ابعاد استاندارد انواع آجر نسوز نما

ابعاد استاندارد انواع آجر نسوز نما

آجر نما نسوز یکی از انواع پرکاربرد آجر است که عمدتا در انواع مختلف تولید و عرضه می شود. کاربرد اصلی این آجرها نیز در نماکاری داخلی و خارجی و ساختمان است. زمانی که بخواهید اقدام به خرید آجر به ویژه برای نماکاری ساختمان بکنید، یکی از پارامترهای اصلی در نظر گرفتن ابعاد آجر نسوز نما است. از آنجا که این آجرها انواع مختلفی دارند از همین رو لازم است با ابعاد آجر نسوز نما و نیز انواع آن آشنا باشید. در این مقاله شما را با هر آنچه لازم است در این باره بدانید آشنا خواهیم کرد.

? پیشنهاد ویژه: طبقه بندی آجر به چه معناست؟ ?

ویژگی های آجر نسوز نما

پیش از آنکه بخواهید با ابعاد آجر نسوز نما آشنا شوید، لازم است ویژگی های آن را بدانید. شاید برای شما پیش آمده که بخواهید انواع آجر دکوراتیو را برای پروژه های ساختمانی خود استفاده کنید. در وهله نخست ویژگی های این آجرها است که می تواند در انتخاب نهایی شما تاثیر گذار باشد. مهمترین ویژگی های آجر نسوز نما عبارت است از:

  • مقاومت فیزیکی و شیمیایی در دماهای بالا
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • گیرایی بالا در تماس با ملات
  • مقاومت فشاری بالا
  • کیفیت پایدار
  • ماندگاری و دوام زیاد
  • انعطاف پذیر در شرایط آب و هوایی مختلف
  • تنوع بالای طرح، رنگ و اندازه
  • قابل استفاده برای انواع سبک طراحی معماری
  • مقاوم در برابر ساییدگی و فرسایش

با این ویژگی ها حتما به خوبی می دانید که خرید آجر دکوراتیو یا نما نسوز یا هر نوع آجر دیگر چه مزیت هایی می تواند برای شما به همراه داشته باشد.

ویژگی های آجر نسوز نما

انواع آجر نسوز نما بر اساس نوع خاک و مواد اولیهنوع خاک به کار رفته در آجر دقیقا پارامتری است تعیین کننده در میزان دوام و ماندگاری و نیز رنگ آجر. به طور مثال زمانی که اقدام به خرید آجر ده سوراخ می کنید باید بدانید که در چه ابعادی و طرح و رنگی به این آجرها نیاز دارید. اطلاع از مواد تشکیل دهنده آن نیز به شما کمک می کند که بدانید این آجر برای سازه مدنظر شما مناسب است یا خیر؟

? پیشنهاد ویژه: جامع ترین راهنمای خرید آجر ?

انواع آجر نسوز نما براساس نوع خاک و مواد اولیه به شرح زیر است:

  1. آجر سیلیسی: این آجر به دلیل وجود خاک سیلیس یا کوارتزیت برای پوشش درونی کوره های فولادسازی، شیشه سازی، کک سازی و سرامیک سازی بسیاری مقاوم است.
  2. آجر زیرکونیوم: این آجر به دلیل داشتن سولفات زیرکونیوم و کمی آلومین مناسب برای کوره های ذوب آلومینیوم، مخزن شیشه مذاب و کوره های با حرارت بالا است.
  3. آجر قلیایی: وجود اکسید منیزیم، اکسید کروم و اکسید آهن مقاومت گرمایی آجر نسوز قلیایی را افزایش می دهد از همین رو می توان از آن در کوره های فولاد سازی، کوره های دایره ای کارخانه سیمان سازی و نیز کوره های ذوب شیشه و فلزات غیر آهنی استفاده کرد.
  4. آجر آلومینیومی: وجود میزان زیاد آلومین، کائولن، بوکسیت و کرندوم در این آجر، تحمل حرارتی آن را تا حد زیادی افزایش می دهد از همین رو می توان برای کوره های ذوب فولاد، سیمان سازی و شیشه سازی از آن استفاده کرد.
  5. آجر اکسید کروم- کوروندوم: ترکیب اکسید کروم ۱ و ۳ به همراه اکسید آلومینیوم استفاده از این آجر را در بخش داخلی کوره بلند ذوب آهن امکان پذیر کرده است.

