بلوک لیکا چیست؟ بررسی ۶ مورد از ویژگی های مهم آن!

بلوک لیکا چیست؟ بررسی 6 مورد از ویژگی های مهم آن!

برخلاف آجر سفال که جز قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید، بلوک لیکا جز مصالح مدرن است. در حال حاضر کشورهای پیشرفته در ساختمان سازی از این نوع بلوک استفاده می‌کنند. اگرچه بلوک‌های لیکا دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر به فردی می‌باشند اما مانند هر محصول دیگری دارای معایبی نیز می‌باشند. از جمله مزایای این نوع بلوک می‌توان به مقاومت بالا در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی، وزن سبک، سرما، گرما و آکوستیک بودن اشاره نمود. علاوه بر این بلوک‌های لیکا درست مانند آجر شاموتی در برابر آتش مقاوم هستند. به دلیل کاربرد و مزایای بی‌شمار بلوک لیکا در ادامه به بررسی سایر ویژگی‌ها و انواع آن می‌پردازیم.

بلوک لیکا چیست

بلوک لیکا چیست

بلوک لیکا در لغت به معنی بلوک رسی سبک منبسط شده و نوعی بلوک ساخته شده به سبک بلوک سیمانی می‌باشد. اما با این تفاوت که هنگام تولید به جای استفاده از سنگدانه‌های معمولی، از سنگدانه‌های رسی و بسیار سبک استفاده می‌شود که لیکا نام دارند. به عبارت دیگر دانه‌های لیکا را از منبسط نمودن خاک رس در کوره‌های چرخان با حرارت ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد تولید می‌کنند. این سنگدانه‌ها زبر و گرد هستند و هنگام ترکیب با آب و سیمان بلوک لیکا ساخته می‌شود. در نهایت این بلوک‌ها به دو شکل توپر و توخالی به بازار ارائه می‌شوند. بلوک‌های لیکا نیز مانند آجر سه گل در ساخت دیوار و سقف ساختمان‌ها کاربرد دارند.
لازم به ذکر است که به دلیل استفاده از خاک رس در تولید بلوک‌های لیکا، این بلوک‌ها در برخی از ویژگی‌ها مانند عایق حرارت، دوام و … با آجر نسوز انگلیسی مشترک هستند.

 

? مطالعه بیشتر: آجر تراکوتا چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

مزایا بلوک لیکا

  • وزن کم آنها باعث سهولت کار و در نتیجه کاهش هزینه و زمان اجرا می‌شود.
  • وزن دیوارهای ساخته شده با استفاده از این بلوک‌ها نسبت به آجر ۲.۵ برابرسبک‌تر است.
  • به دلیل عایق بودن و نارسانایی حرارتی همگن، ضخامت و نوع کاربری این بلوک‌ها باعث مقاومت ۲ تا ۳ ساعتی آنها در برابر آتش شده است.
  • به دلیل ایجاد پوسته عایقی علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه و در نتیجه نیاز به فضای کوچک برای تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، باعث تامین دمای مناسب در تمامی فصول نیز می‌شود.

همانطور که مشاهده نمودید بلوک‌های لیکا مزایای بسیاری دارد اما اگر کماکان قصد استفاده از مصالح سنتی را دارید برای مشاهده قیمت آجر به سایت esfahanajor.com مراجعه نمایید.

? مطالعه بیشتر: بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد؟ ?

ویژگی‌های بلوک لیکا

ویژگی‌های بلوک لیکا

همانطور که پیشتر گفتیم بلوک لیکا عایق حرارت، رطوبت، صدا و … می‌باشد اما در این قسمت می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر این ویژگی‌ها بپردازیم.

۱. عایق صدا

اکثر صداها مثل صحبت کردن، صدای موسیقی و سازها و … می‌توانند به راحتی از مصالح ساختمانی معمولی عبور کنند و سبب آزار رساندن به دیگران شوند. بلوک لیکا صداها را کم‌تر از دیگر بلوک‌ها و مصالح از خود عبور می‌دهد و نوعی عایق صدا به شمار می‌آید. جالب است بدانید که بلوک لیکا در میان بلوک‌های سبک موجود در بازار بهترین نوع از نظر عایق صدا می‌باشد.

۲. عایق گرما

بر اساس تاییدیه مرکز تحقیقات ساختمان، ضریب هدایت گرما در ذرات لیکا ۰۹/۰ می‌باشد که این رقم برای عایق بودن گرما بسیار مناسب است. بلوک‌های بتنی که با استفاده از بلوک لیکا ساخته می‌شوند با دارا بودن چگالی ۷۵۰ تا ۹۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب و همچنین ضریب هدایت گرما ۱۵/۰ تا ۱۷/۰، عایق گرمای بسیار خوبی برای ساختمان‌های می‌باشند. این عایق با افزودن فیلم‌های هوا در بین این بلوک‌ها بیشتر نیز می‌شود.

? مطالعه بیشتر: بندکشی آجر به چه معناست و چرا انجام دادن آن واجب است؟ ?

۳. مقاوم در برابر آتش‌سوزی

بلوک‌های لیکا، بر اساس آزمایش‌های انجام شده در اداره ملی استاندارد می‌توانند ۲ تا ۳ ساعت در مقابل آتش‌سوزی مقاوم باشند. البته باید بگوییم که این مقاومت کاملا بسته به ضخامت دیوار است.

