آجر تراکوتا چیست و چه کاربردی دارد؟

آجر تراکوتا چیست و چه کاربردی دارد؟

در زبان ایتالیایی کلمه «تراکوتا» به معنای گل یا سفال پخته شده می‌باشد. این در حالی است که در حال حاضر به پنل‌های سفالی از پیش آماده شده، آجر تراکوتا گفته می‌شود. بیشترین کاربرد این آجرها در کشورهای اروپایی است که به عنوان بهترین و جدیدترین مصالح در نمای بیرونی ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود. دلایل محبوبیت آجر راکوتان در میان مردم اروپا، برخورداری از رنگ‌های زیبا و طبیعی و سازگاری آن با معماری و المان‌های موجود در محیط می‌باشد. این نوع آجرها با دیگر مصالح نیز می‌توانند ترکیب شوند و جلوه نمای ساختمان را چندین برابر کنند. اصفهان آجر یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر برای خرید آجر می‌باشد که می‌توانید با اطمینان خاطر انواع آجر نما، آجر تراکوتا و … را خریداری کنید.

آجر تراکوتا چیست

آجر تراکوتا چیست

آجر تراکوتا تولید شده از خاک نسوز درجه یک، خاک رس و موادی نظیر فلدسپات و سنگ‌ دانه‌های کوارتز می‌باشد. به همین دلیل دارای سطح کیفیت و مقاومت بسیار بالایی است. این نوع آجر بهترین گزینه انتخابی برای زمانی است که کیفیت، استحکام و مقاومت آجر مورد نیاز در نمای بیرونی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که این نوع آجر در مقایسه با سایر آجرها از جمله آجر لفتون مقاومت و استحکام بیشتری دارد. این آجر در نماهای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا دارای بافت عمودی و افقی می‌باشد که در دسته شاخصه‌های معماری مدرن قرار می‌گیرند. آجرها بسته به نوع، سایز و رنگ قیمت‌های متفاوتی دارند، همچنین کیفیت و مرغوب بودن خاک مورد استفاده در ساخت آجر تعیین کننده قیمت آن می‌باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت آجر شاموتی و خرید دیگر انواع آجر به وب‌سایت esfahanajor.com مراجعه نمایید.

? مطالعه بیشتر: بندکشی آجر به چه معناست و چرا انجام دادن آن واجب است؟ ?

کاربرد آجر تراکوتا

کاربرد آجر تراکوتا

همانطور که گفتیم نمای تراکوتا یا همان سفالی که با آجر تراکوتا اجرا نمی‌شود نه آجر سفال، به دلیل سرعت و راحتی در نصب انتخاب بسیاری از افراد برای داشتن نمای مدرن می‌باشد. همچنین عایق حرارت و رطوبت و همچنین صوت بودن آجر تراکوتا یکی از مزیت‌های بی نهایت مفید این نوع آجر محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که آجر تراکوتا مقاومت بسیار خوبی در مقابل یخ زدگی دارد.

با در نظر گرفتن تمامی این مزیت‌ها می‌توان نتیجه گرفت که این آجر برای نماسازی ساختمان‌ها بسیار مناسب است. اما توجه داشته باشید که برای اجرای نما با آجر تراکوتا حتما از طراح و مجری با تجربه کمک بگیرید تا مجبور به پرداخت هزینه برای تعمیر، بلافاصله پس از اجرای نما نشوید.

از آجر تراکوتا می‌توان در نماهای بیرونی و طراحی داخلی ساختمان‌ها استفاده نمود. بیشترین کاربرد این نوع آجر در مراکز خرید و تجاری، ادارات، لابی هتل‌ها، مدارس، سینماها، منازل، بیمارستان‌ها و ..… می‌باشد.

? مطالعه بیشتر: گابیون بندی چیست؟ معرفی ۸ کاربرد جالب آن! ?

ویژگی‌های آجر تراکوتا

ویژگی‌های آجر تراکوتا

آجر تراکوتا ویژگی‌های مختلفی دارد که در این قسمت می‌خواهیم به بررسی این موارد بپردازیم. در مورد شکل ظاهری و رنگ اندازه، آجرهای تراکوتا تنوع بسیار زیادی دارند. همچنین رنگ‌های این نوع آجر کاملا طبیعی می‌باشند و در سایز‌های متفاوت قابل سفارش و خریداری هستند. آجر تراکوتا بسیار سریع و راحت به روش خشک نصب می‌شوند. این روش کیفیت نهایی بهتری در اختیار کارفرما قرار می‌دهد، همچنین تا ۵۰٪ کاهش زمان برای نصب را تجربه خواهید کرد که این امر بر قیمت تمام شده نمای ساختمان تاثیر مستقیم دارد. این آجر قابلیت حفظ ویژگی‌های مدرن و سنتی را به طور همزمان در معماری دارد که یکی از خصوصیات منحصر بفرد آن تلقی می‌شود. آجر تراکوتا دارای وزن کمی می‌باشد، همچنین عایق حرارت و رطوبت مناسبی برای نماست. از دیگر ویژگی‌های این آجر می‌توان به ضد زلزله بودن آن به دلیل روش نصب خشک اشاره کرد.

