندکشی آجر به چه معناست و چرا انجام دادن آن واجب است؟ ?

بندکشی آجر چیست؟

بندکشی آجر چیست؟

این روزها خرید آجر دکوراتیو و اجرای آن در طرح های مختلف طرفداران زیادی دارد. حضور طرح های مختلف آجرهای خاص در ظاهر ساختمان بسیار جذاب و گیراست. از طرفی، استقامت و ماندگاری آجر روی این موضوع بی تاثیر نبوده است. آجرها با کیفیت و رنگ های مختلف در حال تولید است که توانایی ماندگاری بالایی دارند و تا سالیان دراز می توانند زیبایی خود را حفظ کنند.

بندکشی به خطوطی که بین آجرنما قرار می‌گیرد گفته می‌شود. آجر نما با کمک آجرهای مختلفی مانند آجر انگلیسی، آجر دکوراتیو و غیره قابل اجراست که انتخاب نوع آجر کاملا به سلیقه فرد بستگی دارد. به همین خاطر، برای حفظ ظاهر، مقاومت و آجر نما از عملیات بندکشی استفاده می کنند.

علت بندکشی کردن آجر نما

قبل از آموزش بندکشی آجر نما بهتر است با دلیل اجرایی آن آشنا شوید. آجر نماها در طرح و رنگ های مختلف قابل اجراست و عوامل مهم در روند اجرای آن باعث می شود کار نمای ساختمان جذابیت فوق العاده ای داشته باشد.

برای این کار از ملات خاصی استفاده می کنند که مهمترین متریال های آن، پلیمرهای پودری، سیمان، سنگدانه های مناسب و افزودنی های شیمیایی است. با پر کردن فضای خالی بین آجرها استحکام و زیبایی آجرنما افزایش پیدا می‌کند و از نفوذ آب داخل دیوار جلوگیری می شود. با افزایش مقاومت آجرهایی همچون آجر نسوز در برابر رطوبت دیگر نگران نم زدگی و پذیرش تغییرات آب و هوایی دیوار نخواهید بود. از آنجا که قیمت آجر نما روبه افزایش است، ماندگاری زیبایی آن به کاهش هزینه ها برای تعمیر کمک می کند.

علت بندکشی کردن آجر نما

طریقه آماده کردن ملات مناسب برای بندکشی

در ابتدای کار پودر بندکشی تهیه می شود به ازای هر متر آجر نما فضای یک سانتی متری برای بندکشی نیاز است. پودر بندکشی از متریال های مختلفی مانند پودر سیمان سفید پودر خاک سنگ و مقدار پودر آهن تهیه می شود. خوشبختانه رنگ پودر بندکشی را می توان تغییر داد و با توجه به نوع طراحی مناسب ترین رنگ را انتخاب کرد. برای مثال، آجر ده سوراخ با رنگ های قهوه ای یا کرم بندکشی می شود و انتخاب رنگ مناسب برای این کار روی نتیجه نهایی موثر است. با اجرای این راهکار و ایجاد ترکیبی خارق‌العاده بین رنگ و آجر نما ظاهر نمای ساختمان جذابیت خود را به دست می آورد.

مهمترین عاملی که باعث افزایش مقاومت و پیشگیری از ترک خوردگی و انقباض ملات بندکشی می شود سیمان سفید است. با افزودن آن به ملات بین آجر شیل و دیگر آجرها کیفیت بندکشی را ارتقا می دهید و در آینده ترک دیدگی بین آجرها ظاهر نما را برهم نمی زند.

همچنین پودر آهک اضافه شده موجب قوام ملات می شود و با اضافه کردن به خمیر بندکشی ملات غلظت مناسب را به دست می آید. آب لازم ملات بندکشی نیز حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد وزن پودر خشک است. برای تهیه ملات تنها کافی است یک پیمانه پودر سفید را با ۳ پیمانه پودر سنگ مخلوط کنید و برای یکدست سازی مخلوط از الک کمک بگیرید. سپس با مخلوط پودر سنگ و پودر سیمان در ظرفی مناسب، حدود ۳۰ درصد آب ولرم به آن اضافه کنید.
غلظت مایه بند کشی باید شبیه به ماست باشد؛ نه خیلی سفت و نه خیلی آبکی. البته غلظت ملات بر اساس نوع آجر مشخص می‌شود. در صورت انتخاب آجرنسوز ملات شل تر و در صورت انتخاب آجر آنتیک ملات سفت تر مناسب است. همچنین استراحت دادن به خمیر به مدت ۱۰ دقیقه از نکات مهم قبل از شروع بندکشی آجر است.