۴. وزن کم

وزن کم و سبک بودن این نوع بلوک سبب تسریع امر ساخت و ساز و کاهش وزن کلی ساختمان (تا ۲.۵ برابر کم‌تر نسبت به آجرهای معمولی) می‌شود. کاهش وزن کلی ساختمان سبب خسارت کم‌تر در هنگام وقوع زلزله خواهد شد.

۵. سرعت بیشتر و آسان بودن اجرا

بلوک‌ لیکا بسته به قالب، کاربردهای متفاوتی دارد. این بلوک در ۲۲ قالب متفاوت ساخته می‌شود. در بلوک‌های لیکا، شیارزنی کار سختی نیست در نتیجه برق‌کشی نیز زمان زیادی را نمی‌گیرد.

۶. عدم ترک برداشتن

بلوک‌های که از سیمان تولید می‌شوند بعد از گذشت مدت زمانی ترک برمی‌دارند که سبب کاهش مقاومت بلوک می‌شود. اما در بلوک لیکا جمع‌شوندگی کم‌تر اتفاق می‌افتد و بلوک ترک نمی‌خورد.

بلوک لیکا چه کاربردی دارد

بلوک لیکا چه کاربردی دارد

از لیکا برای تولید بلوک‌های سبک و مقاوم و همچنین ساخت دیوارهای غیر باربر استفاده می‌شود. بلوک‌های لیکا به دلیل حذف شدن ریزدانه‌های طبیعی بتن، دارای تخلخل بیشتری به نسبت بتن نیمه سنگین می‌باشند.

? مطالعه بیشتر: گابیون بندی چیست؟ معرفی ۸ کاربرد جالب آن! ?

انواع بلوک لیکا

انواع بلوک لیکا

بر اساس استاندارد‌های ساختمان سازی آمریکا در صورت استفاده از بلوک‌های بتنی لازم است ارتفاع بلوک‌ها از ۲۰ سانتی‌متر کمتر باشد. چرا که اگر ارتفاع از ۲۰ سانتی‌متر بیشتر باشد مهار کردن آن با ملات ممکن نیست و در نتیجه به مهارکننده خاصی نیاز است. با این وجود بلوک‌های لیکا دارای ابعاد، اشکال، مقاومت و ویژگی‌های متفاوت هستند. انواع بلوک‌های لیکا بر اساس معیارهای ذکر شده عبارتند از:

  • بلوک دیواری تو خالی ته پر: دارای وزن ۱۲ کیلوگرمی، ابعاد ۲۰*۱۷۵*۴۹ سانتی متر است و عایق صوتی تا ۵۰ دسی بل است.
  • بلوک دیواری تو خالی چهار جداره: دارای وزن۱۱.۲ کیلوگرمی، ابعاد ۲۰*۱۴.۵*۴۹ سانتی و مقاومت صوتی تا ۵۰ دسی بل می‌باشد.
  • بلوک دیواری تو خالی هشت جداره: دارای وزن ۱۷ کیلو گرم، ابعاد ۲۰*۲۵*۴۹ سانتی متر و عایق صوتی۵۴ دسی بل می‌باشد.
  • بلوک تیغه‌ای تو خالی ته پر سه جداره: دارای وزن۷.۵ کیلوگرمی ۲۵*۱۰* ۴۹ سانتی متری و مقاومت صوتی ۴۷ دسی بلی می‌باشد.
  • بلوک دیواری تو خالی سه جداره: دارای وزن ۹.۲ کیلوگرمی ابعاد ۲۰*۱۲*۴۹ سانتی متری و عایق صدایی ۴۹ دسی بلی است.
  • بلوک دیواری تو خالی ته پر سه جداره: دارای وزن ۱۰.۷ کیلوگرمی، ابعاد ۲۰*۱۴.۵*۴۹ سانتی متری و عایق صوتی ۴۹ دسی بل می‌باشد.
  • بلوک تیغه‌ای ته پر با دو سوراخ: دارای وزن ۵.۵ کیلوگرم، ابعاد ۲۰*۱۰*۴۰ سانتی متر و عایق صوتی ۴۵ دسی بل است.
  • بلوک دیواری تو خالی ته پر با سه سوراخ: این بلوک در ۲ شکل مختلف تولید و به بازار ارائه می‌شود. مدل اول دارای وزن ۹.۵ کیلو گرم و ابعاد ۲۰*۱۴.۵*۴۹ سانتی متر می‌باشد. مدل دوم دارای وزن ۱۲ کیلوگرمی و ابعاد ۲۰*۱۹*۴۹ سانتی متری است. همچنین مقاومت صوتی هر دو مدل ۴۷ دسی بل می‌باشد.

نتیجه گیری

بلوک لیکا یکی از انواع بلوک‌های سبک می‌باشد که در روند تولید آن از ذرات لیکا استفاده می‌شود. بلوک لیکا برای فرآیند تولید و مواد اولیه خاص، ویژگی‌های بسیار ویژه‌ای دارد. این بلوک علاوه بر عایق گرما، سرما و رطوبت، مقاومت مناسبی در برابر زلزله، آتش‌سوزی و فشار دارد. همانطور که گفتیم بلوک لیکا در ۲۲ قالب مختلف تولید می‌شود که هر کدام در موارد خاصی به کار برده می‌شوند. همچنین به دلیل وزن کم روند ساخت و ساز سریع‌تر پیش می‌رود.