زنجاب کردن آجر چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

روش صحیح زنجاب کردن آجر

زنجاب کردن آجر یکی از مهمترین اقداماتی است که پیش از استفاده از هر نوع آجر در پروژه های مختلف عمرانی باید صورت بگیرد. در واقع با  زنجاب کردن آجر از میزان خشکی آجر کاشته و قدرت چسبندگی ملات را به آن افزایش می دهند. همین موضوع باعث افزایش قدرت استحکام آجر در طولانی مدت می شود. علاوه بر اینکه  می توان یکی از مهمترین علل  استحکام و ماندگاری سازه های آجری را طی سالیان متمادی همین موضوع دانست.

? مطالعه بیشتر: درصد مشارکت در ساخت در سال ۱۴۰۱ و مهم ترین قوانین آن ?

زنجاب کردن آجر به چه معناست؟

 زنجاب کردن آجر در واقع به معنای آب زیادی است که به خورد آجر می رود، است. در این روش آجری که از کوره خارج می شود کاملا خشک است. از همین رو اگر به طور مستقیم برای سازه های مختلف استفاده شود به دلیل خشک بودن نمی تواند چسبندگی خوبی با ملات داشته باشد. به همین خاطر غالبا آجر را یک ساعت پیش از استفاده در آب می‌گذارند تا با جذب آب توان استحکام و چسبندگی ملات به آن افزایش پیدا کند. علاوه براینکه اشباع از آب می شود و آب ملات را جذب نمی کند.

زنجاب کردن آنچنان در استحکام سازه های آجری موثر است. طی سالیان طولانی حتی در زمان تخریب یک سازه به راحتی نمی توان با ابزار و لوازم عادی اقدام به تخریب آن کرد.

البته در نظر داشته باشید که زنجاب کردن برای آجرهای با کیفیت می تواند بیشترین کارایی را به همراه داشته باشد. از همین رو در صورت نیاز به خرید آجر لازم است اقدام به خرید انواع آجر از شرکت های معتبر و دارای اصالت کیفیت کنید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر با برند تجاری آجر اصفهان از جمله شرکت های تولیدکننده و عرضه کننده انواع آجر است.  شما می توانید برای خرید آجر نمای ساختمان، آجر سوراخدار، لفتون، رسی و.. از طریق آن اقدام کنید.

همچنین شما می توانید جهت استعلام قیمت آجر و ثبت سفارش خود با کارشناسان شرکت تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق وب سایت اصفهان آجر و تماس با شماره ۰۳۱۳۵۳۳۲۱۵۵ از قیمت روز آجر مطلع شوید.

? مطالعه بیشتر: کاربرد آجر نسوز در داخل و خارج ساختمان ?

چرا آجرها باید زنجاب شوند؟

چرا آجرها باید زنجاب شوند؟

 زنجاب کردن آجر یکی از مهمترین عواملی ست که برای افزایش کیفیت آجر و نیز استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی سازه ای با بهترین کیفیت و متریال می سازید لازم است روش استفاده از ان را نیز بدانید.

بهترین آجرهای با کیفیت نیز نیازمند  زنجاب کردن برای افزایش توان و استحکام آن است. آجرها دارای بافت توخالی و متخلخل هستند که پس از طی کردن فرایند پخت آب خود را به طور کامل از دست داده و خشک و شکننده می شود. از همین رو  پیش از استفاده از آجر آن را به مدت حداقل یک ساعت تا ۴۵ دقیقه در آب به خوبی می خیسانند تا بدون جذب آب ملات، به افزایش استحکام سازه کمک کند.

نفوذ آب ناشی  زنجاب کردن آجر کمک می کند تا هوای موجود در ذرات آجر از آن خارج و آب جایگزین آن شود و رطوبت کافی برای جذب ملات و چسبندگی را داشته باشد.

نکته مهم دیگری که  زنجاب کردن آجر به همراه دارد خارج شدن نمک موجود در آجر و متعاقبا  عدم شوره زدن آجر پس از گذشت چند سال است.

اگر آجرها زنجاب نشوند چه اتفاقی می افتد؟

شاید برای شما این سوال مطرح شود که اگر فرایند زنجاب کردن در آجر طی نشود، چه اتفاقی می افتد؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت خشکی آجر به دلیل فرایند پخت آن در دمای بالا باعث جذب آب ملات و کاهش تاثیر چسبندگی ملات می شود. در نتیجه ملات به کار رفته نمی تواند استحکام و مقاومت مورد نظر را برآورده کند در نتیجه آجرها به خوبی روی دیگر چسبیده نمی شوند.

دیوار یا سازه مورد نظر دیگر استحکام لازم را نخواهد داشت. علاوه بر اینکه به دلیل عدم زنجاب شدن و خروج نمک اجر، به مرور آجر شوره می زند و از زیبایی ظاهری آن به ویژه در نمای ساختمان می کاهد.

روش صحیح زنجاب کردن آجر

روش صحیح زنجاب کردن آجر

روش صحیح  زنجاب کردن آجر به این صورت است که اول باید نوع آجر و میزان تخلخل آن مشخص شود. آجرهایی که تخلخل بالایی دارند به سرعت آب به آن نفوذ می کند بنابراین میزان ماندگاری آن در آب باید کم شود. اینکه صرفا با آب پاشی اقدام به خیس کردن آجرها کنید نیز روش درستی نیست. از همین رو با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و میزان تخلخل آجر برای خیساندن آن در آب تصمیم بگیرید.

برخی آجرها ممکن است با یک ساعت خیساندن در آب به طور کامل زنجاب شود، اما غالب آجرها چیزی حدود ۱۲ ساعت زمان برای زنجاب شدن نیاز دارند. در مواردی نیز می توان از روش پاشش آب طی ۶ تا ۸ ساعت برای زنجاب کردن استفاده کرد.

یکی از مشخصه های آجر زنجاب شده عدم وجود رسوب های سفید نمک در آن است که پس از خشک شدن هیچ اثری از خود به جا نمی گذارد.

? مطالعه بیشتر: مقایسه بلوک سیمانی با سفال و بررسی مزایا معایب آنها ?

برای زنجاب کردن آجر چقدر باید آن را در آب خیس کرد؟

نمی توان زمان دقیقی برای میزان زنجاب کردن بیان کرد. زنجاب کردن در همه آجرها یکسان نیست و به عواملی مانند میزان تخلخل آجر، اقلیم آب و هوا بستگی دارد.

اما به طور کلی می توان از دو روش پاشش آب در بازه زمانی ۶ تا ۸ ساعت یا خیساندن ۱۲ ساعت آجر در آب استفاده کرد.

چگونه آجر را در آب خیس کنیم؟

برای خیساندن آجر در آب با همان زنجاب کردن بهترین راهکار قرار دادن آجرها در یک مخزن و اضافه کردن آب در مخزن به مدت ۱۲ ساعت است. در این شرایط همه آجرها به خوبی در آب قرار می گیرند  و به طور کامل زنجاب می شود. در این شرایط همه نمک موجود در آجر به طور کامل از آن خارج می شود و پس از خشک شدن آجرها هیچ اثری از رسوب نمک در آن ها دیده نمی شود. از همین رو بهترین روش زنجاب کردن را می توان همین روش دانست.

گرچه روش های دیگری نیز وجود دارد. اما به طور قطع نمی تواند این میزان اثربخشی را داشته باشد.