ترمیم بتن چه اهمیتی دارد؟ + بررسی نکات مهم آن

ترمیم بتن چه اهمیتی دارد؟ + بررسی نکات مهم آن

بتن نیز مانند آجر نسوز و یا آجر دکوراتیو یکی از اصلی ترین مواد اولیه برای ساخت و ساز ساختمان است. عمل آوری بتن مراحلی دارد که هر مهندس متخصصی از آن آگاهی دارد. جالب است بدانید بتن بعد از مدتی دچار پوسته پوسته شدن و فرورفتگی می شود. در این زمان نیاز به ترمیم بتن است. اما چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در این مطلب قصد داریم ترمیم بتن را به طور کامل شرح دهیم و نکات مهم آن را با هم بررسی نماییم.

نکاتی درباره ترمیم بتن‌های آسیب دیده

نکاتی درباره ترمیم بتن‌های آسیب دیده

همانطور که گفتیم، مانند انواع آجر مثل آجر شیل یا آجر لفتون و همچنین خاکستر بادی، بتن نیز یکی از اصلی ترین مواد اولیه برای ساختن یک سازه است. اما گاها ممکن است اتفاقاتی نظیر پوسته پوسته شدن بتند روی دهد. اتفاق رایجی است که مشتریان با پیمانکاران و سازندگان بتن تماس بگیرند و از آنها درباره دلیل پوسته پوسته شدن و فرو رفتگی‌های بتن و سپس نحوه حل این مشکل را می‌پرسند. اما دلیل آن چیست؟ بتن آسیب دیده مانند فرورفتگی‌های گرد یا بیضی شکل در سطوح یا نقاط اتصال به نظر می‌رسد. زمانی که از مواد شیمیایی ضد یخ زدگی استفاده می‌شود یا یخ زدگی فصلی رخ می‌دهد، بتن آسیب می‌بیند. این آسیب‌ها بیشتر در آب و هوای سرد اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: بررسی انواع دسته بندی آجر+۵ نوع مواد مورد استفاده برای ساخت آجر

علت پوسته پوسته شدن بتن و نحوه جلوگیری از آن

علت پوسته پوسته شدن بتن و نحوه جلوگیری از آن-ترمیم بتن

شاید این سئوال برای شما پیش آید که علت پوسته پوسته شدن بتن چیست؟ پوسته پوسته شدن بتن به دلیل روباز بودن میلگرد‌ها است. به بیانی دیگر رطوبت و آب باعث زنگ زدگی میلگرد می‌شوند و یا اتصالات بتنی به طرز غلطی ساخته شده‌اند. با تغییرات آب و هوایی، بتن انبساط پیدا می‌کند و باعث پوسته پوسته شدن آن و در نتیجه آسیب بیشتر می‌شود. یکی از تکنیک‌هایی که مانع پوسته پوسته شدن بتن می‌شود، استفاده از ماده بند آب مناسب روی سطح بتن ساخته شده برای ممانعت از ورود آب به بتن است. شما می توانید برای خرید انواع آجر مانند آجر سفال با شرکت آجر پیشگامان اصفهان در ارتباط باشید.

در صورت مدیریت درست بتن و استفاده از تکنیک‌های مناسب هنگام بتن ریزی مانند استفاده از روکش بتنی مناسب (تعبیه) میلگرد و قرار دادن اتصالات در مکان‌ها و فواصل مناسب، می‌توان مانع پوسته پوسته شدن بتن شد. همیشه به لبه‌ها و گوشه‌های بتن روباز اهمیت بیشتری بدهید تا از پوشش بتن کافی که مورد تایید مهندس سازه یا ACI است، مطمئن شوید. مورد مهم دیگری که باید به آن توجه کرد مخلوط بتن است، زیرا مقدار آب اضافی می تواند باعث پوسته پوسته شدن شود.

نکاتی مهم برای ترمیم بتن آسیب دیده

نکاتی مهم برای ترمیم بتن آسیب دیده

روش‌های ترمیم بتن‌های آسیب دیده با توجه به شدت آسیب، نوع و محل استقرار سازه بتنی و عوامل دیگر متفاوت است.

هنگامی که آسیب ناشی از پوسته پوسته شدن کمتر از ۱/۳ ضخامت بتن باشد، معمولا بتن به ترمیم سطحی نیاز دارد. اگر آسیب بیشتر از ۱/۳ ضخامت بتن باشد، احتمالا به نصب میله‌های فولادی و ترمیم عمقی نیاز است.
میلگرد زنگ زده، به دلیل قرار گرفتن در فضای آزاد، باید در ابتدای ترمیم تمیز شود. بعد از تمیز شدن کامل میلگرد (معمولا با برس سیمی) و از بین رفتن تمام زنگ زدگی، میلگرد باید با ماده ضد زنگ پوشیده شود تا زنگ زدگی احتمالی در آینده به حداقل برسد.
ترمیم آسیب در مسیرهای ورودی، راهروها و سایر سطوح افقی با یک پوشش سیمانی نیز ممکن است. پس از اتمام کامل روکش، باید از پوششی ضد آب استفاده کرد تا از تکرار زنگ زدگی جلوگیری شود.
احتمالا وصله گزینه‌ایی مناسب برای ترمیم آسیب‌های اتفاقی یا موضعی است. وصله‌ها حداقل باید چهار اینچ از نواحی آسیب دیده فاصله داشته باشند. برای کسب بهترین نتیجه، سطح را در ناحیه وصله برش دهید تا در چسبیدن و ایمن ساختن وصله به شما کمک کند.
سطوحی که می‌خواهید وصله بزنید، باید عاری از هرگونه آلودگی و ذرات ریز باشد و قبل از استفاده از مواد وصله حتما باید خشک باشد. بهتر است سطح بتنی قدیمی ناهموار باشد تا بهتر چسبانده شود. بهترین مواد وصله، سیمان پرتلند یا اپوکسی هستند که باید طبق دستور کارخانه، درست قبل از استفاده مخلوط شوند.
دمای هوای مناسب برای وصله گذاری یا سایر کارهای ترمیم باید بیش از ۴۰ درجه فارنهایت باشد تا مطمئن شوید که وصله به درستی می‌چسبد.
مواد ترمیم باید ضریب انبساطی مشابه بتن اصلی داشته باشند.
هر نقطه اتصالی که ترمیم شود باید امکان انبساط سازه بتنی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: انواع مصالح ساختمانی

سخن نهایی

می دانیم که ساختمان سازی، حرفه ای بسیار تخصصی و ضروری در جامعه است. تمامی مراحل ساخت و ساز از پی ریزی اولیه تا نصب پنجره ساختمان جز به جز در طول عمر ساختمان تاثیر گذار است. یک مهندس خبره می تواند با رعایت موارد اصولی یک ساختمان ضد زلزله، مقاوم و ایده آل بسازد. شرکت آجر پیشگامان اصفهان تامین کننده و فروشنده انواع آجر، مثل آجر ده سوراخ، آجر دکوراتیو، آجر سه گل و … آماده همکاری و ارائهخدمات به شما عزیزان است.