فرق آجر فشاری با آجر ماشینی؛ ۴ تفاوت مهم

عکس شاخص

آجرها یکی از مهمترین مصالح در زمینه ساخت و ساز محسوب می شوند که در انواع مختلف آجر سنتی، آجر ماشینی، آجر نسوز و … به بازار عرضه می‌شوند. افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت میکنند نیز با آجر فشاری، آجر ماشینی و فرق آجر فشاری با آجر ماشینی آشنا هستند.

جالب است بدانید که بر خلاف تصور عموم مردم، فرق آجر فشاری و آجر ماشینی در قالب‌گیری آنها نیست و در حقیقت کاربرد و مواد اولیه است که باعث بروز تفاوت آجر گری با آجر ماشینی می‌شود. البته موارد دیگری در این تفاوت دخیل هستند که در ادامه این مقاله از اصفهان آجر به بررسی آن ‌ها می‌پردازیم.

تفاوت های آجر فشاری با ماشینی

تفاوت های آجر فشاری با ماشینی

آجر فشاری یا آجر ماشینی هر دو برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار میگیرند اما این آجرها دارای تفاوت‌هایی نیز هستند.آجر فشاری یا آجر ماشینی هر دو به کمک دستگاه قالب ‌گیری شده و توسط پرس محکم می شوند.

آجر فشاری یا گری در برابر حرارت و فشار از استحکام بالایی برخوردار است و به همین علت به آن فشاری می ‌گویند. آجر فشاری از انواع قدیمی آجرها محسوب می ‌شود که هم با استفاده از دست و هم با به کارگیری دستگاه ساخته می ‌شود.

وزن هر آجر فشاری تقریباً نزدیک ۲.۵ کیلوگرم می ‌باشد و جذب آب بسیار زیادی دارد. مقاومت این نوع آجر در برابر رطوبت زیاد و سرما زدگی بالا بوده و مناسب سازه هایی است که در آب و هوای مرطوب قرار دارند. همچنین از آن ها در نمای ساختمان، از جمله نمای خشک آجری نیز ممکن است استفاده شود. اما سطح آجر ضد بخار است و گرد و غبار در اثر باران از بین نخواهند رفت.

آجرهای ماشینی آجرهایی هستند که روی سطح بزگترشان هشت یا ۱۰ سوراخ دیده می‌شود. این سوراخ ها باعث نفوذ ملات به داخل سیمان شده و در نتیجه مقاومت بالایی برای سازه ها به ارمغان می ‌آورند. آجرهای ماشینی خاصیت ضد اسیدی دارند و قدرت جذب آب کمتری دارند.

در ادامه تفاوت آجر فشاری و آجر ماشینی را از نظر ظاهر، مواد اولیه، کاربرد و قیمت بررسی می ‌کنیم.

۱- شکل و ظاهر

آجرها در رنگ و انواع مختلفی تولید می ‌شوند و هریک مصارف خاص خودشان را دارند. رنگ آجر های فشاری تماماً یکدست بوده و سطح آن‌ ها زبر است. نامگذاری این آجرها به نام آجر زبره نیز به همین علت است. اجرهای فشاری معمولا در سایزهای (۵x10x20) و (۵x11x22) تولید می‌شوند.

آجرهای ماشینی دارای سوراخ بر روی سطح بزرگترشان‌ بوده و تعداد سوراخ‌ها نیز هشت الی ده عدد می ‌باشد. همچنین برخلاف آجرهای فشاری، سطوح‌ صاف و صیقلی دارند. ابعاد آجر ماشینی CM ۵.۵×۱۱×۲۲ است و اضلاع این آجر حالت گونیاتری دارند.

? پیشنهاد ویژه: تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی ?

۲- مواد اولیه آنها

مواد اولیه آنها

آجر ماشینی از ترکیباتی ساخته می ‌شود که مکندگی کمتری نسبت به آجر فشاری دارد و نیز جنس آن شکننده و ظریف است. کم بودن خاصیت جذب و مکش در جنس این نوع آجرهای ماشینی باعث شده تا ملات به راحتی به آنها نچسبند و در نتیجه برای تیشه داری مناسب نباشند. همچنین از آجر ماشینی در ساخت طاق ضربی شکل استفاده نمی ‌شود.

آجرهای ماشینی از لحاظ کیفیت و استاندارد به انواع زیر دسته بندی می‌شوند:

  • ممتاز: کیفیت ساخت بسیار بالا بوده و به صورت تمام اتوماتیک تولید می شوند.
  • درجه یک: به حالت نیمه اتوماتیک تولید می شوند .
  • درجه دو: آجرها توسط حرارت آفتاب خشک می شوند.

روش ساخت آجر ماشینی در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران به صورت سنتی و با گل نرم، در آمریکا به صورت گل سفت و در کشورهای دیگر به صورت رس خشک تولید می شوند.

