مقاومت بتن و عوامل تاثیرگذار بر آن

مقاومت بتن و عوامل تاثیرگذار بر آن

مقاومت بتن در حقیقت به میزان و شدت دوام بتن در دراز مدت اطلاق می‌گردد. به عبارتی باید ماندگاری بسیار بالایی داشته باشد. چنین عاملی به خواص فیزیکی بتن بستگی دارد. یک بتن مقاوم باید در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی تغییر حالت نداده و خواص فیزیکی و شیمیایی آن دچار تغییر نشود. برای این که مقاومت بتن حفظ شود، باید عواملی وجود داشته باشند که شدت دوام را بالا ببرند. در ادامه با بتن و ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد. بتن و مصالح ساختمانی دیگر مثل انواع آجر و آجر نسوز سنگ بنای یک ساختمان را تشکیل می‌دهند. اگر بتن و سیمان نباشد ساختمان ساخته نمی‌شود.

بتن چیست؟

بتن چیست؟
بتن اصلی‌ترین ماده برای ساخت خانه و ساختمان است. بتن از سه ماده‌ای اساسی تشکیل شده است و این سه ماده با یکدیگر ترکیب شده و بتن را تشکیل می‌دهند.
آب، سنگدانه و سیمان پرتلند اجزای تشکیل‌دهنده بتن هستند. شما می‌توانید از ترکیب سیمان و آب برای نصب آجر نما ساختمان استفاده کنید. ولی برای مراحل پی‌سازی باید حتماً از بتن استفاده کنید.
در این جا منظور ما از سنگدانه ترکیب شن و ماسه می‌باشد. برای ترکیب این مواد نسبت مشخصی تعیین شده است و شما نمی‌توانید هر میزانی از مواد را که سلیقه‌ای تمایل دارید، با هم دیگر ترکیب نمایید.
بتن دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام برای کاربرد‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارتی وزن بتن است که آن را در دسته‌بندی مشخصی قرار می‌دهد. مقاومت بتن ارتباط بسیار مستقیمی با میزان و وزن مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن دارد. به طور مثال برای ساخت انواع سازه‌های دریایی، میزان مقاومت آن باید بسیار بیشتر از هنگامی باشد که شما قصد دارید برای ساخت یک حوضچه تزئینی از این ماده ساختمانی استفاده نمایید.

? مطالعه بیشتر: هدف از تخریب سازه و ساده ترین روش های آن ?

اصلی‌ترین مصالح در ساخت سازمان

اصلی‌ترین مصالح در ساخت سازمان
یک ساختمان برای این که بنا نهاده شود، مواد و مصالح مختلفی در ساخت آن به کار گرفته می‌شود. مصالح اصلی ساختمان شامل سیمان معمولی، سیمان سفید و سیمان پرتلند، آجر، آهن، میلگرد، پودر سنگ و ماسه می‌باشد. به جای آجر می‌توان از بلوک‌های مختلفی نیز استفاده نمود.
برخی مصالح فرعی بوده و برای زیبایی بیشتر ساختمان به کار برده می‌شوند. این مصالح شامل: آجر دکوراتیو و انواع آجر‌های مختلف دیگر می‌باشد که معماران ساختمان برای ایجاد ظرافت بیشتر آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند.
برای این که از قیمت آجر مطلع گردید باید حتماً به فروشگاه‌های مصالح فروشی مراجعه نمایید. اگر پیمانکار ساخت پروژه‌های بزرگ هستید، می‌توانید از کارخانه آجر بازدید نموده و آجر را به قیمت عمده تهیه کنید.
گچ ساختمانی نیز برای پوشش دیوار و سطوح، مورد استفاده می‌باشد.

? مطالعه بیشتر: کوره آجر پزی و هر آنچه باید درباره آن بدانید! ?