انواع آجر نسوز نما بر اساس نوع خاک و مواد اولیه

آجرهای نسوز در چه ابعادی تولید می شوند؟

شاید این سوال برای شما وجود داشته باشد که اگر بخواهید اقدام به خرید آجر انگلیسی یا نسوز کنید باید چه ابعادی را در نظر بگیرید. همانطور که میدانید ابعاد آجر نسوز نما استاندارد مشخصی دارد که شما می توانید براساس نوع طراحی و سبک معماری یا حتی فضای مورد نظر آن را خریداری کنید. ابعادی که شما می توانید آن را در بازار خریداری کنید عبارت است از:

۱- نسوز هلالی: یکی از انواع آجر که ظاهری متفاوت دارد آجرهای هلالی است این آجرها به اشکال هلال و منحنی تولید می شود که عمدتا از آن برای ساخت بالکن و بخش های دایره ای ساختمان استفاده می کنند. این آجرها در ابعاد ۳*۲۰*۵.۵ در بازار وجود دارد که می توانید به تناسب سازه مورد نظر آن را اندازه گیری و خریداری کنید.

۲- نسوز پلاک: این آجرها را می توانید به شکل مکعب مستطیل در بازار پیدا کنید. این آجرها در قالب هایی با ابعاد و ضخامت مختلف تولید و عرضه می شود. آجرهای نسوز پلاک در ۲ نوع سمیرم و شاموتی در بازار وجود دارد که هر کدام ابعاد خاصی دارند. آجر شاموتی در ابعاد ۲.۵*۲۶*۵.۵ و آجر سمیرم در ابعاد ۲.۵*۳۲*۷ در بازار وجود دارد که می توانید هر کدام را بسته به نیاز خود خریداری کنید.

۳- نسوز گوشه: این آجرها را نوع ال نیز می نامند. چرا که برای گوشه دیوار یا لبه های پنجره و زوایای چرخشی نما استفاده می شود. ابعاد استاندارد این آجرها نیز به صورت ۱۰*۲۰ است. یعنیخط کوچک ۱۰، خط بزرگ ۲۰ و در نوع تیز خط این اندازه به ۱۳ و ۲۶ تغییر پیدا می کند.

۴- نسوز کف: این آجرها به دلیل تماس و تردد زیاد بیشتر برای کف سازه ها مانند کف ساختمان یا پارکینگ مورد استفاده است. ابعاد استاندارد این نواع آجر به شرح زیر است:
۲.۵*۱۰*۱۰
۲.۵*۲۰*۱۰
۲.۵*۴۰*۱۰

۵- نسوز صنعتی: نوع دیگری از آجرهای نسوز، نوع صنعتی است که عمدتا از آن برای کوره های بزرگ استفاده می کنند. آجرهای صنعتی در انواع تخت، پل، کف و ایزو تولید می شوند و هر کدام دارای ابعاد استاندارد و مشخصی هستند.
آجر پل ۴۰*۲۰ با ضخامت ۸،۶ و ۵
آجر ایزو در ابعاد ۲۰*۲۰ و ضخامت ۸ و ۹
آجر کف در ابعاد ۲۵*۲۵ و ضخامت ۹
آجر صنعتی تخت در ابعاد ۱۱.۵*۲۳ و ضخامت ۳، ۴ و۶

۶- نسوز شومینه: در صورتی که بخواهید برای شومینه اقدام به خرید آجر نسوز کنید، باید نوع شومینه را خریداری کنید که مقاومت حرارتی بالایی دارد. این آجرها نیز دارای ابعاد استاندارد ۲.۵*۱۵*۷.۵ است. در این نوع آجر از ترکیب خاک شاموتی و سمیرم استفاده می شود. مقاومت حرارتی بالای این آجرها باعث شده تا کاربری آن برای سازه های در تماس با حرارت و گرمای زیاد باشد.

? پیشنهاد ویژه: بررسی انواع دسته بندی آجر+۵ نوع مواد مورد استفاده برای ساخت آجر ?

آجرهای نسوز در چه ابعادی تولید می شوند؟

جمع بندی

زمانی که می خواهید برای سازه های مختلفی که مدنظر دارید آجر خریداری کنید عوامل مختلفی را مثل ابعاد، رنگ، طرح و …. در نظر میگیرید. عوامل موثر رنگ آجر می تواند دست شما را در انتخاب بهترین رنگ باز بگذارد. از طرف دیگر ابعاد ابعاد آجر نسوز نما نیز می تواند محاسبه شما را برای میزان آجر مورد نیاز تسهیل کند. از همین رو باید پارامترهایی که می تواند شما را در خرید آجر کمک کند به خوبی مورد توجه قرار دهید. نکته مهمی که باید درباره ابعاد آجر نسوز بدانید، مزیتی است که برای شما دارد. علاوه بر اینکه می توانید به راحتی میزان آجر مورد نیاز را محاسبه کنید، می توانید از اتلاف هزینه اضافی نیز پیشگیری کنید. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که لازم است درباره ابعاد انواع آجر نما نسوز بدانید را بیان کنیم تا در زمان خرید انتخاب مناسب را داشته باشید.