دیوار باربر چیست؟

دیوار باربر چیست؟

دیوارها از گذشته های دور با متریال های مختلف ساخته شدند و تاکنون با تغییرات مختلفی روبرو بوده اند. دیوار باربر نیز یکی از مهم ترین دیوارها در حوزه ساختمان سازی است که کارایی فوق العاده ای دارد. همانطور که نامش مشخص است، وزن سازه را تحمل می کند. نوع دیگر دیوارها، دیوار غیر باربر است که صرفا برای پارتیشن بندی محیط استفاده می شوند. به همین خاطر، هنگام بازسازی یا تخریب قسمتی از بنا باید بدانید کدام دیوار باربر و کدام غیر باربر.

در ادامه به طور کامل می گوییم دیوار باربر چیست و بیشتر با مزیت های آن آشنا می شوید.

دیوار باربر

دیوارهای باربر به گونه ای ساخته می شوند که فشارهای زیادی از سازه را تحمل و آن را به اسکلت اصلی یا فونداسیون سازه منتقل می کنند. فشار وارد شده حاصل از سقف و وزن اصلی دیوار است که هر چه استحکام و مقاومت این دیوار بیشتر باشد، بی تردید مقاومت کل سازه تامین می شود. یکی از نکات مهم برای اجرا سازه ساختمان، خرید آجر مناسب است. آجرها باید از متریال باکیفیت طراحی شوند و استحکام کافی برای تحمل بار و فشار را داشته باشند. همچنین در برابر عوامل خارجی خیلی زود دچار آسیب دیدگی نشوند. میان اسامی مختلف، اصفهان آجر یکی بهترین انتخاب ها برای ساخت سازه است که مهندسان و طراحان ساختمان سازی از آن استقبال می کنند.

به طور کلی، دیوارهای باربر به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که شامل دیوارهای پیش ساخته بتنی، دیوار بنایی، دیوار سنگی، دیوار آجری، دیوار برشی و دیوار حائل است. دیوارهای بتنی به صورت قالبی از پیش ساخته طراحی می شوند و در کمترین زمان نصب خواهند شد. دیوارهای آجر نیز عمود بر تیرچه ها به سمت بالا چیده می شوند و نمای بیرونی خانه را نیز برعهده دارند. در واقع دیوارهایی که از بیرون همراه با پنجره ها و درب ها مشاهده می کنید، دیوارهای باربر هستند. طراحی این دیوارها با آجرهای یکدست مانند آجر لفتون نمای بیرونی را نیز زیباسازی می کند.

? بیشتر بدانید: آموزش دیوار چینی + فرمول محاسبه آجر مورد نیاز در هر متر مربع?

دیوار باربر به چند دسته تقسیم می شوند؟

در این قسمت با انواع دیوارهای باربر آشنا می شوید که طراحی و ساخت هر کدام متفاوت است و هزینه نهایی به قیمت آجر انتخابی بستگی دارد:

دیوار باربر به چند دسته تقسیم می شوند؟

  • دیوار از پیش ساخته: این مدل دیوار طرفداران زیادی دارد و به دلیل استحکام بالا نسبت به دیگر دیوارها برای بیشتر ساخت و سازها استفاده می شود. همچنین نصب آن بسیار آسان است.
  • دیوار حائل: این مدل دیوار با پشتیبانی جانبی طراحی شده و اجرای آن با مزایای فوق العاده ای مانند پیشگیری از فرسایش و حفاظت از محیط زیست همراه است. همچنین شباهت زیادی به روکش یا دیوار سینه دارد. برای اجرای آن از آجرهای مختلفی مانند آجر سفال استفاده می کنند که قیمت نهایی آن به نوع آجر بستگی دارد.
  • دیوار بنایی: این دیوار یکی از بادوام ترین سازه هاست که قدرت و استحکام آن برای ساختمان های چند طبقه مناسب است. اجرای این دیوار موجب کنترل دما داخل و خارج از سازه می شود و در برابر آتش سوزی کاملا مقاومت است. زیرا برای ساخت آن آجرهایی مقاوم در برابر گرما و سرد مانند آجر ده سوراخ استفاده می کنند.
  • دیوارهای میخ فلزی باربر پیش پانل شده: این مدل برای دیوارهای خارجی بهترین است و از فولادهای ضد زنگ، مس و آلومینیوم طراحی می شوند. اجرای آن موجب مقاومت سازه در برابر بلایای طبیعی مانند باد و زمین لرزه می شود. معمولا آجر پشت کار این دیوار نیز از طرح های نماسازی انتخاب می شود.
  • دیوار آجری مهندسی: این دیوار از بلوک های باند دوبل دارای انتهای باز و قالب ساخته می شود که به صورت افقی روی هم قرار می گیرند.
  • دیوار سنگی: همیشه دیوارهای سنگی مقاومت بالایی دارند و در طولانی مدت بدون تغییر باقی می مانند. این دیوارها بهترین انتخاب برای بازسازی ساختمان های قدیمی است که از نظر ساختار ساختمان را ترمیم می کند.