نوع سیمان چه تاثیری بر مقاومت بتن دارد؟

نوع سیمان چه تاثیری بر مقاومت بتن دارد؟
کار اصلی بتن، منتقل ساختن وزن آهن و میل گرد‌ها به سطح زمین می‌باشد. تحمل بار ساختمان را بتن انجام می‌دهد. نوع سیمان به کار رفته در ساخت بتن بر میزان مقاومت آن بسیار تأثیرگذار می‌باشد.
نسبت آب به سیمان میزان مقاومت بتن را مشخص می‌کند. سنگدانه‌ها که ترکیبی از ماسه و شن هستند باعث چسبندگی قوی آب و سیمان می‌شوند.
بین سنگدانه‌ها و خمیر سیمان یک ناحیه انتقالی وجود دارد. میزان متخلخل بودن سیمان و سنگدانه‌ها مقاومت فشاری بتن را تعیین می‌نماید.
فاکتور‌های دیگر همچون: مواد اضافه‌کننده، تنش‌های وارد گشته به بتن و میزان رطوبت بر مقاومت فشاری بتن تأثیر زیادی دارد.

? مطالعه بیشتر: سیمان پرتلند چیست و چه کاربردی دارد؟ معرفی انواع آن ?

اندازه‌گیری مقاومت بتن

اندازه‌گیری مقاومت بتن
این قسمت را با ذکر یک مثال برایتان توضیح می‌دهیم. ابعاد نمونه شما ۱۵ در ۱۵ سانتی متر است، و شما این بتن را از حوضچه آب درآورده و بعد از این که سطح آن به طور کامل خشک شد، زیر جک قرار می‌دهید. جک در این حین عددی را نشان می‌دهد.
به طور مثال اگر این عدد ۷۰۰۰۰ کیلوگرم باشد، ما این عدد را بر سطح مقطع نمونه تقسیم می‌کنیم. نمونه ۱۵ در ۱۵ بوده پس سطح مقطع برابر است با ۲۲۵ سانتی متر مربع. حالا ۷۰۰۰۰/۲۲۵ می‌کنیم و عدد به دست آمده برابر است با ۳۱۱.۱۱
بدین ترتیب به راحتی میزان مقاومت بتن مشخص خواهد گردید.

? مطالعه بیشتر: آجر ارگانیک چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع آجر دارد؟ ?

چه مواردی بر مقاومت بتن تأثیر‌گذار است؟

چه مواردی بر مقاومت بتن تأثیر‌گذار است؟
بتن موارد کاربرد بسیار متعددی دارد. وزن بتن برای ساخت ساختمان و یا سازه‌های دریایی بسیار متفاوت می‌باشد. با عوامل تأثیر‌گذار بر میزان مقاومت آن بیشتر آشنا خواهیم شد:
عامل اول نسبت آب به سیمان می‌باشد. در دفترچه مشخصاتی که برای ساخت بتن تعیین شده است میزان آب به سیمان به طور دقیق ذکر شده است و پیمانکار موظف است که این میزان را به طور دقیق رعایت کند. اگر این میزان رعایت نشود، نباید از این بتن استفاده کرد و باید هر چه سریع‌تر از محل خارج گردد.
عامل دوم تأثیر‌گذار بر میزان مقاومت این ماده، نوع سیمان می‌باشد. شما می‌توانید از سیمان معمولی و یا سیمان پرتلند استفاده کنید.
میزان قطر شن و ماسه عامل سوم تأثیر‌گذار بر میزان مقاومت بتن می‌باشد. همانطور که گفتیم برای ساخت بتن از سنگریزه استفاده می‌شود. آب و سیمان با سنگ ریزه که همان شن و ماسه بوده به هم دیگر متصل می‌گردند. هر چه میزان قطر شن و ماسه درشت‌تر باشد، باید از سیمان کمتری استفاده نمود و هر چه میزان آن‌ها ریز‌تر باشد باید میزان سیمان را تحت نظر مهندس ساختمان افزایش داد.
میزان مواد افزودنی نیز قدرت بتن را در تحمل وزن آهن مشخص می‌نماید. اگر دقت کافی را در این زمینه به عمل نیاورید، ممکن است ساختمان ریزش کند و صدمات بسیار جبران ناپذیری را ایجاد می‌نماید.