۷ تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی (غیر نسوز)

تفاوت آجر نسوز با آجرهای معمولی

آجر نسوز یکی از خاص ترین آجرهای موجود در بازار است که از خاک رس ساخته می شود. تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی در زمینه های مختلفی به چشم می خورد که اولین ویژگی بارز آن، مقاومت بالا در برابر حرارت است. همچنین در نحوه پخت و نوع استفاده با یکدیگر متفاوت هستند.

آجر به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمانی شناخته می شود که با اهداف مختلفی قابل استفاده است. از دیوارکشی گرفته تا طراحی نما و تغییر دکوراسیون داخلی با استفاده از آجر دکوراتیو.

اگر برای دکوراسیون یا ساخت شومینه با این اسم آشنا شدید و می خواهید در مورد ویژگی ها و تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی بیشتر بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

به چه آجری نسوز می گویند؟

به چه آجری نسوز می گویند

این آجر همانند بلوکی مستطیل شکل طراحی می شود که ماده اصلی آن، خاک رس است. خاک رس این آجر در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و برای طولانی مدت دوام می آورد.

محصولات مختلف آجری نسوز به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شود و به خوبی می تواند گرمای شدید را برای مدت طولانی حفظ کند. از دیگر ترکیبات کاربردی در ساخت آن می توان اکسید آلومینیوم و دی اکسید سیلیکون است. همچنین سیلیس و آلومینا به نسبت های مشخصی در ساخت آن استفاده می شود.

معمولا خرید آجر نسوز برای دیواره چینی یا طراحی شومینه، جعبه های آتش و کوره ها پیشنهاد می شود و براساس مشاهدات، دمای تا حدود ۱۸۰۰ درجه فارنهایت را تحمل می کند.

تفاوت آجر نسوز با آجرهای معمولی

این روزها از انواع آجر نما برای طراحی استفاده می کنند. در بازار با اسامی همچون آجر سفید روبرو می شوید. هر کدام از آجر نماها دارای طرح، رنگ و خاصیت متفاوتی هستند که برای زمینه مختلفی پیشنهاد می شوند.

به همین خاطر، قیمت آجر نما با توجه به شرایط ساخت و ویژگی های آن بیان می شود. آجر نسوز نیز یکی دیگر از مدل های نماکاری است که به دلیل خاص بودن مواد و اولیه و نحوه ترکیب آن ها دارای خواص متفاوتی است.

۱- عایق بودن

عایق بودن

این آجر بهترین مدل عایق در برابر حرارت است که دمای بالا را به خوبی تحمل می کند. این نوع آجر، برای روکش شومینه و کوره قابل استفاده است و درجه جرارت تا ۳۲۰۰ درجه فارنهایت را تحمل می کند.

مدل های سبک وزن بودن آن، موجب طراحی دیواره های نازک تر کوره می شود و راندمان کاری را ارتقا می دهد. همچنین در کاهش هزینه اجرایی تاثیرگذار است.

یکی دیگر از موضوعات داغ این آجر از نظر عایق، عایق صوتی است. مدل های نسوز نسبت به آجر عایق صوت نیستند و معمولا با این عنوان به فروش نمی رسند.

? پیشنهاد ویژه: عایق بندی ساختمان ?

۲- مقاومت در برابر دما

این آجر با خاصیت نسوز بودن به عنوان آجر شومینه نیز نام برده می شود. از آن برای طراحی اتاق های آشپزی دارای کوره، ساخت شومینه و جعبه های اتش استفاده می کند. برخلاف آجرهای معمولی، مدل های سنگین آن تخلخل کمی دارند. به همین خاطر، آجرهای معمولی در دماهای بالا حدود ۱۲۰۰ درجه فارنهایت به راحتی تجزیه می شود.

همچنین یکی از بهترین انتخاب ها برای ساخت باربیکیو آجری، آجر نسوز است که به علت مقاومت بالا در برابر دما کمترین نیاز به تغییر را دارد.

۳- تراکم

این آجر با تراکم دارای چگالی ۲.۴ نسبت به آب است که مدل های سبک آن با چگالی نسبی ۰.۶۰ طراحی می شود. مدل های متراکم آن، بهترین انتخاب برای شومینه ها و جعبه های آتش اجاق گاز استفاده می شود که هنگام سوختن مواد، با سایش کمتری مواجه شود.

مدل های سبک نیز بیشتر برای عایق بندی مکان هایی که مورد سو استفاده مکانیکی قرار نگیرد قابل استفاده است.

۴- رنگ و شکل

این آجر به صورت طبیعی به رنگ سفید است. رنگ دلخواه آن به صورت دوغاب تولید می شود که طی مراحل تولید، آجر تغییر رنگ دهد. برخی رنگ ها همچون قرمز، مشکی، سبز خزه ای، اسپرسو و … بسیار پرطرفدار هستند و این امکان را می دهد هر فردی با توجه به سلیقه اش خرید کند.

رنگ آجرهای معمولی نیز با توجه به نوع خاک متفاوت هستند، اما تنوع رنگی آجرهای نسوز را ندارند و به صورت یکنواخت تولید نمی شوند. زیرا ناهمواری روی سطح آن ها وجود دارد.