لازم به ذکر است که آجر تراکوتا دارای تلرانس مناسب از جهت ابعاد می‌باشد. از دیگر ویژگی‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم ترکیب این آجر با دیگر مصالح ساختمانی مانند آلومینیوم، سنگ، کامپوزیت و … است. آجرهای تراکوتا دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی می‌باشند و بسیار کاربردی واقع می‌شوند. همانطور که گفتیم این آجر بیشتر برای نماهای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نمایی بسیار زیبا و خاص برای ساختمان شما به ارمغان می‌آورد. آجر تراکوتا به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند در نتیجه کسانی که طرفدار محیط زیست هستند از این نوع آجر برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند. از خصوصیات بسیار ویژه این آجرها می‌توان به قابلیت استفاده مجدد از آن‌ها اشاره کرد، بدین صورت که اگر می‌خواهید از آن در فضاهای موقت استفاده کنید به هیچ وجه نیازی به نگرانی درباره استفاده مجدد از آن‌ها نیست. همچنین رنگ و طرح این نوع آجر را می‌توان به راحتی تغییر داد زیرا به روش خشک بر روی سازه نصب می‌شود.

? مطالعه بیشتر: بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

انواع آجر نما

انواع آجر نما

این نوع آجرها برای اجرای نما مورد استفاده قرار می‌گیرند که انواع مختلفی دارند و در رنگ‌ها و سایزهای مختلف تولید می‌شوند. این نوع آجرها دارای مقاومت بالاتری نسبت به آجرهای معمولی هستند به همین دلیل در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم انواع آجر نما را به شما معرفی کنیم.

۱. آجر نما شیل

همانطور که می‌توان از اسم آجر نما شیل حدس زد در تولید آن از خاک سنگ شیل استفاده می‌شود. آجر نما شیل در رنگ‌های قرمز، کرم، قهوه‌ای، گلبهی و … تولید و به بازار ارائه می‌شود. از ویژگی‌های آجر نما شیل می‌توان به تحمل فشار بالا، مقاومت بسیار زیاد در برابر یخ زدگی، عدم شوره زدن و میزان پایین جذب آب اشاره کرد. در واقع از آنجا که در درون آجر هیچگونه رطوبتی باقی نمی‌ماند این آجرها شوره نمی‌زنند.

۲. آجر نما حصیری

آجر نما حصیری مانند دیگر آجرها از خاک رس و دیگر افزودنی‌ها ساخته می‌شود. تنها تفاوت آن با دیگر آجر نماها بافت حصیری مانند آن می‌باشد. این آجر طرح و رنگ بسیار زیبا و متفاوتی دارد که سبب زیباتر شدن نمای ساختمان می‌شود. نوعی از آجر حصیری را به صورت لعابی می‌سازند تا علاوه بر زیباتر کردن نما، مقاومت آن نیز بالاتر برود.

? مطالعه بیشتر: پودر سنگ چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ ?

۳. آجر نما کرکره‌ای

آجر نما کرکره‌ای از خاک نسوز تولید شده است که تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. آجر نما کرکره‌ای به دلیل عرض کم این نام را به خود گرفته است. آجر نما کرکره‌ای مقاومت بسیار بالایی دارد و در رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز و دیگر رنگ‌های تیره در بازار موجود می‌باشد.

۴. آجر نما رستیک

آجر نما رستیک یکی دیگر از انواع آجرها است که علاوه بر نمای بیرونی در دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح آجر نما رستیک دارای نوعی خلل می‌باشد که این خلل‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص ایجاد می‌شوند.

نتیجه گیری

آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح برای ساختمان سازی و اجرای نما بوده است. آجر تراکوتا یکی از انواع این آجرهاست که برای اجرای نماهای مدرن به کار برده می‌شود. همانطور که گفتیم این نوع آجرها به دلیل سهولت در نصب بسیار مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته‌اند. همچنین به دلیل امکان استفاده مجدد از آن‌ها برای نماها یا دکورهای موقت از این نوع آجر استفاده می‌شود. آجر تراکوتا یکی از انواع مصالحی است که در نماسازی مدرن به کار برده می‌شود و نما را بسیار زیبا و منحصر بفرد جلوه می‌دهد.