آجر مارنی و همه چیز درباره آن!

آجر مارنی و همه چیز درباره آن!

آجر مارنی یکی از انواع آجرهای رسی است که از خاک مارن ساخته می‌شود. مارن نوعی خاک کلسیم کربنات است که حاوی چندین گونه مواد معدنی و آراگونیت می‌باشد و در پخت آجر بسیار کاربرد دارد. در کشور ما ایران مناطق شناخته‌ شده‌ای برای استخراج این نوع خاک و ساخت آجر مارنی وجود دارد که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت. همچنین در این سایت می‌توانید از قیمت انواع آجر مثلاً قیمت آجر نسوز و … مطلع شوید.

آجر مارنی چیست

آجر مارنی چیست

آجر مارنی از انواع آجرهای رسی است که در فرآیند ساخت آن، کانی مارن به عنوان جزء تشکیل دهنده‌ی اصلی استفاده می‌شود و از تمام ویژگی‌های آجر رسی برخوردار است. مارن گونه‌ای از خاک کلسیم کربنات است که چند نوع مواد معدنی و آراگونیت را در خود جای داده است. این آجر از پخت خشت خام رسی و یا از پخت خشتِ تهیه شده از مخلوط شیل و شیست و مارن (روش پرسی) مرطوب و یا از هر دو روش، در دمای حدود ۱۰۰۰ درجه سلسیوس ساخته می‌شود. انواع مختلفی از آجرها علاوه بر مارنی مورد استقبال قرار دارند که یکی از آنها آجر سه گل می‌باشد. برای خرید آجر با ما تماس حاصل فرمایید.

مطالعه بیشتر ? همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

مارن چیست و از کجا استخراج می‌شود

مارن چیست و از کجا استخراج می‌شود-آجر مارنی

مارن گونه‌ای از خاک کلسیم کربنات بوده که حاوی چندین نوع مواد معدنی و آراگونیت است. به طور علمی مارن به خاک‌هایی اطلاق می‌گردد که حاوی ۳۵ تا ۶۵ درصد رس و ۳۵ تا ۶۵ درصد کربنات هستند. در صورت بروز سنگ‌شدگیِ مناسب به آن مارن استون می‌گویند.

مارل به طور گسترده در مرکز نیوجرسی به عنوان نرم کننده‌ی خاک در دهه ۱۸۰۰ استخراج شد. در سال ۱۸۶۳، رایج‌ترین نوع مارن، مارن آبی بود. در حالی که ترکیب خاص و خواص مارن بسته به لایه‌ای که در آن یافت شد متفاوت بود، مارن آبی به طور کلی از ۳۸.۷٪ اسید سیلیس و ماسه، ۳۰.۷٪ اکسید آهن، ۱۳.۹٪ کربنات آهک، ۱۱.۲٪ آب، ۴.۵٪ پتاس، ۱.۲٪ منیزیم، ۱.۱٪ اسید فسفریک و ۰.۳٪ اسید سولفوریک تشکیل شده بود. مارل برای مزارع بسیار پرکاربرد بود.

مارن مخلوطی از خاک رس و گرد سنگ آهک است که به دلیل وجود ناخالصی‌های ترکیبات آهن‌دار و مواد آلی و دیگر عناصر موجود، معمولاً رنگ خاکستری متمایل به سبز و کبود متمایل به قهوه‌ای را به خاک می‌دهد. منابع حاوی مارنی در کشور ایران فراوان است اگرچه همه‌ی آنها برای تولید آجر مناسب نیستند. در ایران به جز منطقه زاگرس، نواحی که از شرایط مناسبی برای ایجاد مواد اولیه (خاک آجر) برخوردار باشند به اندازه‌ی کافی یافت می‌شوند و در نتیجه منابع خاکی فراوانی وجود دارد که تاکنون بخش کمی از آنها مطالعه شده‌اند. علاوه بر خاک‌های رسی، دشت‌ها و کوهپایه‌ها، منابع رسی و مارنی در سازندهای گوناگون زمین‌شناسی برای تولید خاک آجر وجود دارد که باید تحت مطالعه قرار گیرند. شماری از این سازندها عبارتند از:

بخش‌های مارنی از سازند آغاجاری و میشان.
بعضی از سازندهای شیلی و استیلی که در ایران بسیار گسترش یافته‌اند، مثل قسمت‌هایی از شیل‌های سازند سلطانیه و بخش شیلی سازند کرج.
برخی از اسلیت‌ها و شیست‌های دگرگون.

مطالعه بیشتر ? آجر ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی انواع آن

با توجه به این مسئله که درست کردن آجر و سفال از تمامی بخش‌های ذکر شده به دلیل عدم وجود درصد عناصر و مواد مناسب امکانپذیر نیست و از طرفی همانطور که اشاره کردیم، هر روز با پیشرفت و توسعه‌ی صنایع مورد استفاده از خاک‌ مارنی و شناخت بیشتر در استفاده از آن، اکتشاف خاک‌ مارنی با ذخایر کافی و کیفیت مناسب برای مصرف صنایع حاضر و همچنین صنایع آتی برای کشورمان امری الزامی می‌باشد. آجر مارنی از لحاظ قیمت نیز نسبت به بقیه‌ی انواع آجر مثل قیمت آجر ده سوراخ مناسب است.

