آجر آهکی چیست؟ ویژگی و مشخصات آجرهای ماسه آهکی

آجر آهکی

آجر آهکی یکی از آجرهای بسیار مهم در صنایع مختلف است. آجر آهکی مثل دیگر آجرها یک سری ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص به خود دارد که قصد داریم در این مطالب این ویژگی‌ها را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم تمایل دارید که در مورد ویژگی‌های این آجر اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آجر آهکی چیست؟

قبل از اینکه بخواهید اقدام به خرید آجر بکنید بهتر است که تمامی ویژگی‌های مربوط به آن آجر را بدانید. در این قسمت قبل از اینکه بخواهیم ویژگی‌های آجر آهکی را با هم بررسی کنیم بهتر است که به تعریف کلی و اصولی آجر آهکی بپردازیم. نام دیگر آجر آهکی آجر سیلیکات کلسیم است. این آجر از ترکیب آب آهک  و سیلیسیوس ساخته می‌شود. معمولاً در آجرهای آهکی از آهک زنده در حدود ۵ تا ۹ درصد استفاده می‌شود.

آهک شکفته نیز به صورت حدودی از ۸ تا ۱۲ درصدی از آن را تشکیل می‌دهد. مابقی آجر از ماسه سیلیسی تشکیل می‌شود. منیزیم استفاده شده در این آجرها باید کمتر از ۵ درصد باشد. برای تولید و ساخت انواع آجرها از ترکیب ماسه آهک و آب استفاده می‌شود. سپس این مواد داخل قالب‌های مشخص آجر ریخته می‌شود و با استفاده از پرس‌های مکانیکی و هیدرولیکی با استفاده از یک فشار زیاد شکل می‌گیرند. در انتها نیز باید این آجر را تحت فشار حرارت بسیار زیاد قرار داد تا به صورت کامل پخته شود.

ویژگی های آجرهای آهکی کدامند؟

ویژگی های آجرهای آهکی

همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم آجرهای آهکی ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارند که در ادامه این ویژگی‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- عایق صدا و حرارت

یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی این آجرها عایق بودن آن‌ها در مقابل هر نوع صدا و حرارتی است. استفاده از این آجرها در بسیاری از ساختمان‌ها کاربرد دارد. دلیل مهم آن عایق بودن صدا و جلوگیری از انتقال صدا است. در واقع اگر به دنبال آجر عایق صدا هستید، آجر آهکی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

۲- مقاومت زیاد در برابر مواد شیمیایی و رطوبت

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب آجرهای آهکی، مقاومت بسیار زیاد آن‌ها در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی مختلف است. یکی از دلایل استفاده از این آجرها مقاوم بودن آن‌ها در مقابل رططوبت و مواد شیمیایی مختلف است. درست است که مقاومت این آجرها زیاد است، اما این نکته را به یاد داشته باشید که مقاومت این آجرها در مقابل سولفات منیزیوم و آلومینیوم زیاد نیست.

۳- تنوع رنگی زیاد

از دیگر ویژگی‌های بسیار خوب آجر آهکی می‌توان به تنوع رنگی زیاد آن‌ها اشاره کرد. تنوع رنگ این آجرها به شکلی است که می‌تواند تمامی سلایق را از خود راضی نگه دارد. در واقع به صورت کلی آجرهای آهکی فقط به رنگ سفید هستند اما با استفاده از رنگدانه می‌توان هر رنگی از این آجرها را تولید کرد.

۴- قیمت ارزان

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب و مهم آجرهای ماسه آهکی قیمت مناسب و ارزان آن است. به همین دلیل همه افرادی که با محدودیت بودجه و هزینه رو به رو هستند بهتر است که از آجر ماسه آهکی استفاده کنند. دلیل قیمت ارزان این آجر زیاد و در دسترس بودن مواد اولیه آن یعنی ماسه است. مثلا در شهرهای ساحلی ماسه به اندازه زیاد و با هزینه کم موجود است که می‌توان با استفاده از آن‌ها آجرهای آهکی زیادی را تولید کرد.


