چرا آزمایش آجر اهمیت بسیاری دارد؟ بررسی ۸ نوع آزمایش آجر

چرا آزمایش آجر اهمیت بسیاری دارد؟ بررسی 8 نوع آزمایش آجر

در ساخت و تعمیر بنا‌ها و ساختمان های مختلف، اولین موردی که باید بررسی شود، کیفیت و دوام مصالح است. یکی از پرکاربرد‌ترین و ضروری‌ترین مصالح ساختمانی، آجر است. هر چه دوام و کیفیت آجر بیشتر باشد، ساختمان شما نیز به همان نسبت دوام بیشتری دارد. اگر در ساخت و ساز، از آجری که با کوچکترین ضربه یا تغییر حرارتی ترک می‌خورد، استفاده کنید، ممکن است ضرر جبران ناپذیری را متحمل شوید. یکی از راه های تشخیص میزان کیفیت و دوام آجر، آزمایش آجر است.
در این صفحه، قصد داریم شما را با اهمیت آزمایش آجر و روش های مختلف انجام آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

آزمایش آجر یا تست آجر چیست؟

آزمایش آجر یا تست آجر چیست؟
یکی از فاکتور هایی که در هنگام خرید آجر باید لحاظ کنید، این است که نتیجه آزمایش آجر مورد نظر شما چگونه بوده است. فرض کنید برای ساختمان خود، می‌خواهید در قسمت نما از آجر نسوز استفاده کنید. یکی از گزینه های شما، خرید آجر شیل است. شما باید علاوه بر قیمت، کاربرد محصول و مزایا، از کیفیت آن نیز اطلاع داشته باشید.
کیفیت آجری که در یک کارخانه ساخته می‌شود، با کیفیت آجری که در کارخانه دیگر ساخته می‌شود، متفاوت است. از طرفی، ممکن است تنها یک بار امکان ساخت ساختمان را داشته و برای تعمیر مجدد آن، تا چندین سال بعد، بودجه و امکانات کافی را نداشته باشید. بنابراین، بهتر است آجری را انتخاب کنید که در آزمایش آجر، بهتر از سایرین ظاهر شده است.

? مطالعه بیشتر ? آجر مارنی و همه چیز درباره آن!

چرا آزمایش آجر اهمیت دارد؟

چرا آزمایش آجر اهمیت دارد؟
هزینه ساختن یک بنا زیاد است. از طرفی، برای ساخت یک بنای مقاوم، می‌بایست مصالح مقاومی ‌به کار برد. با توجه به بودجه ساخت، شرایط اقلیمی‌، وضعیت آب و هوا و زلزله خیز بودن منطقه، می‌توان نوع آجر و انتظاراتی که می‌بایست از آن داشت را تعیین کرد.
هزینه‌ای که شما برای خرید یک نوع آجر از کارخانه خاص می‌پردازید، معمولا تفاوت چندانی با قیمت همان آجر در کارخانه های دیگر ندارد. مسلما قیمت آجر ده سوراخ، با قیمت آجر شیل، قیمت آجر دکوراتیو، آجر نسوز و قیمت آجر سه گل متفاوت است. اما شاید کارخانه‌ای، آجری با کیفیت کمتر را به قیمت آجر با کیفیت بالا به فروش می‌رساند. با خرید یک آجر بی کیفیت، نه تنها متحمل ضرر مالی می‌شوید، بلکه ممکن است در آینده، متحمل ضرر جانی شوید.
با انجام آزمایش های مختلف بر روی آجر، می‌توانید متوجه شوید که آیا هزینه ای که برای آن می پردازید، قیمت واقعی آن است یا خیر.

? مطالعه بیشتر ? همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

انواع آزمایش آجر

انواع آزمایش آجر
به طور کلی، هشت نوع آزمایش اصلی روی آجر انجام می‌شود. هر کدام از این آزمایش‌ها، یکی از جنبه های اصلی آجر را مشخص می‌کنند.
در ادامه، به معرفی انواع آزمایش آجر می‌پردازیم…

