آجر ارگانیک چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع آجر دارد؟

آجر ارگانیک چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع آجر دارد؟

با توجه به تنوع روزافزون انواع مصالح ساختمانی و متریال‌های به‌روز در صنعت ساختمان‌سازی، شاید در نگاه اول، نقش آجر در ساخت و ساز چندان قابل توجه نباشد و قدیمی به نظر برسد، اما واقعیت چیز دیگر است! درست است که ساختمان‌های آجر نما امروزه جای خود را به سایر مصالح ساختمانی داده‌اند ولی آجر هنوز هم در انواع و اشکال گوناگونی کاربرد دارد و همچنان جزو مصالح پرکاربرد در ساختمان می‌باشد. همانطور که انواع متریال و مصالح در صنعت ساختمان‌سازی به دلیل ادغام با تکنولوژی، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، انواع آجرها نیز از گذشته تا به امروز تغییر و تحولات بسیاری را تحمل کرده‌اند و علاوه بر ساخت و ساز، در طراحی داخلی و نمای بیرونی ساختمان نیز نقش بسیار خاصی را ایفا کرده‌اند. یکی از خلاقیت‌های خارق‌العاده در صنعت آجر، استفاده از ترکیبات ارگانیک در تولید این مواد ساختمانی است. آجر ارگانیک توسط معماران آمریکایی ساخته شده‌ و بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. این آجرهای جدید «آجرهای ارگانیک» نامیده می‌شوند چون در مراحل ساخت آنها از هیچگونه مواد شیمیایی یا صنعتی استفاده نشده و قابل‌ بازیافت هستند. در این مطلب به بررسی آجر ارگانیک و معرفی انواع آجر می‌پردازیم.

آجر ارگانیک چیست؟

آجر ارگانیک چیست؟

معماران آمریکایی آجرهایی را از جنس مواد طبیعی و ارگانیک طراحی کرده‌اند که هیچ نوع ماده شیمیایی یا صنعتی در آن به کار نرفته است و قابل بازیافت می‌باشند. در ساخت این آجرهای جدید از مواد طبیعی مثل میسلیوم قارچ، الیاف قارچ، ساقه ذرت یا ضایعات کشاورزی استفاده شده است. قارچ‌ها جزو آغازیان غیر فتوسنتر کننده‌ هستند که به طور توده‌ای از رشته‌های شاخه مانند و بهم پیوسته‌ به نام «میسلیوم یا ریسه» رشد می‌کنند. میسلیوم در دوره رشد رویشی قارچ‌ها بر روی کاه‌های اطراف رشد می‌کند و شبیه پنبه یا تارهای خیلی باریک می‌باشد. وقتی میسلیوم‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند شبیه کپکی به رنگ سفید به نظر می‌رسند.
در این آجر از موجودات زنده‌ای استفاده شده که نه تنها با محیط زیست سازگاری دارند، بلکه از قابلیت بازیافت نیز برخوردارند. آجرهای جدید از استحکام و مقاومت زیادی برخوردارند و در نتیجه باعث می‌شوند ساختمان‌ها علاوه بر سبز بودن و سازگار بودن با محیط زیست، محکم و بادوام نیز باشند.

✔️ بیشتر بخوانید: آجر کف و ویژگی های آن

انواع آجر در ساختمان‌سازی

انواع آجر در ساختمان‌سازی

آجرهایی که امروزه در ایران کاربرد بیشتری برای ساختمان‌سازی دارند شامل آجر ماشینی، آجر ماشینی توپر، آجر ماشینی سوراخدار مثلاً آجر ده سوراخ، آجر سفالی مجوف، آجر لفتون و … هستند. آجرها از لحاظ مقاومت و شکل ظاهری با هم فرق دارند و بسته به کاربردشان در ابعاد گوناگونی تهیه می‌شوند. برای تهیه‌ی آجرهای ماشینی از دستگاه‌های قالب‌زنی خودکار استفاده می‌شود و در نتیجه می‌توان ابعاد آنها را به دلخواه تغییر داد. آجر از لحاظ جنس به انواع زیر تقسیم می‌گردد:
? آجر فشاری
? آجر ماشینی
? آجر سفالی
? آجر لعابی
? آجر نسوز
? آجر ماسه آهکی
? آجر جوش
? انواع آجرها بر اساس کاربرد
آجر از لحاظ کاربرد در بخش‌های مختلف ساختمان به انواع زیر تقسیم می‌شود:

✔️ بیشتر بخوانید: آجر سیلیسی چیست؟ + هر آنچه که باید از آن بدانید!