? پیشنهاد ویژه: پرطرفدارترین نماهای آجری مدرن ?


۵- زیبایی و منظم بودن آجر آهکی

آجرهای آهکی به این دلیل که انقباض و انبساط کمی دارند و دارای قالب‌های مشخصی هستند، معمولا از یک نظم خاص و مشخص پیروی می‌کنند. به همین دلیل است که استفاده زیاد از این آجرها می‌تواند یک دیوار منظم و زیبا را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع انبساط و انقباض نداشتن آجر قزاقی یکی از ویژگی‌های بارز و مهم انواع آجرهای ماسه آهکی است. استفاده از ترکیب رنگی این آجرها می‌تواند زیبایی زیادی را به دیوار یا ساختمان مورد نظر ببخشد.

۶- مقاومت زیاد در مقابل یخ‌زدگی و سرما

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این آجرها، یعنی آجرهای ماسه آهکی داشتن مقاومت زیاد در برابر سرما و یخ‌زدگی است. علت این استحکام و مقاومت زیاد، تولید در فشار بسیار زیاد است. در واقع چون آجرهای آهکی در فشار زیاد تولید می‌شوند مقاومت فشاری زیادی هم دارند. مقاومت این آجرها به شکلی است که بعد از اتمام مراحل تولید، می‌توانند تا فشار ۲۰۰ مگا پاسکال را تحمل کنند.

کاربرد آجر ماسه آهکی

کاربرد آجر ماسه آهکی

بعد از اینکه در مورد تعریف آجر آهکی و ویژگی‌های مربوط به آن‌ها صحبت کردیم حالا نوبت آن رسیده است که کاربرد آجر ماسه آهکی را با هم بررسی کنیم. آجر آهکی یکی از  آجرهای است که استحکام بسیار زیادی در مقابل فشار دارد شاید به همین دلیل باشد که از این آجرها در دیوارهای باربر بسیار استفاده می‌شود. این موضوع به خاطر داشته باشید که استحکام و مقاومت این آجرها برای شرایط نمکی و اسیدی زیاد نیست به همین دلیل است که از این آجرها در زمین شوره زار استفاده نمی‌شود.

موضوعی که در مورد آجرهای آهکی وجود دارد این است که استفاده از آجرهای آهکی در دیوارها باعث می‌شود که این آجرها بعد از گذشت مدت زمانی با دی اکسید کربن واکنش داده و ترکیب شوند. این موضوع باعث می‌شود که استحکام دیوار افزایش پیدا کند. آجر سنتی برای نمای ساختمان استفاده می‌شود زیرا دارای تنوع رنگی بسیار خوبی است و طرفداران مخصوص به خود را دارد.

قیمت انواع آجرهای آهکی

قیمت انواع آجرهای آهکی

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب هر نوع آجری قیمت آن است. یک خبر خوشحال کننده در مورد آجرهای آهکی وجود دارد و آن این است که این آجرها نسبت به دیگر آجرها قیمت بسیار مناسب‌تر و ارزان‌تری دارند.


? بیشتر بخوانید: آجر متخلخل چیست؟ ?


به همین دلیل است که بسیاری از افراد که بودجه و هزینه برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد می‌توانند از این آجر استفاده کنند. البته قیمت پایین این آجر به دلیل کیفیت پایین آن نیست بلکه به علت استفاده از مواد تشکیل دهنده در دسترس است.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا همه ویژگی‌های مربوط به آجر آهکی را بررسی کنیم. آجر ماسه آهکی ویژگی بسیار زیادی دارد، در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آجرها است.

همچنین استفاده از مواد اولیه در دسترس باعث شده که قیمت نهایی این محصول پایین‌تر از سایر آجرها است و به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند که از این آجرها در ساخت و ساز استفاده کنند. در صورتی که در مورد آجر آهکی نیاز به مشاوره و کارشناسی دارید حتما می‌توانید از کارشناسان مجموعه ما استفاده کنید.