بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟

بلوک هبلکس از مصالح جدید ساختمانی است که برای دیوار چینی از آن استفاده می‌شود. جنس بلوک هبلکس ساختمانی از بتن ساده است که طی فرایندی خاص متخلخل شده و شکل می‌گیرد. از آن می‌توان برای چیدن دیوارهای ساختمان به جای آجر سفال استفاده کرد. این نوع بلوک به دلیل وزن سبک از مقاومت بالایی در مقابل دما، فشار و حرارت برخوردار بوده و گزینه‌ای مناسب برای استفاده در ساخت بناهای مسکونی، صنعتی و تجاری می‌باشد.

هبلکس چیست؟

هبلکس چیست؟
هبلکس که در بازار با نام سیپورکس هم شناخته می‌شود جزء مصالح نوین و پر کاربرد ساختمانی می‌باشد. هبلکس مخلوطی از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم است که در حرارتی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاو‌ها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده می‌شود.
بلوک هبلکس عمدتا به عنوان دیوار خارجی غیر باربر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران طول بلوک های هبلکس ۶۰۰ میلیمتر، ارتفاع آن ها ۲۰۰ میلیمتر و ضخامت آن ها متغیر بوده و بین ۷۵ تا ۵۰۰ میلیمتر می‌باشد.
بلوک هبلکس به دلیل سبکی و مقاومت بالا گزینه ای مناسب برای استفاده به جای آجرسفال می‌باشد و می‌تواند استفاده و خرید آجر را در سازه های جدید به صفر برساند

? مطالعه بیشتر: پودر سنگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ ?

کاربرد بلوک هبلکس

کاربرد بلوک هبلکس

بلوک هبلکس به دلیل سبکی و مقاومت بالا کاربردهای زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد و در جاهای مختلف سازهای بلند به شکل گسترده استفاده می‌شود. بلوک‌های هبلکس به دلیل وزن سبک گزینه ای مناسب برای استفاده در ساختمان‌های بلند بوده و می تواند در مناطق زلزله خیز به عنوان مصالحی با کیفیت و اطمینان بخش مورد استفاده قرار گیرد.
بلوک‌های هبلکس به دلیل برخورداری از مقاومت بالا در برابر حرارت می‌توانند به عنوان آجر نسوز در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد به کار گرفته شوند. این نوع بلوک به دلیل ساختار متخلخل و محکمی که دارند می‌توانند در مقابل گرما و سرما به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و مانع تلف شدن انرژی در سرما و گرما شوند.
با توجه به اینکه این نوع بلوک دارای خاصیت حرارتی است می‌توان از آن در ساخت کانال های حرارتی استفاده کرد و به نوعی نقش آجر نسوز را در این شرایط بازی می‌کنند.‌
بلوک هبلکس به دلیل شرایط ساخت مناسب و برخورداری از وزن سبک و مقاومت بالا تقریبا ویژگی های مصالحی مانند آجر نما، آجرنسوز، آجر لفتون و آجر سفال را به صورت یکجا در خود جای داده است و می‌تواند به عنوان یکی از مصالح با کیفیت و استاندارد مورد استفاده قرار گیرد.

معایب بلوک هبلکس

معایب بلوک هبلکس
بلوک هبلکس یکی از مصالح ساختمانی تقریبا جدید است که برای دیوار چینی در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گونه بلوک هم مثل بقیه مصالح ساختمانی علاوه بر مزایای زیاد داری معایبی هم هست که دانستن آن ها می‌تواند به استفاده بهتر از آن ها کمک کند، در ادامه سعی می‌شود معایب این نوع بلوک مورد بررسی قرار گیرد.
از مشکلات بزرگ بلوک های هبلکس این است که این مصالح اغلب در رنگ و کیفیت نا هماهنگ ساخته می‌شوند و ممکن است کار استاد کار را سخت کنند. برای محافظت از دیوارهای خارجی در برابر رطوبت نیاز به روکش بیرونی دارند. نسبت به بلوک های بتونی و سفالی هزینه آن ها بیشتر است برای دیوار چینی نیاز به چسب مخصوص به عنوان ملات دارند.
مقاومت هبلکس تقریباً بین ۳۴ درصد تا ۱۶۷ درصد بتن معمولی می‌باشد. که برای دیوارهای نوع خاص و مقاوم یا به نوعی دیوار‌های حمال ممکن است کافی نباشد و بیشتر برای تیغه های سبک مناسب بوده و استفاده شود.

? مطالعه بیشتر: هدف از تخریب سازه و ساده ترین روش های آن ?