شرایط تشکیل مارن مناسب برای ساخت آجر و منابع آن در ایران به شرح زیر می‌باشد:

الف) وجود سنگ‌های دارای سیلیکات آلومینیوم؛

ب) وجود سنگ‌های کربناته یا منابع آهکی؛

ج) آب و هوای معتدل با بارش باران مناسب و در برخی مناطق آب و هوای خشک با دو فصل خشک و مرطوب به طور متناوب؛

د) وجود شرایط مناسب توپوگرافی و مورفولوژی ناحیه مورد نظر؛

ه) زمان کافی برای بروز دگرسانی، فرسایش و رسوبگذاری.

مطالعه بیشتر ? آجر فوم دار و مهم ترین دانستنی ها در مورد آن

مارن‌ها در بیشتر مناطق ایران یافت می‌شوند اما مارن‌هایی که مناسب خاک برای پخت آجر باشند اندک هستند. بعضی مناطق کشور که آثار آنها موجود است عبارتند از:

در آذربایجان در اولین رشته کوه شمالی استان؛
در خلیج فارس از خوزستان تا تنگه هرمز در اطراف بندر خمیر که در آن آهک آبی (ساروج خمیر) می‌ریزند؛
در شمال مشهد؛
دره هراز؛
تبریز و غیره.

ویژگی‌های آجر مارنی

ویژگی‌های آجر مارنی

مارل یا سنگ مارلست گل یا گل سنگی غنی از کربنات است که حاوی مقادیر متفاوتی از رس و سیلت است. این اصطلاح در ابتدا برای انواع مختلفی از مواد استفاده می‌شد، که بیشتر آنها به صورت رسوبات سست و خاکی تشکیل می‌شوند که عمدتاً از مخلوطی از رس و کربنات کلسیم تشکیل شده است که در شرایط آب شیرین شکل گرفته است. اینها معمولاً حاوی ۳۵ تا ۶۵ درصد رس و ۳۵ تا ۶۵ درصد کربنات هستند. این اصطلاح امروزه اغلب برای توصیف رسوبات دریایی القایی و رسوبات دریاچه‌ای (دریاچه) استفاده می‌شود که با دقت بیشتری باید «مارلستون» نامگذاری شود.

مارلستون یک سنگ القایی (مقاوم در برابر خرد شدن یا پودر شدن) با همان ترکیب مارن است. این سنگ به عنوان یک سنگ آهک خاکی یا ناخالص آرنج توصیف می‌شود. این سنگ شکستگی بلوکی زیر حلزونی دارد و نسبت به شیل دارای شکافت‌پذیری کمتری است. کانی کربنات غالب در اکثر مارن‌ها کلسیت است، اما سایر کانی‌های کربناته مانند آراگونیت یا دولومیت نیز ممکن است وجود داشته باشند. بیشترین کاربرد خاک مارن در فرآوری آجر است.

مارن به عنوان رسوب دریاچه‌ای در رسوبات بستر دریاچه پس از یخبندان ایجاد شد. چارا، جلبک ماکرو که به سنگ خزه نیز معروف است، در دریاچه‌های کم عمق با pH و قلیائیت بالا رشد می‌کند، جایی که ساقه‌ها و اجسام میوه‌دار آن کلسیفیه می‌شوند. پس از مرگ جلبک، ساقه‌های کلسیفیه شده و اجسام میوه‌دار به ذرات کربناته‌ی ریز تجزیه می‌شوند که با لجن و خاک ترکیب شده و مارن را تولید می‌کنند. مارن به عنوان نرم کننده خاک و عامل خنثی کننده خاک اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مارن از مارلروک برای تولید سیمان استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر ? آجر سبز چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد؟

انواع آجر مارنی

انواع آجر مارنی

آجرهایی که معمولاً در نمای ساختمان به کار می‌روند در انواع آجر رسی، آجر شیل، آجر ماسه آهکی، آجر مارنی و آجر بتنی تقسیم می‌شوند. هر یک از این آجرها به شکل توپر، سوراخ‌دار یا صفحات نازک (پلاک) می‌باشند. رده‌بندی آجرها بر حسب مقاومت آنها در برابر چرخه‌های یخبندان تعیین می‌شود. دو رده برای آجرنمای مارن تعیین شده است.

      رده  SW (آب و هوای شدید) برای استفاده در مکان‌هایی که مقاومت بالا نسبت به تخریب در برابر چرخه یخبندان ضروری است.
رده MW (آب و هوای معتدل) برای استفاده در مکان‌هایی که مقاومت متوسطی نسبت به تخریب در برابر چرخه یخبندان ضروری است.

هنگامی که نوع آجرنما مشخص نشده باشد الزامات استاندارد مربوط به آجر باید رعایت گردد.

آجر باید فاقد هرگونه عیب و نقص باشد و پرداخت‌های سطح (مانند پوشش‌ها) نباید به مقاومت و عملکرد آجر آسیب وارد کنند.

اگر سازنده هرگونه پوشش یا ترمیمی را روی سطوح آجر ایجاد کند، حتماً باید نوع و مقدار این پوشش‌ها یا ترمیم سطح را گزارش دهد.