۱۱ ایده خلاقانه برای طراحی باغچه با آجر

اصلی

آجر یکی از قابل اعتمادترین عناصری است که در هر باغ و باغچه ای یافت می‌شود. شاید در ابتدا فکر کنید که آجر باغچه قدیمی و خسته کننده هستند، اما باید بدانید که می توانند با کمی خلاقیت باغچه کوچک شما را به مکانی زیبا تبدیل کنند. امروز قصد داریم به ایده های خلاقانه مختلف در مورد طراحی باغچه با آجر بپردازیم.

شما می توانید از بین چندین ایده، موردی را انتخاب کنید که با سبک و فضای باغچه شما مطابقت دارند یا چرا که نه، میتوانید برای زیباتر شدن باغ کوچک خود همه آنها را امتحان کنید. با ادامه این مطلب همراه باشید.

چرا از آجر در ساخت باغچه استفاده کنیم؟

چرا از آجر در ساخت باغچه استفاده کنیم؟

ساخت باغچه با آجر می تواند نقش مهمی در ایجاد یک محیط هماهنگ و زیبا داشته باشد و در عین حال چالش های عملی کمتری برای تعمیر و نگهداری را که ممکن است دیگرعناصر نیازمند آن باشند، ارائه دهد. آجرکاری دارای تطبیق پذیری است که تداوم بصری را تسهیل می کند؛ علاوه بر ایده های مختلف ساخت و ساز، طیف گسترده ای از گزینه های رنگ، بافت و اندازه برای تزیین باغچه با آجر در دسترس است.

? پیشنهاد ویژه: ۷ ایده برای طراحی دیوار آجری حمام ?

آجر دارای توانایی اساسی برای هماهنگی با عناصر و مصالح طبیعت است و به ویژه حضور آن در محیط هایی مثل باغ و باغچه مفید است. بیشتر سازه‌های باغچه در معرض نوردهی شدید قرار می‌گیرند و بنابراین مصالح و طرز کار باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در طول زمان دچار فرسودگی نشوند.

این امر به ویژه در مواردی ضروری است که طرح مورد نظر لازم است یکپارچه و دائمی باشد. برای مثال دیوارهای حائل و سنگفرش های آجری هستند که تا سالهای سال کاربرد خود را حفظ می کنند. در کاربردهای آجر برای باغچه، استفاده از آجرهای سخت پخته شده با مقاومت خوب در برابر حمله نمک گزینه مناسبی می باشد. البته باید اشاره کرد که آجرهای دست دوم هم در نوع خود زیبا هستند و می توانند جلوه ای روستایی به فضا ببخشند. 

البته باید بدانید که همه آجرها مقاومت مطلوبی ندارند و ممکن است برای استفاده در محوطه سازی مناسب نباشند. در صورت استفاده از مواد خوب، طرز کار و برنامه ریزی دقیق، دیگر دلیلی وجود ندارد که افراد نگران تولید سازه هایی باشند که در برابر گذشت زمان غیرقابل نفوذ هستند. البته سطوح نسبتاً ناقص و رشد خزنده‌ها می‌توانند آجر را نرم کرده و ظاهر آنتیک را به وجود آورند که خود جذابیت منحصر بفردی به آجر اضافه می‌کند. با بررسی قیمت آجر شیل و دیگر آجر ها می‌توانید هزینه ها پیش از اقدام برای ساخت مدیریت کنید.

ایده های جذاب تزیین باغچه با آجر

۱.پله های باغ یا باغچه

اگر محوطه شما شیب داشته باشد، ممکن است متوجه شوید که برای جابجایی در آنجا روی سطوح چمنی سخت است بنابراین چرا این سطح شیب دار را با استفاده از پله بهتر نکنیم؟

ایجاد پله با استفاده از آجر نما علاوه بر اینکه سبب ایمنی بیشتر و سهولت در جابجایی می شود، می تواند در ظاهر باغچه نیز اثر مثبتی داشته باشد. اگر کاشت گل و گیاه هم در اطراف آن انجام بگیرد، زیبایی آن دو چندان خواهد شد.

۲. لبه آجری

ساخت باغچه با آجر - لبه آجری

ماشین های چمن زنی و علف های هرز می توانند در مسیر برش شاخ و برگ ها را خراب کنند. برای حل این مشکل می توان از یک لبه آجری کمک بگیرید. آنها را از انتها روی زمین قرار دهید، یا یک گودال را حفر کنید و برای ثبات بیشتر آنها را به پهلو در زمین قرار دهید به طوری که قسمتی از آن در خاک فرو رود.