آجر فشاری با گذاشتن خاک رس در قالب تحت فشار خیلی زیاد و پخته شدن در کوره آجرپزی تولید می شود. آجر فشاری در کرسی چینی یا همان فونداسیون با ضخامت ۲۰ CM به صورت دیواری کم ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند. البته ارتفاع این دیوارها ثابت نیست و ممکن است دچار تغییر شود.

هدف اصلی استفاده از این نوع آجر، تعبیه یک ارتفاع استاندارد بر روی فونداسیون دیوارهای داخلی و خارجی یک سازه است. همچنین این آجرها دوستدار محیط زیست هستند؛ زیرا مصالح مورد استفاده در آنها خاصیت بازیافت شدن دارند.

۳- تفاوت آجر گری با آجر ماشینی در کاربرد

تفاوت آجر گری با آجر ماشینی در کاربرد

بالابردن طول عمر آجرهای فشاری و نیز برخورداری از مقاومت بسیار زیاد، باعث شده تا از آن ها در فعالیت های ساختمانی مانند زیرکاری، سفت کاری، تیغه چینی، طاق ضربی، دیوار حمال و …. استفاده شود.

با توجه به اینکه روی سطح آجر ماشینی چندین سوراخ وجود دارد، موقع چیدن دیوار و ریختن ملات به صورت عمودی به درون آجر نفوذ پیدا کرده و استحکام آن‌‌ را چندین برابر بالا می‌برد. در واقع مهمترین دلایل ایجاد سوراخ روی آجر عبارت هستند از:

  1. کاهش وزن آجرو هزینه های تولید
  2. کاهش مصرف مواد اولیه هنگام تولید
  3. کیفیت بهتر پخت آجر
  4. نفوذ بیشتر ملات و استحکام سازه

? پیشنهاد ویژه: بهترین آجر ساختمانی ?

افراد برای ساختن دیوارهای حمال نیز از آجرهای ماشینی کمک می ‌گیرند. در واقع این دیوارها به دلیل عبور میلگرد از بین سوراخ ‌های آجر ضد زلزله می ‌شوند. همچنین از رنگ‌ زرد و قرمز آجرهای ماشینی در ساخت نمای ساختمان استفاده می ‌شود.

با توجه به اینکه آجر های فشاری از مقاومت خوبی برخوردار هستند؛ برای ساخت دیوارهای بارکش بسیار گزینه مناسبی به شمار می‌ روند. دیوارهای بارکش وزن طبقات بالایی را متحمل می‌ شوند و در مکان هایی که نیاز به جداسازی فضا دارند کاربرد دارند.

۴- قیمت

آجرهای ماشینی را به صورت تکی می ‌فروشند؛ اما نحوه فروش آجرهای فشاری به صورت تنی می‌ باشد. هر تن از آجرهای فشاری شامل ۴۵۰ تا ۵۰۰ عدد آجر است و از قیمت بهتری برخوردار است.

به صورت کلی، قیمت آجر ماشینی سوراخ دار با در نظر گرفتن عواملی چون کیفیت مواد اولیه به کار رفته، نحوه ساخت، برند سازنده، ابعاد و … متغیر است. معمولا آجرهای نسوز در بازار از قیمت بالاتری نسبت به بقیه برخوردار هستند. اغلب قیمت آجرها از ۳۰۰ تومان شروع شده و با توجه به نوع آن افزایش می‌یابد.

اگر قصد خرید آجر در تعداد بالایی دارید پیشنهاد می کنیم حتما خرید فله ای را انتخاب کنید؛ زیرا از نظر قیمتی بسیار به صرفه تر از فروش تکی است.

جمع بندی

امروزه آجرهای فراوانی را می توان یافت که در اشکال و رنگ های مختلفی ساخته شده و هر یک در بخش های مختلفی از سازه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید نانو آجر نیز هستیم.

در این مقاله به فرق آجر فشاری با آجر ماشینی پی بردیم. آجرهای فشاری از قدمت طولانی تری برخوردار هستند و شاید جالب‌ترین تفاوت آجر فشاری با آجر ماشینی همین عمر طولانی آنهاست.

برای اینکه بدانید کدام نوع آجر بهتر است باید بگوییم که آجرهای درجه یک بهترین کیفیت را دارند. آنها دارای سطح صاف و لبه های مشخص هستند و برای ساخت و سازهای دائمی به خوبی کار می کنند. آجرهای درجه دو نیز دارای استحکام و دوام خوبی هستند، اما مانند آجرهای درجه یک صاف نیستند و لبه های با کیفیتی ندارند.

جهت خرید انواع آجر کافی ‌است به فروشگاه اینترنتی اصفهان آجر با بیش از ۱۰ سال تجربه مراجعه کنید. این فروشگاه انواع مصالح آجری را با بهترین قیمت و کیفیت به شما عزیزان عرضه می‌کند. نرخ فروش آجرها در وبسایت اصفهان آجر جهت جلب رضایت مشتریان عزیز نسبت به بازار به صرفه تر در نظر گرفته شده است.