چرا آجرهای ساختمانی سوراخ دارند؟

چرا آجرهای ساختمانی سوراخ دارند؟

اگر تا به حال در پروژه های ساخت و ساز و مصالح آن دقت کرده باشید انواع آجر را مشاهده کرده اید. شاید برای شما این سوال پیش آمده که چرا آجر ها با هم تفاوت دارند. یکی از این تفاوت ها در سوراخ هایی است که روی سطح برخی از آن ها دیده می شود. علت سوراخ های آجر دقیقا پاسخی است برای این تفاوت ها. سوراخ های آجر نقش مستقیم در میزان مقاومت و استحکام سازه آجری پس از ساخت دارد. در واقع علت سوراخ های آجر را می توان عامل اصلی استحکام سازه دانست.

? مطالعه بیشتر: سازه Lsf چیست؟ بررسی مهم ترین نکات آن ?

چرا آجرها سوراخ دارند؟

اگر برای شما هم مهم است که علت سوراخ های آجر را بدانید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در گذشته شاید نوع آجر چندان اهمیت نداشت اما به پیشرفت علم و تکنولوژی تنوع آجرها با کاربری های مختلف نیز افزایش یافت. تولید آجرهای سوراخ نیزیکی از این محصولات است. مهمترین علت سوراخ های آجر را می توان موارد زیر دانست:

  •  کاهش وزن آجر
  •  کاهش هزینه های تولید آجر
  •  کاهش مصرف مواد اولیه در روند تولید
  •  کیفیت بهتر پخت آجر
  •  نفوذ بیشتر ملات و استحکام سازه

استفاده از آجرهای سوراخ دار مزیت هایی دارد که در ادامه به مهمترین آن اشاره می شود:

  1. دوام و مقاومت بالا
  2. استحکام زیاد با تحمل بار زیاد
  3. ایجاد استحکام در سازه های عمودی
  4. قابلیت عبور ملات و میلگرد از آن
  5. مورد استفاده در سازه های تجاری
  6. کاهش هزینه های تولید برای تولیدکننده
  7. کاهش وزن آجر
  8. بهبود کیفیت پخت آجر
  9. مقاوم در برابر سرما و گرمای شدید (مورد استفاده برای انواع اقلیم آب و هوایی)
  10. عدم شکستگی در تنش های آب و هوایی
  11. دانه بندی مناسب
  12. رنگ بندی زیبا و طبیعی
  13. کاهش مصرف سوخت

در صورتی که قصد خرید آجر دارای سوراخ هستید لازم است با توجه به حجم مورد نیاز، اقدام به خرید آجر از شرکت ها و تولیدکننده معتبر کنید. چرا که در صورت بی توجهی به کیفیت آجر خریداری شده ممکن است علاوه بر تاثیر منفی آن بر سازه، آجرهای خریداری شده از استاندارد لازم برای کاربرد شما برخوردار نباشد.

یکی از مزیت های مهم خرید آجر از شرکت های معتبر تضمین کیفیت کالا در کنار رعایت استانداردهای آن است. شرکت پیشگامان آژمان تدبیر تولیدکننده و عرضه کننده انواع آجر سوراخ دار پخته رسی است که طی سال های طولانی فعالیت خود  همکاری گسترده ای با پروژه های بزرگ در سطح ملی داشته است. عرضه آجر سوراخدار اصفهان برای انواع پروژه های عمرانی و نیز تولید انواع دیگر آجر از جمله محصولاتی است که در این شرکت تولید و عرضه می شود.

در صورتی که قصد خرید آجر با کیفیت دارید می توانید از شرکت اقدام به خرید انواع آجر ده سوراخ برای کاربری های مختلف بکنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا نیاز به اطلاع از قیمت آجر سوراخ دار می توانید با کارشناسان شرکت تماس بگیرید.

