پودر سنگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پودر سنگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

پودر سنگ همانطور که نامش پیداست، شامل پودر انواع سنگ‌های معادن می‌باشد. این محصول را به صورت طبیعی و صنعتی قابل تولید است که روش طبیعی آن به صورت فرسایش سنگ‌های مختلف در پوسته زمین مانند سنگ آهک، سنگ گرانیت، سنگ مرمر، سنگ‌های آهنی و غیره به دست می‌آید.

در حالی که روش صنعتی تولید مطابق با روش طبیعی شبیه‌سازی شده است که برای بدست آمدن حالت پودری سنگ از دستگاه‌های و ابزارهای قدرتمند مانند آسیاب‌های کوبشی و سنگ‌شکن‌ها استفاده می‌شود.

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساخت و ساز پودر سنگ است. در توضیح اینکه پودر سنگ چیست می توان گفت، پودر انواعی از سنگ های معدنی است که به دو شکل طبیعی یا صنعتی تولید می شود.

این متریال در صورت طبیعی با فرسایش سنگ های روی پوسته زمین تولید می شود و در شکل صنعتی با به کار بردن دستگاه های مختلف سنگ های مورد نظر اعم از گرانیت، آهک، مرمر و… به شکل پودر در می آید. در این مطلب به طور کامل به این سوال که پودر سنگ چیست و چه کاربردی دارد می پردازیم.

هر مدل از روش‌ها برای تهیه پودر سنگ استفاده می‌شود و تنها تفاوتی که بین دو روش تولید وجود دارد، شکل و اندازه ذرات تشکیل‌دهنده پودر سنگ است. معمولا ذرات بدست آمده از روش طبیعی گردتر است و تحت اصطکاک کمتری قرار گرفتند. اما پودرسنگ به دست آمده از روش صنعتی به شکل نوک تیزتر است و برای مصارف مانند تولید آسفالت مناسب می‌باشد.

کاربرد پودر سنگ

کاربرد پودر سنگهمانطور که در پاسخ به این سوال که پودر سنگ چیست بیان کردیم، این پودرها به اشکال طبیعی یا صنعتی در اندازه های مختلف تولید می شود. کاربرد این پودر سنگ ها نیز بر اساس ذرات و دانه بندی پودر سنگ تعیین می شود.

قبل از آشنایی با کاربردها بهتر است بدانید، این محصول در سه مدل مختلف یعنی سوپر، سفید و رنگی ارائه می‌شود و با توجه به ویژگی‌های هر یک، در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند:

۱- تولید ملات

اولین کاربرد خاک سنگ که به ذهن می‌رسد، استفاده از آن در زمینه ساختمانی و صنایع مرتبط است. یکی از مهمترین کاربردهای پودر سنگ تولید ملات در صنعت و ساختمان سازی است.

از این محصول برای تهیه ملات و سیمان و ترکیب آن با ماسه استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت بسیاری از مصالح ساختمانی مانند آجر، آسفالت، موزاییک، آجر سفال، آجر نما و حتی شیشه کاربرد دارد.

۲- تولید غذا دام

یکی از جالب ترین کاربردهای پودر سنگ های طبیعی استفاده برای غذای دام است. پودر سنگ های طبیعی غنی از کلسیم قابل جذب است از همین رو می توان از آن برای غذای دام و حیوانات استفاده کرد

جالب است بدانید خاک سنگ به دست آمده از سایش سنگ‌های کلسیمی و رسوبی بسیار پر طرفدار است و بدلیل وجود کلسیم قابل جذب در این نوع سنگ‌ها از خاک سنگ آن برای غنی‌سازی جیره غذایی دام و حیوانات بسیار استفاده می‌شود.

۳- تصفیه آب آشامیدنی

از دیگر کاربردهای پودر سنگ تصفیه آب آشامیدنی است. چرا که وجود آهک در آن با خاصیت انعقاد بالا شرایط را برای تصفیه آب فراهم می کند. سنگ پودر شده از آهک به دلیل داشتن ویژگی منعقدکنندگی بالا برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

? پیشنهاد ویژه: چسب آجر چیست ?

