خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

برای افزایش استحکام ساختمان‌ها، از خاموت در فونداسیون استفاده می‌کنند. لازمه‌ی داشتن یک ساختمان مقاوم و مستحکم، انجام مهندسی با استانداردهای روز دنیا می‌باشد تا تمامی امور به صورت درست و کامل به اجرا درآیند. مقاومت ساختمان‌ها در مقابل سیل، زلزله، طوفان و دیگر بلایای طبیعی باید در هنگام ساخت آن‌ها مورد توجه قرار گیرد. خاموت یکی از مواردی است که در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها کاربرد دارد.

خاموت چیست

خاموت چیست

در پروژه‌های ساختمان‌سازی از میلگرد‌های طولی و عرضی استفاده می‌شود. به میلگردهایی که در طول ساختمان استفاده می‌شوند، میلگرد طولی و به آن دسته از میلگردهایی که در عرض ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، خاموتها یا میلگرد عرضی می‌گویند. خاموت معمولا خم ۴۵ یا ۹۰ درجه‌ای دارد. به ملیگرد‌هایی که زاویه ۹۰ درجه دارند، خاموتهای ساده و به آن‌هایی که زاویه خم ۴۵ یا ۱۳۵ درجه‌ای دارند خاموت مهندسی گفته می‌شود. سایز میلگردها متفاوت است که خاموت نیز دارای سایزهای مختلف است. از پرکابرد‌ترین سایزهای خاموتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به سایز ۸ و ۱۰ اشاره کرد.

از آنجا که خاموت خمیدگی دارد، از میلگردهای بلند و صاف اطراف خود حفاظت می‌کند و همین امر باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای بیرونی می‌شود. خاموت مهندسی باعث مقاومت و استحکام ساختمان در مقابل زمین‌لرزه می‌شود و در ساختن ساختمان ضد زلزله کاربرد بسیاری دارد. خاموت بسته به کاربردش انواع مختلفی دارد و قیمت آن بستگی به قیمت میلگرد مورد استفاده در آن دارد. یعنی قیمت روز میلگرد مورد استفاده به علاوه هزینه خمکاری آن، قیمت نهایی خاموت را شامل می‌شوند.

نکاتی وجود دارد که هنگام استفاده از خاموت باید به آن‌ها توجه کنید:

فاصله خاموت‌ها از یکدیگر بر روی میلگردهای بلند باید ۲۰ سانتی‌متر باشد.
خاموت با سیم آرماتور‌بند به میلگردهای بلند متصل می‌شود.
برای خمکاری میلگرد و تبدیل آن به خاموت، دمای هوا باید بالاتر از ۵ درجه سانتی‌گراد باشد.
اگر نیاز به خم مجدد خاموت باشد باید با استفاده از دستگاه مکانیکی و به صورت سرد اینکار را انجام دهید.

مطالعه بیشتر ? چرا آزمایش آجر اهمیت بسیاری دارد؟ بررسی ۸ نوع آزمایش آجر

انواع مصالح ساختمان‌سازی

انواع مصالح ساختمان‌سازی

در ساختمان‌سازی از مصالح مختلفی برای ساخت استفاده می‌شود. این مصالح ممکن است طبیعی، مصنوعی، خام یا ترکیبی باشند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین آشنایی با این مصالح امر بسیار مهمی برای مهندسان است تا بتوانند ساختمانی محکم‌تر و مقاوم‌تر ارائه دهند. از پرکاربرد‌ترین مصالح می‌توان به چوب، سیمان،انواع آجر مثل آجر نسوز، آجر شیل و آجر لفتون، فلز و بتن اشاره کرد، زیرا مقاومت بسیار بالایی دارند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع مصالح ساختمان‌سازی می‌پردازیم.

مصالح ساختمان‌سازی بر اساس جنس

مصالح ساختمان‌سازی بر اساس جنس به ۲ دسته تقسیم می‌شوند، مصالح مرکب و مصالح ساده. هر دو این مصالح می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند اما مواد سازنده مصالح ساده مشابه هستند، مانند آجر (آجر ده سوراخ و آجر لفتون)، سیمان و بلوک ولی در تولید مصالح مرکب از چند مواد و متریال مختلف استفاده می‌شود، مانند بتن، ایزوگام و ملات.

مطالعه بیشتر ? آجر مارنی و همه چیز درباره آن!

مصالح ساختمان‌سازی بر اساس روش تولید

هر کدام از مصالح به شیوه متفاوتی تولید می‌شوند و دسترسی به هر کدام متفاوت است اما به صورت کلی مصالح ساختمان‌سازی یا به طور پیش ساخته تولید می‌شوند یا به صورت درجا.

مصالح پیش‌ساخته علاوه بر اینکه با تولید ضایعات ساختمانی کم‌تر به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند، باعث کاهش هزینه و زمان در اجرای پروژه نیز می‌شوند. از مصالح پیش‌ساخته‌ای که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، دال بتنی و دیوار بتنی پیش‌ساخته، پانل گچی پیش‌ساخته، انواع بلوک، آجر لفتون، آجر ده سوراخ و آجر نسوز می‌باشند. همچنین شما می‌توانید برای خرید آجر به وب‌سایت esfahanajor.com مراجعه نمایید.

