هره چینی آجر چیست ؟

هره چینی آجر چیست؟

هره چینی آجر به قرار دادن آجرها کنار هم طوری که طول، ارتفاع یا عرض آن کاملا نمایان باشد، می گویند. هره در لغت به معنای بافتن و ترتیب منظم است که در زبان ترکی از مصدر هورمک می آید. در صنعت ساخت و ساز از این واژه بسیار استفاده می شود و نحوه چیدمان آجر یا سنگ را بیان می کند. آجرها با چیدمان هره چینی کنار هم به صورت مرتب قرار می گیرند و ظاهر کلی شان کاملا نمایان است. به همین خاطر، دیوار با جلوه بهتری ظاهر می شود و هره چینی آجر در طراحی نما بسیار پرکاربرد است.

هره چینی آجر

چیدن آجرها در مراحل دیوارکشی هنری دیرینه است که برای تزیین نمای اصلی ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد. طراحان ساختمانی همیشه در تلاش بودند با کمک انواع آجر تزیینی مانند آجر دکوراتیو به حالات طبیعی جلوه ای خاص به دیوار و نمای سازه بخشند. جالب است بدانید معماران کشورمان از چهارم هجری به روش های مختلف از آجرکاری استقبال کردند و هنوزم این موضوع جذابیت خودش را دارد.

هره چینی آجر

هنر هره چینی آجر بسیار خاص و چشمگیر است و به دلیل دقت و مهارت بالا در چیدمان مرتب آجرها زمان زیادی نیاز دارد. نحوه اجرایی این روش چیدمان به گونه ای است که آجرها کنار هم با دقت بالا قرار می گیرند و ضلع ۵ سانتی آن کاملا مشخص است. از هره چینی برای دیزاین قسمت های مختلف مانند دورتادور پنجره، بالای درب ورودی و پایین دیوارها استفاده می کنند.

? پیشنهاد ویژه: انواع آجر چینی (چیدمان آجر) در ساختمان سازی را بشناسید! ?

جهت های هره چینی

آجر نما یکی از مهم ترین ویژگی های ظاهری ساختمان هاست که باید در برابر عوامل بیرونی مقاوم باشد و در عین حال زیبا و بدون نقص به نظر رسد. برای خرید آجر نما پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که می توانید بهترین گزینه را براساس سلیقه تان انتخاب کنید. خرید آجر نسوز و … جز رایج ترین مدل ها برای طراحی نماست که چیدمان آن روی ظاهر نهایی تاثیر مفیدی می گذارد.

هره چینی آجر نیز یکی از خاص ترین ایده ها برای چیدمان دیوار است که با توجه به رویه ی مرئی آن در جهت های مختلف قابل اجرا می باشد. هره چینی ظاهر زیبایی دارد و از نظر ساختاری منحصر به فرد است. در موارد زیر با نحوه جهت های هره آشنا می شوید:

یکی از ساده ترین روش چیدمان ها افقی است که ضلع طول به موازات نمای دیوار قرار می گیرد.
چیدمان آجرها به سمت پهنا نیز رایج است که ضلع کوچک در سمت ارتفاع قرار می گیرد. از این چهت برای برقراری اتصال ردیف جلویی دیوار به ردیف پشتی استفاده می شود.
چیدن آجرها به سمت کوچک ترین سطح نیز طرفداران خاص خودش را دارد. باریک ترین سطح آجر در نما مشخص است. پرکاربردترین روش چیدن آجر بدین شکل بالای پنجره ها و بالای دیوار است.

نکات مهم در هنگام هره چینی آجر

نکات مهم در هنگام هره چینی آجر

یکی از موضوعات مهم در هر چینی آجر، توجه به نوع آجر است. از آنجا که گوشه های باید بدون نقص اجرا شود، امکان انتخاب آجر ده سوراخ وجود ندارد. زیرا آجرهای سوراخ دار در انتهای کنار مشخص می شود. آجر شاموتی یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی است که در سایز و رنگ های مختلف ارائه می شود و نمای بیرونی و درونی آن بسیار زیباست. همچنین به دلیل مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و درجات حرارتی بالا برای اجرای نمای ساختمان محبوبیت زیادی دارد.

یکی دیگر از نکات مهم برای هره چینی این است که آجرهای دارای یک سطح طرح دار غیر قابل استفاده است. زیرا در دو گوشه کار دو سطح آجر مشاهده می شود. برای رفع این مشکل می توان در قسمت گوشه ها از دیگر آجرها در یک سایز، یک رنگ و بافت مشابه استفاده کنید.

دیگر نکته مهم در مورد هره چینی خاتمه پیدا کردن آن و ادامه پیدا کردن آجر چینی معمولی است. این موضوع برای اچرای هره چینی در بالایی درب یا اطراف پنجره مطرح می شود. اگر ابعاد آجرهای هره چینی و دیوار چینی معمولی با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، استفاده از آجرهای شکسته ظاهر و مرتب بودن نما را بر هم می زند.

? پیشنهاد ویژه: نگهداری از آجر نما؛ ۵ روش کاربردی برای مراقبت از آجر نما?

مزایای هره چینی آجر

مزایای هره چینی آجر

هره چینی به خاص بودن نمای ساختمان بسیار کمک می کند و موجب مرتب نشان دادن آن می شود. یکی از آجرهای محبوب در این زمینه می توان به آجر انگلیسی اشاره کنیم. این آجر نمای دل نشینی در ظاهر و معماری ایرانی ایجاد می کند و در برابر رطوبت و ترک خوردگی مقاوم است.

هره چینی موجب بار مرده مواد و مصالح در ردیف های بالای دیوار نمی شود و فرسایش و فرو ریختن قسمت های بالایی را به دوش می کشد.

اجرای این ایده روی بام ساختمان به شکل همباد ظاهر می شود، زیرا از برخورد باران به جداره های جلوگیری می کند. البته برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می شود از زنجاب کردن آجر استفاده شود. این کار موجب مانع برخورد رطوبت به ملات می شود و رطوبت باران را جذب نمی کند.

همیشه آجرهای پخته برای هره چینی بهترین انتخاب است، زیرا مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی دارند. آجر شیل یکی از بهترین آجرهای مخصوص نماست که مقاومت عالی در برابر آلودگی ها و گردوغبار دارد و به راحتی کثیف نمی شود.

? پیشنهاد ویژه: چسب آجر چیست؟ کاربرد، مزایا و انواع آن کدامند؟?

جمع بندی

هره چینی آجر ایده ای جدا نشدنی در طراحی نما و ساختمان سازی است که کمک می کند آجرهای زیبا و خاص به صورت هماهنگ و مرتب در کنار یکدیگر قرار گیرند و موزون و جذاب بودن آن هر بیننده ای را به وجد می آورد. اجرای این روش چیدن آجر نیاز به مهارت و دقت بالایی است و به آجرهای یکسان و صاف نیاز دارد.

 

? سوالات متداول ?

ابعاد آجر هره چقدر باید باشد؟

آجرها در ابعاد گوناگونی تولید می شوند، اما ابعاد مناسب برای هره چینی باید متناسب با آجرهای کنار انتخاب شود و هماهنگ بودن ابعاد آجرها بسیار مهم است.

نحوه محاسبه هره چینی آجر چگونه است؟

محاسبه هره چینی آجر به طراحی از پیش تعیین شده بستگی دارد که بعد از ترسیم باید تمام اشکال بررسی شود و اندازه های اجرایی مشخص باشد.