آجر سیلیسی چیست؟ + هر آنچه که باید از آن بدانید!

آجر سیلیسی چیست؟ + هر آنچه که باید از آن بدانید!

آجر سیلیسی یک نوع آجر نسوز است. این آجر می‌تواند دماهای بالا تا ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند و در کوره‌های ساخت کک‌سازی، کوره‌های گازی، سقف کوره‌های ذوب شیشه، فولاد و شیشه، دستگاه دمش هوای گرم کوره بلند و سقف کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در این مطلب با جزئیات به بررسی آجر سیلیسی و ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم.

آجر سیلیسی چیست؟

همانطور که گفتیم، آجر سیلیسی یکی از انواع آجر نسوز به شمار می‌رود. آجرهای نسوز در انواع گوناگونی تولید می‌شوند و هریک درجه حرارت‌های متفاوتی را تحمل می‌کند. آجرهای نسوز به علت مقاومت زیادشان نسبت به حرارت در شومینه‌ها، پوشش‌های داخلی کوره های صنعتی و … به کار می‌روند. برای خرید آجر باید به نکات زیادی توجه کنید چون در صورت انتخاب یک آجر بی‌کیفیت نتیجه نهایی پروژه یک ساختمان با مقاومت پایین خواهد بود. به ویژه در هنگام خرید آجر ۱۰ سوراخ حتماً با آگاهی کامل اقدام کنید.
در کل آجرهای نسوز نما یا آجر نسوز از خاک‌های نسوز ساخته می‌شوند که نوعی چینی یا سرامیک با کیفیت می‌باشد. دمای پخت آجرهای نسوز حدود ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد بود و مبنای مواد به کار رفته در ساخت این آجرها کانی‌های بسیار خاص و پوکه‌های معدنی نسوز می‌باشد. این مواد از مقاومت بالایی جهت حفظ ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی برخوردارند. آجر دکوراتیو نیز از انواع آجر است که در نمای ساختمان به کار می‌رود و از جنبه‌ی زیبایی‌شناسی برخوردار است.
آجر سیلیسی از متداول‌ترین انواع دیرگدازهای اسیدی محسوب می‌شود که کوارتزیت یا سنگ‌های سیلیسی نسوز مواد اولیه اصلی تشکیل دهنده‌ی آنها می‌باشند که در دوران گذشته در صنایع گوناگون، به خصوص در صنعت فولاد به شدت مصرف می‌شدند. دیرگدازهای سیلیسی به علت خواص دیرگدازی بالایی که دارند، با محیط‌های کاری با دمای بالا انطباق خوبی برقرار کرده و تا دماهای نزدیک به نقطه ذوب استحکام مکانیکی و صلبیت بالای خود را حفظ می‌کنند. همچنین در مقابل گرد و غبار، دوده‌ها و سرباره‌های اسیدی مقاومت می‌کنند. برای اطلاع از قیمت آجر نسوز با ما تماس بگیرید.

? مطالعه بیشتر ? خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایا و معایب آجر سیلیسی

مزایا و معایب آجر سیلیسی

هر آجری مثل آجر لفتون، آجر نسوز و … از مزایا و معایب خاصی برخوردار است. از سری مزایای آجر سیلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. دمای ذوب تقریبا بالا
۲. قابلیت تحمل فشار
۳. مقاومت بالا در برابر محیط‌ها و سرباره‌های اسیدی
۴. ثبات ابعادی در دماهای بالا
۵. عدم پوسته پوسته شدن
۶. دیرگدازی در بارهای بالا
۷. قیمت پایین و فراوانی مواد اولیه
۸. وزن حجمی کم و هدایت حرارتی زیاد در مقایسه با دیگر دیرگدازها
۹. مقاومت شوک حرارتی بالا در دماهای بالای ۶۰۰ یا ۷۰۰ درجه سانتیگراد و انقباض بسیار اندک در این دماها
این آجر علاوه بر مزایایی که دارد، دچار ضعف‌هایی نیز می‌باشد که البته این ایرادات در مقابل مزایای آن بسیار ناچیز هستند. از جمله این معایب می‌توان به مقاومت شوک حرارتی پایین آن اشاره کرد که در دمای زیر ۵۰۰ درجه، شوک‌پذیری پایینی را از خود نشان می‌دهد. عیب دیگر این آجر ضعف آن در محیط‌های قلیایی و در تماس یا در نزدیکی با سرباره‌های از جنس بازی است.

