پودر بندکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر بندکشی چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر بندکشی جهت استفاده بین فواصل کاشی‌ها و سرامیک خلق شده است که با اضافه کردن مقداری آب به آن مواد برای بندکشی آماده خواهد شد. پودر بندکشی برپایه سیمان است و چسبندگی بسیار زیادی دارد؛ طوری که استحکام و پایداری کاشی‌ها و سرامیک را دوچندان می‌کند.جالب است بدانید زیبایی کاشی‌کاری و سرامیک‌ها به تمیزی کار در بندکشی بستگی دارد و با پر کردن درزها و فواصل میان سرامیک و کاشی‌ها از کنده شدن آنها به خوبی جلوگیری می‌شود. این پودر را می‌توان در رنگ‌های متنوع خریداری نمود و با خرید بالاترین کیفیت آن از مزیت‌های فوق‌العاده آن بهره‌مند شد. برای این که بیشتر بدانید پودر بندکشی چیست؟ در این مطلب همراه ما باشید.

انواع پودر بندکشی

انواع پودر بندکشی
پودر بندکشی بر اساس نوع ترکیبات استفاده شده برای ساخت آن در دسته بندی های مختلف قرار می‌گیرد. این روزها به دلیل اهمیت پودر بند کشی و پرکاربرد بودن آن در نمای داخلی و خارجی ساختمان ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای به آن اضافه شده و انواع مختلف آن در بازار موجود است. برخی مدل پودرها عملکرد و کارایی بسیار مهمی دارند و استفاده از آن‌ها باعث افزایش ماندگاری بنا می شود.
یکی از پرکاربردترین نمونه‌های استفاده از پودر می‌توان به آجر شاموتی و آجر سفال اشاره کرد. این دسته از آجرها برای طراحی نما بسیار کاربرد دارد و اجرای آن به زیبایی و جذابیت دکور داخلی و خارجی نما بسیار کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر ? بلوک لیکا چیست؟ بررسی ۶ مورد از ویژگی های مهم آن!

پودر بندکشی پلیمری:

این مدل پودر از مواد پلیمری نانو ساخته شده است که بهترین ترکیب را با سیمان پرتلند می‌سازد. دلیل این که این پودر به اصطلاح نانو ختم می‌شود این است که به اندازه‌های کوچک اشاره می‌کند. این نوع پودرها در اندازه بسیار کوچکی طراحی شده اند که به خوبی میان کاشی‌ها و سرامیک قرار می‌گیرند و استحکام غیرقابل باوری ارائه می‌دهند. یکی از مدل‌های خاص پلیمرها، لاتکس است که در ساخت انواع پودرهای بندکشی استفاده می‌شود و به بهبود انعطاف پذیری پودر بسیار کمک می کند.

پودر بندکشی رنگی:

این مدل پودر به رنگ سفید طراحی شده است که برای سرویس‌های بهداشتی، حمام و دستشویی به کار می رود. البته گاهی ممکن است این مدل پودر نسبت به رنگ کاشی و دیگر مصالح مناسب نباشد و ترکیب به دست آمده همخوانی ایده‌آل را ایجاد نکند. البته این روزها شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای تولید پودرها در طیف رنگی متنوع به کار می‌گیرند تا مخاطبان بتوانند بهترین رنگ پودر و متناسب با رنگ کاشی و سرامیک انتخاب کنند. علاوه بر این ویژگی پودرهای رنگی دارای مقاومت بسیار بالا و خصوصیات قابل قبولی هستند که در برابر آب و رطوبت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند.
از جمله زمینه‌های پرکاربرد این نوع پودر می‌توان به آجر لفتون و آجر انگلیسی اشاره کرد. این مدل آجر جز آجرهای سوراخ دار است که برای طراحی نما ساختمان گزینه بسیار خوبی می‌باشد. برای اطلاع از قیمت آجر نماهای مختلف ابتدا باید مدل مورد نظر را انتخاب کنید؛ سپس برای اجرای نما و استفاده از پودر استفاده کنید. فراموش نکنید برای انتخاب پودر رنگ مناسب را انتخاب نمایید.

پودر بندکشی آنتی باکتریال:

محیط هایی مانند مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از کاشی و سرامیک های دارای ویژگی آنتی باکتریال استفاده می‌کنند تا محیط از هر نظر بهداشتی در برابر رشد میکروارگانیسم‌های خطرناک، انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها مقاوم طراحی شود. در صورت عدم استفاده از پودرهای بندکشی غیرآنتی‌باکتریال تمام هزینه ها و زحمت هایی که برای بندکشی کاشی و سرامیک انجام می‌شود کاملاً هدر می‌رود. این دسته از پودرها در کنار این که خاصیت آنتی باکتریال بسیار ایده‌آلی دارند هزینه بیشتری نسبت به دیگر پودرها خواهد داشت.