? بیشتر بدانید: انواع دیوار در ساختمان سازی?

مزایای دیوار باربر

  1. یکی از مهم ترین اجزای ساختاری هر سازه ای است.
  2. وزن کلی خانه را از پشت بام و دیگر طبقات به پایین انتقال می دهد.
  3. وظیفه انتقال بارها به فونداسیون و دیگر طبقات را برعهده دارد.
  4. هماهنگی دیگر قسمت های سازه مانند تیرها، دال ها و دیوارهای طبقات بالا را انجام می دهد.
  5. امکان استفاده از دیوارهای باربر به صورت داخلی و خارجی وجود دارد.

مزایای دیوار باربر

نکات لازم در اجرای دیوارهای باربر

در مواقعی که دیوار موقتا بالای کف اجرا می شود، نصب قاب روی دیوار غیر باربر ضروری است. چنین دیواری همراه با مصالحی همچون چوب، فولاد، پلاستیک و آلومینیوم ساخته می شود.

اجرای قاب دیوار برای حفظ دیوار روی زمین الزامی است. برای انجام این کار از قاب هایی در قسمت بالا، پایین و کنار دیوار پیچ و مهره و به قاب چوبی متصل می کنند.

استحکام و مقاومت قاب ها بسیار مهم است تا به خوبی نیروی جانبی حاصل از باد یا بار اعمال شده را پذیرا باشد.

این دیوارها بیشتر جنبه استقامتی دارند و در طراحی دکوراسیون داخلی دیوارهای غیر باربر مورد هدف قرار می گیرند.

نکات لازم در اجرای دیوارهای باربر

نتیجه گیری

اگرچه دیوارها تنها بخشی از ساختمان را پوشش می دهند، اما نقش کلیدی در حفظ استحکام و ماندگاری آن دارند و باعث یکپارچگی سازه می شوند. دیوار باربر فشارهای وارد شده بر سقف و وزن سازه را تحمل می کند و تاثیر مستقیمی بر استحکام سازه می گذارد. در کنار تحمل فشارها مختلف، از ریزش ساختمان در برابر عوامل خارجی پیشگیری خواهد کرد.

برای اصفهان آجر یکی از مجموعه های معتبر و حرفه ای است که انواع آجرها مانند آجر نسوز، آجر ده سوراخ، آجر نما و … را ارائه می دهد. اگر قصد خرید دارید، بی تردید قیمت آجرهای اصفهان آجر بهترین است و کیفیت حرف اول را می زند.

? سوالات متداول ?

چگونه دیوارهای باربر را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این دیوارها به قسمت های پایین سازه توجه کنید. دیوارهای باربر مستقیما به پی ساختمان متصل می شوند.

بهترین نوع دیوار برای ساختمان چیست؟

بهترین نوع دیوارها دیوارهای سبک طراحی شده و احتمال خرابی آن ها در حوادث طبیعی بسیار پایین است. همچنین از متریال باکیفیت و مرغوب ساخته می شوند.

ضخامت دیوار باربر چقدر است؟

دیوارهای باربر ضخامتی حدود ۳۵۰ میلیمتر دارند که نسبت ارتفاع به ضخامت نیز باید ۱۵ باشد. در طبقات اول و دوم ضخامت آن ها نباید از ۲۲۰ میلیمتر کمتر باشد و دیوارهای زیر زمین نیز بیشتر از ۳۵۰ میلیمتر انتخاب می شود.

معایب دیوار باربر چیست؟

برای اجرای این دیوار نیاز به دانش و مهارت بالایی است و به نیروی بیشتری نیاز دارد. همچنین ویژگی های حمل عایق حرارتی آن بسیار محدود است.