۴- ضدعفونی کردن محیط‌های مختلف

خاک حاصل از انواع سنگ‌ها با خاصیت ضدعفونی کننده همراه است. این ویژگی باعث جلوگیری از اسید شدن محیط می‌شود و به بین رفتن غشای سلولی باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. بنابراین از این محصول برای ضد عفونی کردن محیط‌های مختلف مانند دامداری‌ها، استخرها و پرورش آبزیان استفاده می‌کنند.

۵- مصارف کشاورزی

پودر سنگ را می توان در زمین های زراعی و بغات مورد استفاده قرار داد. پودر سنگ مانع از اسیدیته شدن خاک می شود علاوه بر آن وجود مواد معدنی مانند گوگرد، پتاسیم، آهن، منگنز و … خاک را تقویت می کند و برای پرورش و رشد و نمو گیاهان مفید است.

یکی از کاربردهای چشمگیر خاک سنگ استفاده از آن در زمین‌های کشاورزی، باغداری و پرورش محصولات است. این محصول با خاصیت کنترل‌کننده اسیدیته خاک استفاده می‌شود که علاوه بر این مواد معدنی مفید مانند گوگرد، پتاسیم، آهن، منگنز و کلسیم را به خاک هدیه می‌دهد که در رشد و تقویت گیاهان بسیار موثر است و از اسیدی شدن خاک به دلیل مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی و بارش باران اسیدی به‌خوبی جلوگیری می‌کند.

۶- تولید آسفالت

این ماده در تولید آسفالت بسیار اهمیت دارد و به افزایش چسبندگی قیر کمک می‌کند. به همین خاطر، حین اقدامات قیرگونی، آسفالت‌ریزی و نصب ایزوگام پراستفاده است.

۷- تولید کاغذ

یکی از مواد مهم در تولید کاغذ امروزه استفاده از پودر سنگ است، استفاده از این متریال باعث کاهش قطع درختان می شود. خوب است بدانید این ماده در بازسازی کاغذهای استفاده شده و پیشگیری از قطع درختان جایگاه ویژه‌ای دارد و برای تولید کاغذ از کاغذهای ضایعاتی استفاده می‌شود. دلیل استفاده از آن افزایش حجم و خنثی‌سازی و جداسازی مواد شیمیایی مختلف است.

انواع خاک سنگ چیست؟

انواع خاک سنگ چیست؟
شاید برای شما جالب باشد که بدانید پودر سنگ انواع مختلفی دارد، این تنوع در شکل ظاهری و رنگ آن دیده می شود. همین تنوع بر نوع کاربرد آن نیز تاثیر دارد.

برای اینکه بتوانید از پودر سنگ مناسب نیاز خود استفاده کنید لازم است پیش از تهیه آن با انواع پودر سنگ آشنا شوید. کارخانجات بسیاری در زمینه تولید خاک سنگ فعالیت دارد. همین موضوع باعث شده است امروزه شاهد انواع خاک سنگ در بازار باشیم:

۱- خاک سنگ سفید و رنگی؛ حاصل از کوبش سنگ های رنگی

خاک سنگ سفید و رنگی؛ حاصل از کوبش سنگ های رنگی

یکی از مهمترین انواع پودر سنگ، نوع رنگی آن و گاهی سفید رنگ است. این رنگ به دلیل نوع سنگ و رنگ آن مربوط است که در زمان کوبش محصول رنگی را ایجاد می کند. شما می توانید پودر سنگ را به رنگ های سیاه، سفید، زرد، قرمز خاکستری مشاهده کنید.

رنگ خاک سنگ با توجه به رنگ سنگی که کوبیده می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. پودرهای رنگی به دست آمده از کوبش سنگ‌هایی به رنگ سفید، زرد، قرمز و خاکستری به دست می‌آید. جالب است بدانید بر اثر کوبش سنگ گرانیت، خاکی به رنگ سیاه خلق می‌شود.