مزایای بلوک هبلکس

مزایای بلوک هبلکس
بلوک هبلکس از جمله مصالح ساختمانی جدیدی است که به دلیل مقاومت بالا و سبکی وزن برای دیوار چینی در سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایا و ویژگی‌هایی که باعث شده است این نوع سازه مورد توجه فعالین در عرصه ساخت و ساز قرار گیرد می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:
از جمله مزایای خوب و قابل ذکر بلوک هبلکس می‌توان مقاومت بالا در مقابل آتش سوزی و حشرات موذی مثل موریانه اشاره کرد، بلوک هبلکس به عنوان ماده‌ای مناسب برای عایق صوتی می‌تواند برای جا‌های شلوغ و آپارتمانی ایده آل باشد. این نوع سازه در رنج و اندازه های مختلف ساخته می‌شود و هر کس می‌تواند بنابر نیاز، نوع مورد نظر خود را خریداری کند.
داشتن خاصیت عایق حرارتی و جلوگیری از اتلاف انرژی از دیگر ویژگی‌های این نوع بلوک است. داشتن قابلیت بازیافت از مزایای قبل توجه بلوک هبلکس به حساب می‌آید. به دلیل وزن کم دارای هلدینگ و نصب آسان می‌باشد. به دلیل داشتن ابعاد بزرگتر نسبت به مصالح دیگر سرعت پیشرفت کار را افزایش می‌دهد.
بریدن و سوراخ کردن آن برای انتقال لوله های برق و آب آسان می‌باشد. به دلیل وزن سبک در مقایسه با بتن معمولی یا بلوک بتنی حمل و نقل آن آسان تر است.

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس
مهمترین ماده اولیه این نوع بلوک سیلیس می‌باشد که باعث شده است این نوع بلوک با نام سیلیسی یا آجر سیلیسی هم شناخته شود. در مراکز تهیه این نوع بلوک مواد اولیه آن یعنی سیلیس، آهک و سیمان در سیلوها و انبارهای مجزا نگهداری شده و به مرور برای تولید این نوع بلوک وارد خط تولید می‌شوند که در جریان ساخت مقداری پودر آلومینیوم و آب هم به ترکیب آن ها اضافه می‌شود.
بطور خلاصه اینگونه می‌توان گفت که برای تولید بلوک های هبلکس باید موادی مثل ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم، آب و گچ به اندازه های مشخص شده برای تولید این بلوک در طی یک روند پیچیده ترکیب شده و به شکل مایع یا دوغاب تبدیل گردند سپس در حرارتی حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاو‌ها پخته و به قطعات مورد نیاز ساختمانی بریده شوند.

? مطالعه بیشتر: مقاومت بتن و عوامل تاثیرگذار بر آن ?

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس
بلوک لیکا و هبلکس جز مصالح ساختمانی جدید هستند که به دلیل داشتن شرایط بهتر نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی از نظر وزن و مقاومت تقریبا جایگزین آنها شده اند و در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
منتهی باید به این نکته توجه کرد که بلوک های لیکا و هبلکس هم به دلیل شرایط ساخت و مواد تشکیل دهنده با هم متفاوت هستند در ادامه سعی می‌شود این دو نوع بلوک از نظر ویژگی های که دارند باهم مقایسه شوند.‌
بلوک هبلکس از نظر وزن جز مصالح سبک محسوب شده و استفاده از آن باعث کاهش وزن ساختمان می‌شود و می‌تواند در مناطق زلزله خیز باعث کاهش خسارات شود. متقابلاً بلوک های لیکا به دلیل مواد تشکیل دهنده سنگین بوده و برای استفاده در مناطق زلزله خیز جالب نمی‌باشند همچنین وزن زیاد آنها موجب کندی کار شده و پیشرفت کار را کاهش می‌دهد.
بلوک هبلکس به دلیل مواد متشکله و نوع ساخت به نوعی عایق حرارتی و صورتی هستند و می‌تواند باعث صرفه جویی در انرژی شوند. اما بلوک‌های لیکا این ویژگی را نداشته و فقط پرکردن حرفه داخل آن‌ها نه تنها مزیتی ندارد بلکه باعث سنگین شدن سازه می‌شود.
بلوک هبلکس به دلیل مواد تشکیل دهنده با محیط زیست بسیار سازگار بوده و در برابر خورنده های طبیعی بسیار موثر می‌‌باشد. استفاده از بلوک هبلکس به دلیل سبک بودن باعث پیشرفت کار و کم شدن هزینه های اجرایی می‌شود ولی در بلوک لیکا به دلیل ترد بودن و تلفات بالا است و ممکن است باعث بالا رفتن هزینه خرید شود.
بلوک های هبلکس با چسب‌های خاص به هم متصل می‌شوند و نیاز به گچ و خاک ندارند که باعث کاهش هزینه های کلی ساخت و ساز می‌شود ولی بلوک های لیکا برای نصب و کار نیاز به ملات داشته و برای پوشش دهی باید از گچ و خاک استفاده شود که در مقایسه با هبلکس هزینه کارهای اجرای آن بیشتر می‌شود. بلوک های هبلکس از نظر استحکام از شرایط بهتری نسبت به لیکا برخوردار می‌باشند.

نتیجه‌گیری

بلوک های هبلکس نوعی از مصالح ساختمانی جدید هستند که در ساله های اخیر وارد چرخه ساخت و سازه شده اند این نوع بلوک به دلیل مواد متشکله و شرایط ساخت از شرایط خوبی برخوردار بوده و نسبت به مصالح دیگر سبک تر و مقاوم تر می‌باشند.
از ویژگی های منحصر به فرد این نوع بلوک می‌توان به عایق صوتی و حرارتی بودن آن ها اشاره کرد. استفاده از این نوع بلوک علاوه بر آنکه باعث سبک شدن ساختمان می شود آن را در مقابل زلزله مقاوم کرد و استحکام آن را افزایش می‌دهد.