? بیشتر بدانید: پودر بندکشی چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

طریقه آماده کردن ملات مناسب برای بندکشی

انجام عملیات بند کشی به چه صورت است؟

بندکشی آجر نما در ضخامت ۸ الی ۲۰ میلیمتر انجام می شود.
سنگدانه های داخل پودر بندکشی باید یک میلی متر باشند و سیمان مورد استفاده حدود ۴۰۰ کیلو گرم در متر مکعب در نظر گرفته می شود.
برای انجام این کار ابتدا باید سطح دیوار کاملا تمیز شود و قسمت بندکشی رطوبت کافی داشته باشد. زیرا ملاتی که برای این کار انجام می شود شامل ۱۵ درصد آب است.
قبل از شروع بندکشی خطوط افقی و عمودی کشیده می شود و بعد از اتمام کار خطوط ملات اضافی با فرچه پلاستیکی از بین می رود.

نکات مهم در هنگام بندکشی آجر نما

نکات مهم در هنگام بندکشی آجر نما

  • توجه به زمان مناسب برای بندکشی بسیار ضروری است. توصیه می شود ۴۸ ساعت بعد از آجر کشی بند کشی انجام شود.
  • برای ایجاد ملات یکنواخت و مناسب لازم است ابتدا مواد با یکدیگر به خوبی ترکیب شود.
  • توجه به درجه دمای هوا نیز نکته بسیار مهمی است که باید بین ۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد در نظر گرفته شود و در صورت کاهش یا افزایش دما شروع عملیات بندکشی توصیه نمی شود.
  • استفاده از نانو رزین برای ضدآب نمودن آجر نما انتخاب مناسبی است که برای اجرای آن باید ابتدا دیوار کاملاً خشک شود.
  • سعی کنید حجم مواد بندکشی زیاد از حد نباشد، زیرا در صورت عدم استفاده از آن به راحتی فرم خود را از دست می دهد.
  • اگر دوست دارید رنگ ملات بندکشی را تغییر دهید می توانید از رنگ های اکرولیک استفاده کنید، اما اضافه کردن این رنگ به خمیر امکان پذیر نیست. باید در پایان بندکشی و بعد از خشک شدن ملات، رنگ را رقیق کنید و با استفاده از قلم روی بندکشی را رنگ کنید.

 

? بیشتر بدانید: آموزش رنگ کردن آجر نما ساختمان ?

جمع بندی

با آموزش بندکشی آجر به راحتی می‌توانید نمای خارق‌العاده‌ای برای ساختمان یا نمای داخلی خانه ایجاد کنید و از تمیزی و ظرافت اجرایی آن لذت ببرید. بندکشی ظرافت کار آجر نما را افزایش می دهد و جلوه متفاوتی به آن می بخشد. همچنین به اتصال آجرهای روی هم قرار گرفته شده کمک می کند و برای بازسازی خانه های قدیمی ایده جذابی است.

 

? سوالات متداول ?

مزایای بندکشی آجر نما چیست؟

این راهکار موجب مقاوم ساز آجر در برابر رطوبت، عدم نفوذ آب، افزایش استحکام آجر و چسبندگی بیشتر آجر نما می شود.

به ازای هر مترمربع به چه میزان پودر بندکشی نیاز داریم؟

معمولا برای هر متر آجر حدود ۲ کیلوگرم پودر بندکشی مصرف می شود.

قیمت بندکشی آجر نما چقدر است؟

قیمت این کار به نوع ملات بستگی دارد. همچنین با انتخاب رنگ خاص برای انجام این کار هزینه نهایی متفاوت خواهد بود.