۱. آزمایش مقاومت فشاری

1. آزمایش مقاومت فشاری
آزمایش مقاومت فشاری، آزمایش مکانیکی اندازه گیری حداکثر مقدار فشاری است که یک ماده قبل از شکستن، می‌تواند تحمل کند. قطعه آزمایشی که معمولاً به شکل مکعب، منشور یا استوانه است، بین صفحات پهن فلزی یک دستگاه تست فشرده سازی، بتدریج فشرده می‌شود.
برای اندازه گیری مقاومت فشاری آجر، ۵ عدد آجر هم اندازه که در یک کارگاه تولید شده‌اند را تحت فشار دستگاه قرار می‌دهند. مقدار فشاری که برای شکستن هر آجر لازم است، نوشته شده، و در نهایت، این اعداد جمع و تقسیم بر ۵ می‌شوند. میانگین بدست آمده، به عنوان مقاومت فشاری آن آجر، در نظر گرفته می‌شود.
هر چه مواد استفاده شده در ساخت آجر از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، مقاومت آجر بیشتر می‌شود.

? مطالعه بیشتر ? آجر ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی انواع آن

۲. آزمایش میزان جذب آب

2. آزمایش میزان جذب آب
آجرها خشک یا متخلخل هستند. اگر آجر قدرت جذب رطوبت بسیار کمی‌داشته باشد، ملات ضعیف می‌شود و به دلیل ناکافی بودن آب برای واکنش هیدرولیکی سیمان در ملات، اتصال خوبی بین آجر و ملات صورت نمی‌گیرد و مقاومت ساختمان کاهش می‌یابد. همچنین، اگر آجر آب زیادی جذب کند، تأثیرات نامطلوبی بر مقاومت آجر و دوام سازه می‌گذارد. آجرهای متخلخل آب باران زیادی را جذب می‌کنند و باعث ایجاد رطوبت در دیوار می‌شوند. به همین دلایل، میزان جذب آب آجر، از ویژگی های مهم آن است. میزان جذب آب، با آزمایش جذب آب آجرها مشخص می‌شود.
نحوه انجام آزمایش:
· پنج آجر از یک نوع خاص را به صورت تصادفی انتخاب کنید.
· نمونه‌ها را در فر تهویه دار با دمای ۱۰۵ تا ۱۱۵ درجه سانتیگراد خشک کرده تا به جرم ثابت برسند.
· نمونه‌ها را در دمای اتاق سرد کرده و وزن خالص آن‌ها (M1) را ثبت کنید.
· وقتی نمونه‌ها کاملا خشک شدند، آن‌ها را در آب تمیز در دمای اتاق (تقریبا ۲۷ سانتی گراد- با اختلاف ۲ درجه) به مدت ۲۴ ساعت غوطه ور کنید.
· پس از ۲۴ ساعت، نمونه‌ها را از آب خارج کرده و با یک پارچه مرطوب آب را پاک کرده و آن‌ها را وزن کنید.
· ۳ دقیقه پس از برداشتن از آن، وزن ثانویه (M2) را ثبت کنید.
· درصد جذب آب آجر بر جرم آن، پس از غوطه وری ۲۴ ساعته در آب سرد با فرمول زیر محاسبه می‌شود:
)M2-M1)/M1*100
نکته ای که باید رعایت شود:
· در زمان ثبت M1، اگر نمونه در حین لمس کردن گرم است، نباید برای آزمایش استفاده شود. وقتی احساس کردید خنک است آن را آزمایش کنید.
توصیه نتیجه آزمایش به شرح زیر است:
· برای آجرهای درجه یک، نتیجه فرمول بالا نباید بیش از ۱۵ باشد.
· برای آجرهای درجه دو، نتیجه فرمول بالا نباید بیش از ۲۰ باشد.
· برای آجرهای درجه سه، نتیجه فرمول بالا نباید بیش از ۲۵ باشد.
در صورتی که نتیجه آزمایش خارج از محدوده تعیین شده باشد، بهتر است از آن آجر استفاده نکنید؛ زیرا کیفیت آن، با هیچ راه حلی بهتر نمی‌شود.