مصالح درجا، مصالحی هستند در همان فضای پروژه ساخته و استفاده می‌شوند. این نوع مصالح شامل ملات، اسکلت ساختمان، بتن و قیر‌گونی درجا می‌شود.

انواع خاموت

انواع خاموت

خاموت نیز مانند میلگرد بسته به کاربردی که دارد، انواع مختلفی را شامل می‌شود. در ادامه انواع خاموت را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

خاموت سنتی

این نوع خاموت با استفاده از اهرم و دست تولید شده و مربعی شکل است زیرا زاویه خم آن ۹۰ درجه می‌باشد. می‌توان گفت پرکابرد‌ترین نوع خاموت مورد استفاده در ساختمان‌های ایرانی، خاموت سنتی می‌باشد.

مطالعه بیشتر ? همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

خاموت معمولی

این نوع خاموت نیز مانند خاموت سنتی با کمک دست تولید می‌شود و اندازه و قالب میلگرد این خاموت قابل تغییر است. زمانی که می‌گوییم خاموت و آن را بدون پسوند استفاده می‌کنیم منظور خاموت معمولی می‌باشد. خاموت معمولی کاربرد زیادی دارد. برخی خاموت‌ها به دلیل پیچیدگی در ظاهر به وسیله دستگاه‌های مدرن تولید می‌شوند. خاموت معمولی دو نوع دارد، ساده و مهندسی. تفاوت این دو خاموت در زاویه انتهای شاخه آن‌ها است، نوع ساده آن زاویه ۹۰ درجه و نوع مهندسی آن زاویه ۴۵ درجه دارد که با توجه به کاربرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خاموت‌ مارپیچ

در تولید این نوع خاموت از دستگاه‌های CNC استفاده می‌شود نه دست. همچنین در صورت نیاز مشتری می‌توان سایز میلگردها را تغییر داد.

خاموت ربات

این خاموت با استفاده از دستگاه CNC ایجاد می‌شود و در یک سمت دارای مربع است.

مطالعه بیشتر ? آجر ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی انواع آن

خاموت سلولار

شکل ظاهری این خاموت مانند حلقه‌های بسته است و استحکام و مقاومت بالایی به ساختمان می‌بخشند. در تولید خاموت‌ها از تکنولوژی جدید Pi-Systems استفاده می‌شود که از جزء جدیدترین خاموت‌های موجود در بازار می‌باشند.

خاموت مهندسی

این نوع خاموت زاویه خم ۴۵ یا ۱۳۵ درجه‌ای دارد.

کاربرد خاموت

کاربرد خاموت

خاموت کاربردهای متفاوت و زیادی در ساختمان‌های بتنی دارد، از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش استحکام و مقاومت
افزایش انعطاف‌پذیری ستون‌های بتنی
جلوگیری از خم شدن میلگردهای بلند و صاف ستون‌ها
جلوگیری از انحراف میلگردهای بلند در هنگام بتن‌ریزی
ایجاد مقاومت در برابر برش، پیچش، انقباض، کشش سطحی و …
جلوگیری از ترک‌های مورب ناگهانی

لازم است بدانید که هر چقدر مقاومت بتن در برابر فشار زیاد است، مقاومت کششی آن بسیار کم بوده و برای افزایش این مقاومت باید از میلگرد و خاموت استفاده شود زیرا مقاومت کششی فولاد بسیار زیاد است. ترکیب بتن و میلگرد سبب افزایش استحکام و مقاومت بتن و همچنین سازهمی‌شود.

مطالعه بیشتر ? آجر فوم دار و مهم ترین دانستنی ها در مورد آن

خاموت زن چیست؟

خاموت زن چیست؟

خاموت زن دستگاهی است که برای خم کردن میلگردها استفاده می‌شود که شامل سیم، میله، نوار و قطعات خم‌کننده می‌باشد. این دستگاه هر ماده‌ای را ابتدا به شکل رول در‌می‌آورد و سپس برش می‌زند یا خم می‌کند. تجهیزاتی که در این دستگاه استفاده می‌شود عبارتند از: ترمز جعبه و پانک، پرس ترمز و …

نتیجه‌گیری

در این مقاله انواع خاموت و کاربردهای آن را بررسی کردیم و دانستیم که برای داشتن ساختمانی مقاوم‌تر و مستحکم‌تر باید از خاموت استفاده کنیم. همانطور که گفتیم قیمت خاموت به سایز مورد استفاده از آن بستگی دارد. اصفهان آجر عرضه‌کننده انواع مصالح ساختمانی با کیفیت و با قیمت مناسب می‌باشد. برای خرید انواع مصالح ساختمانی می‌توانید به وب‌سایت esfahanajor.com مراجعه نمایید.