این لبه ها می توانند بین بخش اصلی که برای کاشت گیاه و درختان هستند با بخش محوطه که عموما از چمن پر شده است، مرز درستی ایجاد کند. همچنین وجود  آجر حاشیه باغچه به جلوگیری از شسته شدن خاک و مالچ از بستر کمک می کند. سنگفرش های آجری در هم تنیده در اینجا به خوبی عمل خواهند کرد.

? پیشنهاد ویژه: آموزش شستن نمای آجری ?

۳. مسیر آجری

تزیین باغچه با آجر - مسیر آجری

شاید وقتی به ساخت باغچه با آجر فکر می کنید این اولین چیزی باشد که به ذهنتان خطور کند. می توانید با الگوها، رنگ ها و چیدمان ها بازی کنید. به عنوان مثال، می توانید یک مسیر آجری گرد یا مربع ایجاد کنید. می توانید به طور متناوب بین مناطق باریک که در آن فضا اجازه ورود بیشتر را نمی دهد و مناطق بزرگتر ارتباط ایجاد کنید و بیشتری بهره را از محیط ببرید.

از مخلوط کردن انواع آجر هم نترسید! اگر مثلاً یک آجر بتنی را در میان آجر انگلیسی قرار دهید، می تواند طرح آجرهای باغ را کاملاً تغییر دهد. علاوه بر این، شما می توانید از آجرهای باقی مانده از پروژه های دیگر استفاده کنید و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

۴. نیمکت باغ

اگر مقداری آجر مخصوص باغچه در اختیار دارید، ایده خوبی است که از آنها یک نیمکت درست کنید. یک نیمکت می تواند برای نشستن به ویژه زمانی که مهمان های زیادی دارید، مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا، شما همچنین می توانید از تخیل خود استفاده کنید.

اگر قبلا یک گودال آتش دارید، پس از خرید آجر دکوراتیو، یک نیمکت گرد در اطراف آن بسازید و این منطقه را به مکانی عالی برای استراحت در عصرهای سرد تبدیل کنید. همچنین می‌توانید نیمکت‌های مربعی کوچک دور یک میز ایجاد کنید. نکته مهم در اینجا این است که باید قبل از قرار دادن آنها خوب فکر کنید، چرا که بعد از آن جابجایی آنها دشوار است.

۵. جای شمع یا گلدان های کوچک

اگر می‌خواهید محوطه‌سازی را با آجر دوباره اختراع کنید، یک ایده عالی این است که از آنها گلدان و شمع‌دان درست کنید. از سوراخ هایی که از قبل روی آجرهای شما ایجاد شده است استفاده کنید و شمع ها یا گیاهان را در آنجا قرار دهید.

به عنوان مثال، یک پیشنهاد مفید این است که برای شب های آرام تابستان مقداری شمع کوچک تهیه کنید تا علاوه بر بوی مطبوع، حشرات را نیز دور کنند. در انتهای دیگر آجر، مقداری کاکتوس های کوچک اضافه کنید. به این شکل تنها با چند آجر ساده، حسی زیبا و مجلل به باغچه شما اضافه خواهد شد.

۶. پایه آجری

آجر مخصوص باغچه - پایه آجری

یک پایه در باغچه کاربردهای متعددی دارد، به خصوص زمانی که محکم و مقاوم در برابر آب و هوا باشد. وجود یک پایه محکم در محوطه می تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد؛ مثلای نوعی بشقاب برای پرندگان که پر از دانه های مختلف است.

همچنین می‌توانید روی آن یک ساعت آفتابی سنگین و مقاوم در برابر آب و هوا به سبک بالا نصب کنید و فضا را خاص تر کنید. کاربرد مهم دیگر آن زمانی است که  از یک پایه برای نمایش یک گلدان گل آراسته استفاده می کنید؛ این کار توجه زیادی را به خود جلب میکند و باغچه زیباتر دیده می شود.

۷. آبشار آجری

اگر ایده‌هایی برای محوطه سازی با آجر که در بالا ارائه کردیم به اندازه کافی برای شما خلاقانه نیست، این ایده مطمئناً موفق خواهد بود. با خرید آجر برای ایجاد فضایی استفاده کنید که آب  به زیبایی یک آبشار روی سطح آجر سرازیر شود. بهترین بخش در مورد آن این است که شما فقط به گوشه ای از باغچه خود نیاز دارید، بنابراین نیازی به تداخل با سایر عناصر موجود در فضا نیست.

استفاده از آسترهای لاستیکی حوضچه بسیار مهم است، زیرا این پوشش ها نسبت به پلاستیک ها مقاوم تر هستند. بعد، یک پمپ حوضچه را به ساخت و ساز اضافه کنید، که می توانید آن را پشت چند آجر دیگر پنهان کنید. شما نیازی به استفاده از چسب یا سیلیکون برای آبشار آجری خود ندارید زیرا آجرها به اندازه کافی سنگین هستند که پایدار باشند.