۲- خاک سنگ جوشقان؛ پودر سنگ سفید و درخشان

پودر سنگ جوشقان یکی از محصولاتی است که آن را به رنگ سفید و درخشان می بینید. این پودر سنگ در مقایسه با انواع پودر سنگ های دیگر، از کیفیت بالاتری برخوردار است. این مدل سنگ به دلیل رنگ سفید و درخشانش، بسیار معروف است و کیفیت آن نیز نسبت به دیگر خاک سنگ‌ها بیشتر می‌باشد.

۳- خاک سنگ آهک

این محصول به دلیل ویژگی حجم‌دهنده و ضدعفونی‌کننده برای مصارف ساختمانی مانند شفته‌ریزی و ساخت آجر نسوز یا همان آجر دکوراتیو استفاده می‌شود. خوب است بدانید با اعمال حرارت بالا به این ماده انواع آهک مانند آهک زنده و آهک هیدراته تولید می‌شود.

۴- پودر خاک سنگ مرداب یا همان سنگ مرده

یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین خاک سنگ‌های موجود برای مصارف بهداشتی، خاک سنگ مرداب است که با نام‌های سنگ مرده و سنگ نقره شهرت دارد.

این خاک سنگ را می‌توان از عطاری‌ها به نام زاج سفید تهیه نمود و برای رفع بوی بد بدن و کفش استفاده کرد. البته اکثر پزشکان به دلیل وجود عناصر سمی و فلزات سنگین در این خاک، استفاده از آن را اصلاً توصیه نمی کنند.

دیگر مصالح در ساختمان‌سازی

دیگر مصالح در ساختمان‌سازی
مصالح ساختمانی به عنوان ابزار اصلی و پایه برای ایجاد یک بنا شناخته می‌شوند و هرگز نمی‌توان با استفاده از ساده‌ترین مصالح کیفیت یک بنا را تضمین نمود و یا اصلا بنا را به اتمام رساند. مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار دارد که از ساده‌ترین انواع آن شروع می‌شود و به تخصصی‌ترین مواد خاتمه پیدا می‌کند.

موزاییک، آجر و برخی مصالح ساختمانی دیگر در روند تولید از پودر سنگ در آن ها استفاده شده است. از مهمترین مصالح ساختمانی که در ساخت و تولید آن از پودر سفید استفاده می شود به شرح زیر است:

سیمان یک پودر سفید رنگ و مقاوم

مطمئناً با سیمان آشنا هستید و می‌دانید یکی از رایج‌ترین مواد مصالح ساختمانی به حساب می‌آید. این ماده به صورت پودر سفید رنگ در پاکت‌های کرم رنگ عرضه می‌شود که خاصیت خود را هنگام ترکیب با آب نشان می‌دهد. هنگام ترکیب با آب، سیمان به یک ماده بسیار مقاوم در برابر رطوبت حرارت و غیره تبدیل می‌شود و در زمینه‌های مختلف ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیمان یکی از مصالح پر کاربرد است که زیاد دیده اید. پودر سفید رنگ که در ترکیب با آب خاصیت آن بروز می کند. از آنجا که ترکیب سیمان با آب در نهایت شکلی غیر قابل رطوبت و مقاوم در برابر حرارت ایجاد می کند، استحکام بنا تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

آجر؛ آهکی و رسی

آجر؛ آهکی و رسی
امروزه شاهد انواع آجر در زمینه ساختمان‌سازی هستیم. اما به طور کلی، این ماده به دو صورت آهکی و رسی تولید می‌شود که متریال آهکی آن از سنگدانه‌های سیلیسی و مدل رسی از سلیکات‌های آلومینیوم تهیه می‌شود.

? پیشنهاد ویژه: بهترین آجر ساختمانی ?

در حالی که از نظر ظاهری بسیار متنوع هستند؛ طوری که می‌توان برای از زیباترین آنها برای آجر نما استفاده کرد. معمولا قیمت آجر با توجه به سختی ساخت و زیبایی ظاهری آن مشخص می‌شود.

