بندکشی آجر به چه معناست و چرا انجام دادن آن واجب است؟

بندکشی آجر به چه معناست و چرا انجام دادن آن واجب است؟

بندکشی آجر چیست؟ امروزه ساختمان‌سازی در همه شهر‌های ایران اوج گرفته و معماران و کارفرمایان از انواع مصالح ساختمانی برای ساخت خانه‌ها استفاده می‌نمایند. پرکاربردترین مصالح جهت استفاده، آجر و سیمان بوده و معمولاً از آجر ده سوراخ و آجر معمولی برای دیوارکشی استفاده می‌کنند. ما در این جا می‌خواهیم در ارتباط با بند کشی آجر در نما‌های آجری صحبت کنیم. ساختمان‌های با نمای آجری را نمی‌دانم دیده‌اید یا خیر؟
برای این که این نما‌ها بتوانند خوب دوام بیاورند و تا سال‌های سال باقی بمانند، باید از فرآیند بندکشی آجر به مطلوب‌ترین شکل ممکن بهره برده شود. این فرآیند برای انواع آجر دکوراتیو نیز به کار می‌رود. اگر دیوار حیاط خانه شما با آجر ساخته شده است و هنوز به شکل اصولی این فرایند را اجرا و پیاده‌سازی ننموده‌اید، می‌توانید از این شیوه برای زیبا جلوه دادن هرچه بیشتر حیاط استفاده کنید.

بندکشی آجر چیست؟

بندکشی آجر چیست؟
برای این که آجر‌ها بتوانند به خوبی روی همدیگر قرار بگیرند، باید از مواد و مصالحی مرغوب برای فیکس کردن آن‌ها بر روی هم استفاده شود. بندکشی آجر به یک سری فرآیند‌هایی اشاره دارد که پس از اتمام دیوارچینی و ساخته شدن دیوار، بنایان و کارگران برای زیباسازی هر چه بیشتر دیوار از این شیوه استفاده می‌کنند.
به عبارتی برای این که ظاهر دیوار یا نمای ساختمان که در آن از آجر سفال استفاده گردیده است بسیار تمیز در نزد عموم جلوه کند، در لابه لای آجر از ملاتی به کار گرفته می‌شود تا هم دوام مصالح استفاده شده در دیوار چینی را افزایش دهد و هم این که ظاهر ساختمان را از هر آنچه از قبل بود زیباتر نشان دهد.
بندکشی به این دلیل انجام می‌شود تا از ورود هر گونه رطوبت و آب باران به داخل ساختمان جلوگیری شود و دیوار‌ها خیلی زود دچار نم زدگی نشوند.
اما آن چه که در مسأله خرید آجر اهمیت زیادی دارد و شما باید حتماً در حین خرید به آن توجه داشته باشید، مسأله کیفیت است. آجر با درجه کیفی متفاوتی تولید می‌گردد و خریداران بر حسب نوع استفاده آن‌ها را خریداری می‌نمایند.
برای اجرای بندکشی خانه‌ها یا ساختمان‌هایی که از انواع آجر برای اجرای نما کمک گرفته‌اند، باید حتماً از مرغوب‌ترین مواد و مصالح استفاده نمود. دقت و ظرافت در بندکشی نما‌های با آجر شاموتی نسوز امری بسیار مهم تلقی می‌گردد.

? مطالعه بیشتر: گابیون بندی چیست؟ معرفی ۸ کاربرد جالب آن! ?

طرز تهیه ملات بندکشی آجر

طرز تهیه ملات بندکشی آجر
برای بندکشی ساختمانی که از آجر نسوز در آن استفاده گردیده است، به ازای هر ۱ متر به دو کیلوگرم پودر بندکشی احتیاج می‌باشد. بندکشی باید به میزان ۱ سانتی‌متر فاصله انجام گیرد. به عبارتی فاصله‌ای را که برای پر کردن مواد در نظر گرفته‌اید باید حتماً یک سانتی‌متر باشد. اما حالا نوبت به معرفی مصالح است.
برای هر یک متر اجرای بندکشی آجر، به نیم کیلوگرم پودر سیمان سفید و یک و نیم کیلوگرم پودر خاک سنگ احتیاج می‌باشد. به عبارتی هر چه قدر که سیمان سفید را در نظر گرفته‌اید، باید به میزان سه برابر آن پودر خاک سنگ خریداری یا تهیه نمایید.
برای این که ملات شما قوام بهتری داشته باشد، می‌توانید به میزان بسیار اندکی از پودر آهک استفاده کنید. دقت کنید که پودر آهک باید خیلی کمتر از سیمان سفید در مواد ریخته شود.
به ازای هر ۲ کیلوگرم از پودر‌های استفاده شده، شما به حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ گرم آب احتیاج خواهید داشت. اگر بخواهیم این میزان را به صورت درصد بیان کنیم، حدود ۲۰ الی ۳۰ در صد از وزن پودر دقیقاً به آب اختصاص می‌یابد. آب را آرام آرام اضافه کنید.

نکته) حتماً قبل از مخلوط کردن مواد، از الک برای غربال کردن مواد استفاده نمایید. این کار موجب می‌شود تا پودر‌های استفاده گردیده کاملاً یکدست شوند.