? مطالعه بیشتر ? چرا آزمایش آجر اهمیت بسیاری دارد؟ بررسی ۸ نوع آزمایش آجر

کاربرد آجر سیلیسی

این نوع آجرهای نسوز به شدت پرفروش بوده و از جایگاه ویژه‌ای در کارهای اجرایی ساختمانی و صنعتی برخوردارند. در گذشته آجرهای نسوز نمای سیلیسی برای جداره داخلی کوره‌های تولید فولاد استفاده می‌شدند. آجرهای سیلیسی نما به دلیل داشتن قابلیت رسانای حرارتی و نفوذناپذیری در برابر گازها، برای پوشش جداره داخلی کوره‌های تولید خمیر شیشه در کارخانه‌های شیشه‌سازی، کوره‌های کک‌سازی گازسوز و کوره‌های تولید سرامیک، دستگاه دمش هوای گرم و سقف کوره‌های الکتریکی به طور ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
پس از کاربردهای مهم آجرهای سیلیسی می‌توان به کوره‌های کک‌سازی، کوره‌های گازی، سقف کوره‌های ذوب شیشه، دستگاه دمش هوای گرم کوره بلند و سقف کوره‌های قوس الکتریکی اشاره کرد.
آجرهای نسوز سیلیسی نیز جزو آجرهای نسوز محسوب می‌شوند که در صنعت فولاد کاربرد فراوانی دارند. آجر نسوز سیلیسی در هر شهر و استانی قیمت متفاوتی دارد. برای خرید انواع آجر‌های سیلیسی در هر منطقه باید در رابطه با قیمت آنها اطلاعات به روزی داشته باشید زیرا آجرها نیز مثل هر محصول دیگری ممکن است هر روز دچار تغییر قیمت شوند. جهت اطلاع از به‌روزترین قیمت آجر نسوز سیلیسی می‌توانید با ما تماس بگیرید.

? مطالعه بیشتر ? آجر مارنی و همه چیز درباره آن!

آجر سیلیسی از چه چیزی ساخته می‌شود؟

آجر سیلیسی از چه چیزی ساخته می‌شود؟

مواد اولیه‌ی آجر از جنس سیلیس حداقل حاوی ۹۳ درصد وزنی اکسید سیلیسیوم (SiO2) می‌باشد ولی این مقدار معمولا تا ۹۷ درصد نیز افزایش پیدا می‌کند. از این رو، مواد اولیه‌ی مورد استفاده در تولید این آجر باید SiO2 مورد نیاز را تامین کنند. بقیه‌ی مواد تشکیل‌ دهنده عبارتند از: اکسید کلسیم، اکسید تیتانیوم و اکسید آهن (III). جهت تامین چنین ترکیبی عمدتا کوارتز خالص با خلوص بیش از ۹۶ درصد به کار می‌رود. از ماسه سیلیسی با درجه خلوص بالا نیز می‌توان استفاده کرد.
محصول نهایی این ترکیب عمدتا حاوی β-کوارتز، γ-تری‌دیمیت، β-کریستوبالیت، ولاستونیت و فاز شیشه می‌باشد. درصد این فازها در واقع به مواد اولیه و روش تولید بستگی دارد ولی تری‌دیمیت معمولاً بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و کریستوبالیت معمولاً بین ۳۵ تا ۴۵ درصد از ترکیب محصول پخته شده را تشکیل می‌دهند.

? مطالعه بیشتر ? همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

خواص آجر سیلیسی

خواص فیزیکی:

این آجر در دماهای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد دارای انبساط حرارتی معادل ۱۲ تا ۱۵ میلی‌متر بر متر است، در حالی که در دماهای بالاتر دارای انبساط منفی است. این آجرها در دماهای زیر ۵۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت بسیار پایینی در برابر شوک حرارتی دارند اما در دماهای بیش از ۶۰۰ درجه سانتیگراد، مقاومتشان نسبت به شوک حرارتی بالا رفته و شوک‌پذیری خوبی را از خود نشان می‌دهند. پس گرم کردن کوره‌هایی که با آجرهای سیلیسی پوشانده شده‌اند باید به آرامی و با دقت بالایی انجام گیرد.
آجرهای سیلیسی مرغوب این قابلیت را دارند که تا دمای ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد را به‌ خوبی تحمل کنند. چگالی چنین آجرهایی برابر با ۲/۲ تا ۳۵/۲ گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد.

خواص شیمیایی:

اکسید سیلیسیوم یک نوع اکسید اسیدی است. از این رو مقاومت شیمیایی آجر در برابر مذاب‌های اسیدی بسیار مطلوب است. با این حال، بخارات و گازهای حاوی ترکیبات قلیایی منجر به خوردگی اینگونه آجرها می‌شوند.