گچ؛ ماده سفید رنگ و هموارکننده سطح

گچ هم به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از نظر ظاهری سفید رنگ است و بر اثر ترکیب آن با آب به ماده سفت تبدیل می‌شود. از این ماده برای هموار کردن سطح کاشی‌کاری، تولید سقف کاذب، سرامیک‌کاری و غیره استفاده می‌شود و در آخر ساخت یک بنا جهت سفید کردن دیواره‌های داخلی به کار می‌رود.

حتما دیده اید که از این ماده برای هموار کردن سطوح در بخش های مختلف ساختمان استفاده می شود. از تولید سقف کاذب گرفته تا سرامیک کاری و کاشی کاری از مهمترین مواردی است که مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ

علاوه بر پودر سنگ از خود سنگ هم برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. از کاربردهای متنوعی دارد از سنگ‌های تزیینی برای تزیین نمای بیرون ساختمان استفاده می‌کند که این گزینه مقاومت خوبی در برابر تغییر دما و خوردگی از خود نشان می دهد و به دلیل استقامت بسیار بالا ساختمان سازی جایگاه ویژه ای دارد.

از سنگ بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می شود. این متریال مقاومت زیادی دارد از همین رو ساختمان را در برابر تنشهای دمایی و خوردگی محافظت می کند. علاوه براینکه دوام و ماندگاری بالایی نیز دارد.

? پیشنهاد ویژه: نمای سنگ یا آجر ?

سرامیک؛ ظاهری بسیار شبیه سنگ

سرامیک ظاهری بسیار شبیه سنگ
گرانی سنگ یا گاهی سلیقه افراد سبب می شود تا سرامیک را جایگزین سنگ کنند. سرامیک بیشتر کاربرد تزیینی برای بخش های مختلف ساختمان اعم از کف یا دیوارها دارد. در ساخت سرامیک از خاک رس با ترکیب متریال دیگر استفاده می شود.

استفاده از سرامیک در ساختمان سازی بیشتر هدف تزئینی دارد و برای نمای داخلی به خصوص کفپوش‌ها از آن استفاده می‌شود. ظاهر سرامیک بسیار شبیه سنگ است. اما از نظر ساختاری ظرافت خاصی دارد که از خاک رس ماسه و دیگر مواد به دست می‌آید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، پودر سنگ کاربردهای زیادی نه تنها در ساخت و ساز بلکه در کشاورزی و… نیز دارد. از همین رو کاربرد زیاد آن سبب شده تا نه تنها از انواع پودر سنگ طبیعی بلکه برای رفع نیاز انسان ها این متریال به شکل صنعتی نیز تولید شود.

پودر خاک سنگ یکی از پرمصرف‌ترین و ارزان‌ترین مواد مورد استفاده در زمینه ساخت‌وساز است که هدف استفاده از آن کاهش هزینه تهیه و افزایش حجم ملات می‌باشد. این محصول علاوه بر زمینه ساختمان‌سازی برای مصارف مختلفی با توجه به نوع سنگ موجود در آن کاربرد دارد که می‌توان در رنگ‌ها و سایزهای متخلف دانه‌، آن را تهیه کرد.

یکی از مهمترین کاربردهای خاک سنگ در صنعت ساخت و ساز است که به شکل وسیعی در تولید ملات مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته مهمی که شاید باید به آن توجه کنید قیمت پودر سنگ است. قیمت این متریال کاملا بستگی به کیفیت و نوع سنگی است که از آن تولید شده است.

البته دانه بندی و رنگ آن نیز در قیمت نهایی تاثیر دارد. در صورتی که قصد خرید پودر سنگ با کیفیت برای کاربردهای مختلف دارید پیشنهاد ما خرید از پودر سنگ های با کیفیت شرکت پیشگامان آژمان تدبیر است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و نیز استعلام قیمت با شماره ۰۳۱۳۵۳۳۲۱۵۵ تماس بگیرید و مشاوره های لازم را از  کارشناسان این شرکت دریافت کنید.