مطالعه بیشتر ? آجر تراکوتا چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر بندکشی ضدآب:

این مدل پودر یک مانعی ایده‌آل در برابر نفوذ هر گونه نم و رطوبت است که میان بندکشی کاشی‌ها و سرامیک استفاده می‌شود. به همین دلیل شرایط کاملا ایده آلی برای اجرای پروژه‌های مختلف ساختمانی به همراه دارد. البته تمام پودرهای بندکشی این خاصیت را دارند. اما این مدل پودر با توانایی فوق‌العاده ضد آب بودن نسبت به دیگر پودر ها طراحی شده است که علاوه بر خاصیت ضد آب بودن، مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه از خود نشان می دهد.

پودر بندکشی اسیدی:

پودر اسیدس براساس مقاومت بسیار بالایی در محیط ها و سایر سیالات اسیدی طراحی شده است که استفاده از آن‌ در محیط‌های صنعتی و شیمیایی احتمال آسیب‌دیدگی بر اثر تماس با سیالات اسیدی و خورنده به شدت کاهش پیدا می‌کند.

کاربردهای پودر بندکشی

کاربردهای پودر بندکشی
پودر بندکشی به دلیل چسبندگی بسیار بالا و نفوذ ناپذیری در مقابل آب و رطوبت در زمینه‌ها و محیط‌های مختلفی استفاده می شود که مهم‌ترین کاربرد آن مقاومت بسیار عالی در محیط های دارای رطوبت بالاست. از این نوع متریال برای انواع کاشی، موزاییک، سرامیک و حتی آجر سفال استفاده می شود و بهترین راهکار برای بندکشی میان سنگ‌های مصنوعی است. در موارد زیر با دیگر کاربردهای این مواد پرکاربرد ساختمانی آشنا می‌شوید:

  • بهترین راهکار برای درزگیری وان و سرویس‌های بهداشتی
  • بهترین انتخاب برای محیط‌های مرطوب مانند استخر، حمام و سونا
  • بهترین درز بندی برای قطعات سیمانی و بتنی
  • پر کردن تمام درزها و بندهای کاشی و سرامیک
  • بهترین انتخاب برای بندکشی نمای داخلی و خارجی ساختمان و ایجاد زیبایی و جذابیت بیشتر نمای کار

 

مطالعه بیشتر ? بندکشی آجر به چه معناست و چرا انجام دادن آن واجب است؟

نحوه استفاده از پودر بندکشی

نحوه استفاده از پودر بندکشی
مواد بندکشی روش استفاده مشابهی مانند دیگر متریال‌های ساختمانی دارد و برای درزگیری میان کاشی و سرامیک استفاده می‌شود. این مواد ابتدا با مقداری آب مخلوط می‌شود و برای یکدست شدن بهتر به یک همزن برقی یا همان دریل طرح دار نیاز است تا مخلوط با قوام مناسب شکل گیرد. معمولا برای هر کیسه ۵ کیلوگرمی حدود ۲ الی ۳ لیتر آب نیاز است.
برای شکل‌گیری بهترین مواد بندکشی باید آب را کم کم اضافه کنید. در غیر این صورت کیفیت مورد نظر به دست نخواهد آمد. علاوه براین حین اضافه شدن پودر به آب از همزن برقی نیز باید استفاده شود تا زمانی که ملات مورد نظر شکل گیرد. بعد از تشکیل ملات مورد نظر باید به مدت کوتاهی به آن استراحت دهید. سپس دوباره مخلوط‌کردن ملات را برای زمان کوتاهی تکرار کنید. بعد از این کار با کمک کارد پلاستیکی عملیات بندکشی قابل انجام است.

نتیجه گیری

برای مشاهده نتیجه بهتر بندکشی با توجه به کاربردی که در نظر دارید مناسب‌ترین پودر را انتخاب کنید. امروزه انواع پودر در بازار موجود است که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی دارد و برای شرایط و محیط خاصی قابل استفاده است. در حالی که از پودر مناسب استفاده شود، شاهد افزایش طول عمر نما خواهید بود و از زیبایی و تمیز بودن بندکشی لذت می‌برید.