۵- هدایت حرارتی

آجرهای معمولی نسبت به آجرهای نسوز رسانایی گرمایی بالاتری دارند. در حالی که مدل های نسوز دماهای بالا را به راحتی تحمل می کنند. این ویژگی به دلیل استفاده از مواد اولیه همچون سرامیک، اکسید آهن و دیگر افزودنی های جذب کننده دمای بالا ایجاد شده است.

پس آجرهای متراکم برای مکان های دارای فشار مکانیکی و حرارتی بالا بهترین انتخاب هستند و با ویژگی عایق بیشتر ارائه می شود. هر چه تراکم بالاتر، مقاومت آجر در برابر آسیب ها بیشتر است.

۶- ترکیب بندی

ترکیبات آجر نسوز سامل ۲۳ درصد آلومینا و ۷۳ درصد سیلیس است که اکسید آهن، تیتانیوم و دیگر اکسیدهای فلزی در روند ساخت آن ها مشاهده می شود. ترکیبات اصلی آجر معمولی نیز شامل سیلیس، منیزیم، آهک، اکسید آهن، قلیاها و آلومینا است.

کمتر یا بیشتر بودن هر کدام از موارد، تاثیر زیادی روی ساختار آجر می گذارد. البته نحوه ترکیب موارد نام برده برای آجر معمولی بسیار ساده تر است آجر نسوز است، در حالی که آجرهای نسوز تراکم بالایی دارند و با ساختار منسجم تر تولید می شوند.

? پیشنهاد ویژه: آیا آجر نسوز شوره می زند ?

۷- کاربردها

تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی در کاربرد

آجرها براساس نوع متریال ساخت شان، کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال، آجر انگلیسی مانند مدل نسوز، با قابلیت ضد اشتعال طراحی شده است و بیشتر برای ساخت نماهای سنتی و مدرن کاربرد دارد. این مدل با هیچ گونه تغییری در شکل و ساختار، مواجه نمی شود و زیبایی چشمگیری دارد.

کاربرد آجرهای نسوز در داخل و خارج ساختمان نیز بسیار است و به دلیل مزایای بی نظیر، مقاومت بالا و تنوع در رنگ بندی در صنایع مختلف استفاده می شود. در ادامه با کاربردهای آن بیشتر آشنا می شوید:

  • نمای ساختمان

ظاهر ساختمان یکی از مهم ترین قسمت ها در روند ساختمان سازی است که با اهداف زیبایی و جذابیت بیشتر استفاده می شود. اجزای آن باید به گونه ای انتخاب شود که طی سالیان طولانی ظاهر خود را حفظ کند. آجر نسوز به دلیل قیمت مناسب، ماندگاری بالا و مقاومت عالی در برابر جذب آب به خوبی ماندگار است و هیچ گاه با رشد قارچ یا کپک مواجه نمی شود.

همچنین مقاومت رسانایی و حرارتی آن موجب پیشگیری از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان می شود و بهترین ایده برای صرفه جویی در مصرف انرژی است.

  • دکوراسیون داخلی

از دیگر تفاوت آجر نسوز با آجر معمولی می توان به کاربرد فراوان ان در طراحی فضای داخلی ساختمان اشاره کرد. این مدل با زیبایی گیرا و کاربر پسند و ساخت در رنگ بندی های مختلف برای اجرای دکوراسیون های هم مدرن و هم قدیمی کاربرد دارد و هر فردی با هر سلیقه ای می تواند از این المان برای طراحی داخلی استفاده کند.

از جمله کاربردهای آن در این زمینه می توان به طراحی شومینه های مدرن، تزیینات سبک روستیک و حتی کف پوش اشاره کرد که حق انتخاب سایز بندی و رنگ بر عهده شخص است.

خیلی ها در مورد استحکام این آجر برای دیوارکشی سوال می پرسند. اگرچه این مدل کاربردهای فراوانی دارد، اما همانند آجر ضد زلزله نخواهد بود. آجرهای مقاوم در برابر زلزله با سوراخ ها و شیارهای روی بدنه مقاومت ساختمان را دربرابر حوادث افزایش می دهد و استحکام دیوارها را دوچندان می کند.

جمع بندی

حال که با تفاوت آجر نسوز با معمولی آشنا شوید و می دانید هر کدام چه کاربرد و ویژگی هایی دارد، بهتر می توانید تصمیم بگیرید در چه زمینه ای از کدام آجر استفاده کنید. هر دو، جز رایج ترین آجرهای موجود در بازار است که مزایای فوق العاده ای دارند و می توانند به عنوان اصلی ترین مصالح ساختمان سازی استفاده شوند.

آجر معمولی گزینه مناسبی برای دیوارچینی است و از آجر نسوز می توان برای نمای داخلی و خارجی استفاده کرد که با ویژگی های چشمگیر همچون مقاومت حرارتی، عدم جذب رطوبت، زیبایی بیشتر و عایق صوتی طرفداران زیادی دارد.