? مطالعه بیشتر ? آجر فوم دار و مهم ترین دانستنی ها در مورد آن

۳. آزمایش شوره زنی

3. آزمایش شوره زنی

این آزمایش برای بررسی شوره آجر انجام می شود.
· انتهای آجرها را در ظرف قرار دهید. عمق غوطه وری در آب ۲۵ میلی متر است.
· نمونه‌ها را در یک اتاق گرم (۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) با تهویه مناسب قرار داده و تا زمانی که تمام آب ظرف توسط نمونه‌ها جذب شده و مازاد آب تبخیر شود، صبر کنید.
· روی ظرف حاوی آجر را با استوانه شیشه‌ای مناسب بپوشانید تا تبخیر بیش از حد از ظرف رخ ندهد.
· وقتی آب جذب شد و آجرها خشک به نظر رسیدند، مقدار مشابهی آب در ظرف بگذارید و اجازه دهید مانند قبل تبخیر شود.
· آجرها را بعد از تبخیر دوم از نظر وجود شوره بررسی کرده و نتایج را گزارش دهید.
نتیجه این آزمایش، به صورت شوره زنی “صفر”، “خفیف”، “متوسط”، “سنگین” یا “جدی” گزارش می‌شود.
· صفر: هنگامی ‌که رسوب محسوسی از شوره وجود نداشته باشد.
· خفیف: هنگامی ‌که کمتر از ۱۰ درصد از مساحت آجر در معرض رسوب نازک شوره قرار گرفته است.
· متوسط: هنگامی‌ که رسوب نسبتا سنگین تری دیده شده و کمتر از ۵۰ درصد از سطح آجر را پوشش داده؛ اما بدون پودر کردن یا پوسته پوسته شدن سطح همراه باشد.
· سنگین: هنگامی ‌که رسوب سنگینی از شوره وجود دارد و ۵۰ درصد یا بیشتر از سطح آجر را پوشش می‌دهد؛ اما بدون پودر کردن یا پوسته پوسته شدن سطح همراه است.
· جدی: هنگامی‌ که رسوب سنگینی از نمک همراه با پودر کردن و یا پوسته پوسته شدن سطوح وجود دارد.

۴. آزمایش ضربه

4. آزمایش ضربه
برای انجام این آزمایش، تعدادی آجر انتخاب کرده و آن‌ها را از فاصله یک متری زمین رها می‌کنند. اگر آجر های زیادی بشکنند، به این معنی است که در برابر ضربه مقاومت زیادی ندارند.

۵. آزمایش مقاومت ابعاد

5. آزمایش مقاومت ابعاد
برای انجام این آزمایش، تعدادی نمونه انتخاب کرده و ابعاد، شکل و رنگ آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنند. هر چقدر که این معیار‌ها شبیه به هم باشند، به این معنی است که آجر مرغوب‌تر است.

۶. آزمایش صدا

6. آزمایش صدا
در این آزمایش، صدای برخورد دو آجر یک شکل با همدیگر، بررسی می‌شود. هر چه آجر‌ها مقاوم‌تر باشند، صدای برخوردشان بیشتر شبیه به صدای زنگی است که از برخورد دو قطعه آهن به وجود می‌آید.

? مطالعه بیشتر ? انواع سقف کاذب و ۶ مورد از مزایا آن!

۷. آزمایش سختی

7. آزمایش سختی
برای انجام این آزمایش، سطح آجر‌ها را با استفاده از یک جسم سخت، خراش می‌دهند. در صورتی که آجر کیفیت خوبی داشته باشد، نسبت به خراش و ساییدگی مقاوم است و پودر نمی‌شود.

۸. آزمایش ساختار

8. آزمایش ساختار
هرچه ساختار آجر یکدست‌تر باشد و ترک و شکستگی کمتری در آن دیده شود، به این معنی است که کیفیت بهتری دارد. در این آزمایش، آجر را می‌شکنند و بافت درون و بیرون آن را بررسی می‌کنند تا میزان حفره‌ها و ترک های آن را بررسی کنند.

? مطالعه بیشتر ? ۱۰ مزیت بتن اسفنجی؛ کاربرد ها و انواع آن

سخن پایانی

انتخاب یک آجر مناسب برای ساختمان، در دوام و زیبایی آن تاثیر دارد. برای مشخص کردن کیفیت و دوام آجر، از آزمایش آجر استفاده می‌کنند. برای این کار، می‌توانید چند نمونه از آجر مورد نظرتان را خریداری کرده و جهت انجام آزمایش بر روی آن، به کارگاه یا آزمایشگاه مخصوص مراجعه کنید.
شرکت پیشگامان آژمان تدبیر، با تولید و عرضه انواع آجر در سراسر کشور، در حال خدمت رسانی به شما عزیزان است.
جهت خرید انواع آجر با کیفیت و استعلام قیمت‌ها ، از شما دعوت می‌کنیم از سایت اصفهان آجر دیدن فرمایید.