سنگ آنتیک یا آجر آنتیک؛ کدام بهتر است؟

New Project (1)

سنگ آنتیک یا آجر آنتیک از جمله مصالحی است که در صنعت ساخت و ساز تا حد زیادی برای معماری های کلاسیک و گاهی ترکیب با معماری مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. این مصالح مانند خرید آجر دکوراتیو کاربرد زیادی در نماکاری و دکوراسیون دارد.

سنگ آنتیک یا آجر آنتیک برای نما کاری یا طراحی داخلی ساختمان ها مزایایی به همراه دارد که می توان مقاومت بالای دمایی آن را از مهمترین موارد استفاده از این متریال دانست. در این مطلب بیشتر با سنگ آنتیک و آجر آنتیک آشنا می شوید.

سنگ آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک چیست

در صورتی که بخواهید از نمای سنگ یا آجر استفاده کنید یکی از گزینه هایی که می توانید از آن استفاده کنید سنگ آنتیک یا آجر آنتیک است. سنگ آنتیک می تواند نوعی از سنگ مرمر یا تکه هایی از آن باشد که اگر با رزین ترکیب شود سنگ آنتیک مصنوعی می شود.

این نوع سنگ ها عمدتا به دو شکل طبیعی یا مصنوعی تولید می شوند. در صورتی که بخواهید در نمای ساختمان از سنگ استفاده کنید، این گزینه یکی از انتخاب های مناسب است. انواع سنگ های آنتیکی که می توانید در بازار پیدا کنید عبارت است از:

۱- تراورتن

یکی از انواع سنگ های آنتیک معروف است که بسیار متخلخل بوده  که در صورت استفاده به دلیل وزن کمی که دارد بار زیادی به ساختمان تحمیل نمی کند. علاوه بر اینکه این سنگ ها دارای عمر زیادی است  و نگهداری آن کار سختی نیست.

۲- گرانیت

گرانیت یکی از سنگ های پر کاربرد در ساختمان است که تنوع رنگی و مقاومت زیادی دارد. سنگ های گرانیت در زمره سنگ های زیبا به شمار می آید از همین رو طرفداران زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد.

۳- ماسه ای

کاربرد این سنگ نیز در ساختمان سازی زیاد است. سنگ های آنتیک ماسه ای اگر در ترکیب آن دارای کربنات کلسیم باشد آهکی و اگر سیلیس در آن اضافه شود به عنوان سنگ آنتیک ماسه ای سیلیسی شناخته می شود.

۴- مالون

نوع دیگری از سنگ های آنتیک است که تراش خورده و برای قسمت های خاصی از ساختمان مانند پیاده رو یا راه پله ها استفاده می شود.

۵- پازلی

این نوع سنگ های آنتیک انواع مختلفی دارد که بسته به نوع طراحی ساختمان می توان انتخاب کرد.

۶- قیچی

در ساخت این سنگ ها از تراورتن و مرمر استفاده می شود. یکی از مهمترین مزیت های این نوع سنگ ها تنوع بالای رنگی است که در آن وجود دارد. در ساختمان از این سنگ ها در کنار کاغذ دیواری استفاده می شود.

? پیشنهاد ویژه: نانو آجر چیست ?

کاربردهای آن

از مهمترین کاربردهایی که از این نوع سنگ ها می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی نمای بیرونی ساختمان
  • طراحی داخلی ساختمان ها

مزایای سنگ آنتیک

نکته مهمی که لازم است درباره سنگ آنتیک و کاربرد آن بدانید، مزیت هایی است که استفاده از آن می تواند به همراه داشته باشد. در بیان مهمترین مزایای این سنگ ها می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. نصب آسان سنگ های آنتیک روی سطوح مختلف
  2. تنوع بالای طرح و رنگ سنگ های آنتیک
  3. مقاومت زیاد سنگ های آنتیک در شرایط آب و هوایی مختلف
  4. ایمنی بالای سنگ های آنتیک  و غیرقابل اشتعال بودن آن
  5. نمای زیبا برای ساختمان ها
  6. قابل استفاده برای انواع طراحی معماری
  7. وزن کم سنگ های آنتیک و عدم تحمیل بار زیاد به ساختمان
  8. قیمت مناسب و مقرون به صرفه برای مصرف کنندگان
  9. ماندگاری بالای این سنگ ها

معایب سنگ آنتیک

در کنار این مزایا، استفاده از سنگ های آنتیک معایبی نیز به همراه دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نامناسب بودن این سنگ ها برای سقف ساختمان
  2. کند بودن روند تعویض و ترمیم سنگهای آسیب دیده
  3. غیرقابل استفاده برای فضاهای قوسی شکل
  4. وزن زیاد در مقایسه با گچ و کاغذ دیواری
  5. سخت بودن تمیز کردن این سنگ ها

? پیشنهاد ویژه: نگهداری از آجر نما ?

آجر آنتیک چیست؟

آجر آنتیک چیست

زمانی که بخواهید از میان سنگ آنتیک یا آجر آنتیک یک مورد را انتخاب کنید یکی از مهمترین مواردی که باید از آن مطلع باشید تعریفی است که برای هر کدام از این مصالح به کار می رود. آجر آنتیک به انواعی از آجر نما گفته می شود که به طور ویژه برای نماهای داخلی و خارجی در ساختمان های مختلف به کار می رود.