یکی از نکات مهمی که شاید علاقمند به دانستن آن باشید عوامل موثر بر قیمت آجر است. از مهمترین عوامل اثرگذار بر قیمت آجر:

  • ابعاد آجر مورد نظر
  • وزن آجر
  • تعداد آجر مورد نیاز
  • کیفیت آجر

?برای اطلاع از قیمت آجر ماشینی سوراخدار با شماره ۰۳۱۳۵۳۳۲۱۵۵ تماس بگیرید?

انواع سوراخ آجر

انواع سوراخ آجر

حالا که مهمترین علت سوراخ های آجر را دانستید نوبت به شناخت انواع سوراخ های روی آجر می رسد. که از این طریق می توانید بهترین آجر را برای نیاز خود تهیه و خریداری کنید.

سوراخ های آجر در دو دسته جای می گیرد:

هسته: در این نوع آجر، سوراخ ها به صورت سه تایی در امتداد مرکز آجر ایجاد شده است.

قورباغه: در این نوع آجر سوراخ آن به صورت سوراخ بزرگ است.

کاربرد آجرهای سوراخ دار

آجرهای سوراخ با توجه به مزیت هایی که دارند می توانند برای کاربری های خاص نیز مورد توجه باشد. از مهمترین کاربردهای این نوع آجر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده برای ساخت دیوار حائل و غیر حائل
  • استفاده برای ساخت دیوار باربر
  • قابلیت استحکام دیوار آجری با عبور میلگرد

? مطالعه بیشتر: نمای سبز ساختمان چیست – بررسی مزایا و معایب آن ?

کاربرد آجرهای بدون سوراخ

کاربرد آجرهای بدون سوراخ

درک نار آجرهای دارای سوراخ ، آجرهای ساده و بدون سوراخ نیز در ساخت و ساز بسیار مورد توجه هستند. از مهمترین کاربردهای آجرهای بدون سوراخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژه های ساخت راه ها و جاده ها
  • ساخت دیوارهای باربر
  • ساخت پاسیو
  • استفاده از آجرهای بدون سوراخ در پروژه های شهری، خیابان سازی و پیاده روسازی ها

روش استفاده از آجرهای سوراخ دار

برای استفاده از آجرهای سوراخ دار عمدتا برای سازه های عمودی کاربرد دارند که ملات از میان آن به آجرهای زیری نفوذ و چسبندی قوی تری ایجاد می کند. از همین رو زیاد می بینیم که از آجرهای سوراخ دار در پروژه های انبوه سازی و ساخت و ساز خانه های مسکونی استفاده می شود.

برای استفاده از این آجرها که پیشتر گفته شد برای سازه های عمودی مورد استفاده قرار می گیرد ملات و میلگرد می تواند از میان سوراخ های آجر عبور کند و همین موضوع بر میزان استحکام و مقاومت سازه مورد نظر می افزاید.

? مطالعه بیشتر: عایق بندی ساختمان و مهم ترین نکات که قبل از انجام باید بدانید! ?

چرا آجر کف فرش را بدون سوراخ می سازند؟

چرا آجر کف فرش را بدون سوراخ می سازند؟

آجرهای کف همانطور که از نام آن پیداست برای ساخت و ساز افقی و کف استفاده می شوند. در واقع فرق این آجرها با آجرهای دیوار و ساختمان در همین است. آجرهایی که برای سازه های عمودی استفاده می شوند دارای سوراخ هایی هستند که ملات در هر ردیف به ملات آجرهای زیرین نفوذ و استحکام زیادی برای سازه ایجاد می کند. این در حالی است که در استفاده از آجرهای کف نیازی به مقاومت عمومی نیست. در عوض آجر باید از نظر استحکام برای تردد زیاد قوی باشد از همین رو از آجرهای بدون سوراخ استفاده می شود.

این آجرها به صورت سطحی در کنار یکدیگر چیده و با ملات به هم متصل می شوند تا سازه کفپوش قوی ایجاد شود. از همین رو وجود سوراخ های روی آجر در این سازه ها کاربردی ندارد علاوه بر اینکه نمی تواند استحکام لازم را برای این نوع پروژه ها ایجاد کند. ازه مین رو غالبا از آجرهای بدون سوراخ برای کفپوش استفاده می شود.