? مطالعه بیشتر: بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

مهم‌ترین نکات در بندکشی آجر

مهم‌ترین نکات در بندکشی آجر
برای اجر‌های مختلف غلظت مواد بندکشی کاملاً متفاوت می‌اشد. در حالت کلی باید ملاتی که تهیه نمودیم، غلظتی مانند ماست داشته باشد. اگر می‌خواهید برای آجر نسوز این ملات را به کار ببرید، باید خمیر حالت شل داشته باشد. برای آجر‌های شیاردار مواد کمی سفت‌تر باشند، بسیار بهتر است.
خمیر بندکشی به ۵ الی ۱۰ دقیق زمان احتیاج خواهد داشت تا به خوبی آماده گردد. این خمیر نهایتاً تا مدت زمان نیم ساعت دوام داشته و پس از سپری شدن این مدت کاملاً بی‌استفاده می‌باشد. پس اگر دیوار ساختمان بسیار بلند است و شما قرار است حجم زیادی از دیوار را بندکشی نمایید، باید هر نیم ساعت یک بار ملات را از نو درست و تهیه نمایید.
در صورتی که تمایل دارید ملات بند کشی دارای رنگ‌بندی متنوعی باشد، به مواد استفاده گردیده در بالا مقداری رنگ پودری اضافه می‌نماییم. برای ساختمان‌های آجر نما که دارای رنگ‌های جیگری، کرم و یا رسی هستند ملات رنگی بند کشی که تناسب زیادی با رنگ آجر داشته باشد، بهترین انتخاب می‌باشد.
البته شما می‌توانید از رنگ آکریلیک نیز برای بندکشی بین آجر‌ها استفاده کنید. منتهی طریقه تهیه آن کمی متفاوت‌تر از رنگ پودری است. پس از این که کار بندکشی‌ها آجر‌ها به پایان رسید و مواد به طور کامل خشک شد، مقداری رنگ اکریلیک را با آب مخلوط نمایید و لای درز‌ها بکشید. این کار را می‌توانید با قلم مویی که درست به اندازه‌ی بند‌های بین آجرهاست اجرایی نمایید.
حتماً با دقت و ظرافت این کار را انجام دهید و مراقب باشید که رنگ‌ها بر روی آجر‌ها ریخته نشود. در صورتی که مقداری از رنگ‌ها بر روی اجر‌ها پاشیده شد، نگران نباشید. حتماً بلافاصله و در همان زمان با دستمالی خشک رنگ را پاک نمایید.
در فصل زمستان کار بندکشی را آغاز نکنید و دمای هوا باید حتماً بین ۵ الی ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
پس از سپری شدن چند هفته از آجر چینی، کار بندکشی را آغاز نمایید.
قبل از شروع کار باید آجر‌ها را مرطوب نمایید.

? مطالعه بیشتر: پودر سنگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ ?

تأثیر بندکشی آجر بر سازه

تأثیر بندکشی آجر بر سازه
اگر بندکشی به اصولی‌ترین شکل ممکن انجام شود، دوام ساختمان را بسیار بالاتر می‌برد. در مناطق شمالی کشور که باران زیاد در حال باریدن است، ساختمان‌ها باید حتماً دارای کیفیت بسیار بالایی باشند و حتماً اجرای فرآیند بندکشی تا حد بسیار زیادی ضروری می‌باشد. حتی دیده شده است که به علت بارش زیاد در نما‌های آجری مقداری شوره بر روی نما برجای مانده است که ظاهر نازیبایی را برای ساختمان ایجاد نموده است. برای رفع این مشکل نیز راهکار‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.
اما نکته مهم دیگری که برای استحکام بیشتر ساهتمان‌ها باید به آن توجه داشت، نوع بندکشی است. بندکشی دارای انواع مختلفی می‌باشد.
بند کشی توپر، بندکشی سرو افتاده، بندکشی برجسته و بندکشی گونیا روش ای رایجی بود که برای استحکام نما‌های آجری به کار ‌می‌روند. در بندکشی توپر ما به ماسه و سیمان احتیاج خواهیم داشت و هدف ایجاد امنیت بیشتر می‌باشد.
برای آجر‌های فشاری از روش سرو افتاده استفاده می‌گردد. در این روش ما به قلم بندکشی احتیاج خواهیم داشت. برای دیوار‌های انبار‌ها و باغ‌ها می‌توان این شیوه را اجرایی نمود.
اما محبوب‌ترین روش بندکشی، گونیا بوده که برای همه نوع آجری اعم از آجر نسوز گرفته تا آجر دکوراتیو و ده سوراخ این روش اجرایی می‌باشد. نوع دیگری نیز توسط برخی بنایان اجرا می‌گردد که به آن روش برجسته می‌گویند. این کار با قلم فیتیله‌ای انجام می‌شود.
برای سازه‌هایی مثل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، ساختمان‌های پزشکان، کارخانه‌های تولید انواع مواد غذایی و مواد اولیه در صنایع خوراکی باید حتماً به بندکشی دیوار‌ها توجه ویژه‌ای داشت. بندکشی موجب می‌شود تا ذرات غبار و هرگونه میکروب‌ها کمتر به داخل ساختمان‌ها نفوذ پیدا نماید.