این آجر به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ جذابیت زیادی برای مصرف کنندگان دارد از همین رو می توان آن را به جای انواع آجر معمولی را دکوراتیو در اولویت انتخاب قرار داد. این آجرها در واقع در زمره مصالح دکوراتیو به شمار می آید که از قضا به دلیل مزیت های چشمگیر آن امروزه به یکی از مصالح پرطرفدار نما تبدیل شده است.

همچنین خرید آجر نسوز به عنوان یکی از پرطرفدارترین آجرهای نما در ایران افزایش یافته است. آجرهای آنتیک مقاومت بالایی در برابر شوره و انواع قارچ و جلبک دارد. علاوه بر تنوع بالای طرح و رنگ که دست مشتریان را در انتخاب باز می گذارد.

آجرهای دکوراتیو را می توان به راحتی در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان ها با طراحی های مختلف به کار برد. در زمان خرید این آجر ممکن است تفاوت جزیی در مقایسه با قیمت آجر انگلیسی یا سایر انواع دیگر آجر داشته باشد. از همین رو لازم است کیفیت آجرها و نوع کاربردی که دارید اقدام به انتخاب بهترین گزینه کنید.

نکته مهمی که باید درباره آجرهای آنتیک بدانید انواع آن است. از مهمترین انواع آجر آنتیک که می توان در بازار آن را یافت عبارت است از:

  • رنگی
  • هلندی
  • شاموتی
  • نما
  • لعابی

هر یک از این آجرها را می توان با کاربری های مختلف مورد استفاده قرار داد.

تفاوت سنگ آنتیک با آجر آنتیک

تفاوت سنگ آنتیک با آجر آنتیک

حتما به خوبی می دانید که کارکرد آجر با سنگ تفاوت زیادی دارد. این موضوع در مورد مدل آنتیک این مصالح نیز صدق می کند. به طور کلی در مقایسه سنگ آنتیک با آجر آنتیک می توان سه مورد را مدنظر قرار داد که در نهایت مصرف کننده را به انتخاب مناسب تر هدایت کند.

۱- عایق (صوت و حرارت)

به طور کلی در صورتی که جرم سنگ از ۱۱۰۰ تا ۵۰ کیلوگرم بر متر باشد در کنار کاهش وزن ساختمان ها، نقش موثری در عایق صوتی و حرارتی دارد. سنگ های آنتیک تا حد زیادی وقتی در بدنه ساختمان به کار می رود صرفه جویی در مصرف انرژی دارد.

همچنین این سنگ ها تا حد ۴۰ درصد نقش عایق صوتی را نیز دارد. در واقع می توان گفت آجرهای آنتیک نیز نوعی آجر ضد صدا به شمار می آید که در مقایسه با سنگ های آنتیک از خاصیت کمتری برخوردار است.

۳- فرسایش

در بیان این تفاوت فرسایشی که می توان در سنگ های آنتیک مشاهده کرد به مراتب نسبت به آجرهای آنتیک  یا سنگ های طبیعی کمتر است. از همین رو می توان فرسایش را یکی از فاکتورهای موثر در تفاوت سنگ های آنتیک با آجرهای آنتیک برشمرد.

در سنگ های مصنوعی موارد دیگری مانند رنگ و طرح و گاهی ابعاد نیز در مقایسه با سنگ های طبیعی ملاک مقایسه به شمار می آید. سنگ های آنتیک در مقایسه با انواع آجرها اعم از آنتیک یا سفالی شبیه سازی شده است تا نمای کلی آنتیک را برای بیننده ایجاد کند. با این وجود می توان گفت سنگ های مصنوعی آنتیک فرسایشی کمتری دارند.

۳- کاربردها

از آجر و سنگ های آنتیک غالبا برای نمای ساختمان ها و دیوارهای دکوراتیو نیز می توان استفاده کرد. با این وجود سنگ های آنتیک به دلیل تخلخل بالایی که دارند وزن زیادی به ساختمان وارد نمی کند.

علاوه بر اینکه سنگ های آنتیک به ویژه سنگ های مصنوعی چسبندگی زیادی به انواع مصالح ساختمانی دارد. همچنین می توان از این سنگ ها در کنار سایر متریال به راحتی استفاده کرد.

? پیشنهاد ویژه: خلاقیت در طراحی باغچه با آجر?

جمع بندی

زمانی که بخواهید از سنگ آنتیک یا آجر آنتیک لازم است پیش از انتخاب، مقایسه اجمالی بین این متریال داشته باشید. به طور کلی می توان گفت سنگ های آنتیک در مقایسه با آجرهای آنتیک دارای ویژگی های زیر است:

  • تولید آلودگی گرد و غبار کم
  • چسبندگی زیاد به انواع مصالح ساختمانی
  • مقاومت در برابر نور خورشید
  • مقاومت حرارتی تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد
  •  مقاومت در برابر سرمای منفی ۵۰ درجه
  • قیمت مناسب