· آجرنما

آجرنما جهت تزئین و زیباسازی نمای ساختمان و یا دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و طراحی آن بر اساس طرح‌های گوناگون و شرایط داخلی و بیرونی ساختمان صورت می‌گیرد که به طور دستی یا ماشینی تولید می‌‌شود. هیچ چیز در دکوراسیون داخلی مثل یک دیوار با طرح آجر نمی‌تواند یک محیط طبیعی را به درون منزل بیاورد و فضا را دلچسب کند. از ویژگی‌های آجرنما می‌توان به مقاومت در مقابل گرما، رطوبت و آب اشاره کرد. جهت استفاده از آجرنما در داخل منزل، باید سعی کنید با سبک مدرن و کلاسیک مطابقت داشته باشد و امروزه یک فضای مدرن با دیوارهای آجری طرفدار زیادی پیدا کرده است. استفاده از دیوارهای آجرنما بجای دیوارهای گچی سفید راهکار مناسبی می‌باشد. آجر نسوز نیز آجری است که می‌توان از آن به عنوان آجرنما استفاده کرد. آجرنما از تنوع رنگ زیادی نیز برخوردار است.

· آجر مهندسی

آجر مهندسی از انواع آجرهای ماشینی است که به علت تراکم بالا، مقاومت زیادی نیز دارد و ظاهر آن نیمه شفاف است. در نتیجه در ساختمان‌‌هایی که بار زیادی را تحمل می‌‌کنند به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اطلاع از قیمت آجر اصفهان با ما تماس حاصل فرمایید.

· آجر لعابی

آجر لعابی که در رنگ‌ها و ابعاد گوناگونی تولید و عرضه می‌شود، در تزئین دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان و طراحی‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لعابی که روی سطح این آجر را پوشش می‌دهد، نقش لایه‌ی محافظ را ایفا کرده و باعث بالا رفتن مقاومت و طولانی شدن عمر آجر می‌شود. این آجرها در رنگ‌های آبی، قرمز، قهوه‌ای، نارنجی و سورمه‌ای لعاب داده می‌شوند و جلوه بصری زیبایی را در فضا به وجود می‌آورند. قیمت آجر لعابی نیز گرانتر از آجر معمولی است.

✔️ بیشتر بخوانید: خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

· آجر ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی از سیلیکات کلسیم تولید می‌شود و معمولاً در فوندانسیون ساختمان به کار می‌رود. به دلیل بالا بودن مقاومت فشاری این آجر، ظرفیت باربری آن نیز بالا است و به همین دلیل در ساخت دیوارهای حائل و حمال استفاده می‌شود. در تولید آجرهای ماسه آهکی از رنگدانه استفاده می‌شود، در نتیجه از رنگ‌های گوناگون و ظاهر زیبایی برخوردارند.

· آجر بتنی

آجر بتنی محصول نوینی است که با تکنولوژی آلمان و به طور فول اتوماتیک تولید می‌شود. اصولاً کیفیت و مزایای آجر بتنی از هر لحاظ بهتر از آجر فشاری است. در میان انواع آجرهای بتنی که در ساخت و ساز راهروهای حیاط و پیاده‌رو خیابان و همچنین نمای بیرونی و داخلی واحد مسکونی به کار می‌روند، آجرهای بتنی از جمله آجرهایی به شمار می‌روند که در پی‌سازی و دیوار چینی ساختمان و تیغه‌های باربر کاربرد دارند. این آجرهای سبک به دلیل صاف و یکدست بودن، کاربرد بیشتری در نمای ساختمان دارند و به زیبایی منازل مسکونی کمک زیادی می‌کنند. این محصولات با توجه به سلیقه‌ و نیاز مشتریان و خریداران در رنگ‌‌های متنوعی در بازار موجود هستند.

کاربرد آجر ارگانیک

آجر ارگانیک چگونه تهیه می‌شود؟
یکی از نوآوری‌های فوق‌العاده در صنعت آجر، استفاده از ترکیبات اورگانیک و طبیعی در ساخت آجر می‌باشد. معماران امریکایی ساخت نمونه هایی از آجرهای ارگانیک را آغاز کرده اند که پیش بینی می شود با استقبال مخاطبان مواجه شود. این آجرها در دکوراسیون داخلی و حتی نمای ساختمان به کار می‌روند و جلوه‌ی بسیار زیبا و خاصی را به ساختمان می‌بخشند.

✔️ بیشتر بخوانید: چرا آزمایش آجر اهمیت بسیاری دارد؟ بررسی ۸ نوع آزمایش آجر

آجر ارگانیک چگونه تهیه می‌شود؟

آجر ارگانیک چگونه تهیه می‌شود؟
در مراحل ساخت آجر ارگانیگ از هیچگونه مواد شیمیایی یا صنعتی استفاده نمی‌شود و این آجرها قابل بازیافت می‌باشند. در روند ساخت این آجرهای جدید از مواد طبیعی همانند میسلیوم قارچ، الیاف قارچ، ساقه ذرت یا ضایعات کشاورزی استفاده می‌شود. قارچ‌ها جزو آغازیان غیر فتوسنتر کننده‌ای هستند که به صورت توده‌ای از رشته‌های شاخه شاخه و بهم پیوسته به نام «میسلیوم یا ریسه» رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند و از آنها در فرآیند ساخت این آجرها استفاده می‌شود.