۸. حمام پرندگان

اگر شما یکی از باغبانانی هستید که عاشق پرندگان هستید، محوطه سازی با آجر می تواند یک فضای عالی برای ایجاد حمام پرندگان برای دوستان کوچکتان ایجاد کند. درست مانند آبشار آجری، فقط باید آجرها را روی هم بچسبانید. روی آنها یک کاسه بزرگ با مقداری آب اضافه کنید.

می توانید آن را در هر جایی که می خواهید در حیاط خلوت خود قرار دهید و همچنین می توانید مقداری غذا در این نزدیکی برای پرندگان اضافه کنید. انتخاب مکان مناسب برای حمام پرندگان نیز اهمیت دارد چرا که باعث جذب پرنده های زیادی به باغچه شما خواهد شد.

۹. آجرهای رنگارنگ

اگر می خواهید کل خانواده را در این فرایند شریک کنید، میتوانید از آجر های رنگی استفاده کنید. چند نوع رنگ روشن تهیه کنید و اجازه دهید بچه ها به شما در رنگ آمیزی آجرها کمک کنند.

حتی می‌توانید نام‌های خود را روی آن‌ها بنویسید، یک پیام‌های مثبت بنویسید یا اجازه دهید بچه‌ها هر چیزی را که می‌خواهند بکشند. بعد، از آنها برای ایجاد یک مسیر یا برای یک زمین بازی کوچک استفاده کنید. این آجر ها میتوانند به عنوان یک دورگیر محوطه بازی عمل کنند و فضای رنگارنگ زیبایی را برای فرزندان ایجاد کنند.

? پیشنهاد ویژه: شوره آجر و روش از بین بردن آن ?

 پیشنهاد دیگری که ممکن است عجیب به نظر برسد اما خلاقیت شما را در مورد محوطه سازی با آجر محک بزند، کتابخانه است. هر بار یک آجر بردارید و رنگ کنید. سپس عناوین کتاب یا نویسندگانی را که بیشتر دوست دارید را روی آن بنویسید. وجود این طرح های رنگارنگ کمک می‌کنند تا فرزندان شما علاقه بیشتری برای بازی کردن و وقت گذرانی در این باغچه کوچک داشته باشند. علاوه بر آن با استفاده چند آجر فضای متفاوتی را ایجاد می‌کند.

۱۰. مارپیچ گیاهی

هدف از ایجاد مارپیچ گیاهی، ایجاد یک نقطه کانونی خوب با آجر و گیاهان سبز یا رنگارنگ در باغچه است. درست مثل قبل، باید چند آجر را روی هم بچینید و یک مارپیچ صعودی تشکیل دهید. در مرحله بعد، می توانید از گلدان های کوچکتر یا بزرگتر استفاده کنید یا گل ها یا گیاهان را مستقیماً در خاک بکارید.

بهترین قسمت آن این است که مارپیچ به شما این امکان را می دهد که هر گلی را که می خواهید انتخاب کنید و این یک ترکیب خلاقانه و رنگارنگ را ایجاد می کند که مطمئناً در باغچه شما برجسته خواهد شد. حتی می توانید از گیاهان موجود در باغچه نیز استفاده کنید. استفاده از نورپردازی نیز می‌تواند در کنار این مارپیچ زیبایی آن را دو برابر کند.

۱۱. شومینه و کوره

مطمئنا افرادی هستند که عاشق یک کباب خوب در فضای باز هستند. ساختن کوره یا شومینه از آجر نسوز کار آسانی نیست، اما شاید رایج ترین ساختی باشد که در قسمت باغچه افراد پیدا می کنید.

شکل و اندازه آن به ترجیحات شما بستگی دارد. اگر خانواده بزرگی دارید، ممکن است بخواهید یک کوره یا شومینه بزرگتر بسازید؛ البته ممکن است این پروژه بسیار پرهزینه باشد. همچنین ساخت باربیکیو نیز می تواند بسیار جذاب باشد. برای اطمینان از استحکام، بهترین آجر برای باربیکیو را بخرید.

جمع بندی

اگر آجرهای اضافه از پروژه های دیگر دارید، تزیین باغچه با آجر ایده خوبی است. علاوه بر این، اگر از یکی از ایده‌هایی که در بالا به شما ارائه دادیم بعد از مدتی خسته شدید، می توانید با دقت آن را تخریب و مجددا ایده های دیگری را پیاده کنید. اما در نهایت کوره‌ها، لبه‌ها و حاشیه‌ها و ..‌‌ فوق‌العاده کاربردی هستند و در هر ترکیبی زیبا به نظر می‌رسند.