آجر کف و ویژگی های آن

آجر کف

 

آجر کف یک نوع آجر خاص می‌باشد که از دیرباز استفاده آن مورد توجه قرار داشته است. در حال حاضر نیز این نوع آجر برای کف‌پوش کردن فضاهای مختلف جزو انتخاب‌های اول و بی‌نقص به شمار می‌رود. اگر شما هم از طرفداران این محصول بوده و جهت کف‌پوش کردن فضای مورد نظر خود آن را در اولویت قرار داده‌اید، با ما همراه بمانید تا اطمینان یابید بهترین انتخاب را کرده‌اید. همچنین اگر قصد خرید آجر ده سوراخ به همراه آجر کف را دارید . یا می خواهید از قیمت آجر نسوز مطلع شوید، می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی موجود از کارشناسان فروش این مجموعه درخواست راهنمایی کنید.

آجر کف چه کاربردی دارد؟

آجر یکی از مصالح ساختمانی نام‌ آشناست که همواره معرف همه بوده و برای ساخت و ساز بنا از آن استفاده می‌شود و خرید آجر آن هم از نوع مرغوب بسیار اهمیت دارد. اما مطمئنا کمتر کسی با انواع آجر ویژگی‌های آن‌ها آشنا هست. آجر کف یکی از انواع آجر بوده که مهمترین کاربرد آن کف سازی است. آجر کف را می‌توان یک نوع سنگ مصنوعی کف خواند که از گل رس یا سنگ معدن تحت حرارت بالا به دست می‌آید.
امروزه در هنر معماری از مصالح مختلفی برای ساخت کف استفاده می‌شود که آجر کف نیز یکی از آن‌ها بوده و با توجه به ویژگی‌های مثبت و برتری‌هایی که نسبت به سایر موارد دارد، بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. حتی به جرات می‌توانیم بگویم که امروزه مهندسان معماری بیش از هر چیز دیگری، این مورد را در کف سازی به کار می‌برند. زیرا این محصول در فرایند تولید به شدت تحت فشار قرار گرفته و علی‌رغم زیبای بی‌نظریش از دوام و مقاومت بسیار بالایی بهره‌مند است.

بیشتر بخوانید ?آجر سیلیسی چیست؟ + هر آنچه که باید از آن بدانید!

مزایای آجر کف

مزایای آجر کف- آجر کف

  • با دوام و مقاوم است

روکش‌های سطحی از جنس آجر کف بسیار مقاوم و مستحکم هستند. آنها مقاومت زیادی در برابر سایش و آتش نشان می‌دهند.

  • نمایی ملایم‌تر و روستایی‌تر دارد

با گذشت زمان، در واقع جذابیت آجر کف به تدریج افزایش می‌یابد و به آن ظاهری ملایم‌ و روستایی می‌دهد. نمای گرادیان می‌تواند متفاوت باشد اما مطمئناً یک روش ساده اما موثر برای ایجاد جلوه‌ای طبیعی و مقاوم در اتاق است.

  • کم هزینه است

آجر کف به صورت سنگفرش در دسترس است، یعنی ضخامت آجر در صورت استفاده برای روکش سطحی کف، همانند ساخت و سازهای بنایی نیست. بنابراین هزینه برای کاربر کاملاً مناسب است. در واقع، بسته به نوع ماده، یعنی کلاس و ماده‌ی بومی آجرِ مورد استفاده، می‌توان هزینه را بیشتر کاهش داد.

  • دمای بالا (گرما) را حفظ می‌کند

ما می‌دانیم که در فصل سرما، راه رفتن روی کفپوش‌های سنگی بسیار دشوار است. این مسئله در مورد آجر کف صدق نمی‌کند زیرا آنها حتی در فصل سرما نیز گرم می‌مانند. می‌توان گفت که دما کاملاً معتدل و ثابت است. اگر در ترکیب با گرمایشِ کف زیرین استفاده شود، نتایج فوق‌العاده خواهد بود.

بیشتر بخوانید ? خاموت چیست و چه کاربردی دارد؟

  • هم برای استفاده‌ی داخلی و هم برای استفاده‌ی خارجی مناسب است

یکی دیگر از ویژگی‌های کاملاً شایان ستایش آجر این است که، برخلاف سایر مصالح، کمرنگ شدن معمولاً نگران کننده نیست. بنابراین می‌توان از آجرها در داخل و خارج استفاده کرد.

  • نگهداری از آن آسان و سریع است

بهترین بخشِ کفپوش آجری این است که ظاهر خالدار طبیعی آن لکه‌ها و آلودگی‌های زیادی را پنهان می‌کند. علاوه بر این، به دلیل سطح زبر و ناهمواری که دارد، نگهداری از آن آسان و سریع است.

  • گزینه‌های متنوعی در دسترس است

گزینه‌های متنوعی برای طراحی در دسترس است. شما می‌توانید با شکل، رنگ و اندازه‌ی آجر بازی کنید (یعنی شکل، رنگ و اندازه‌های متنوعی را برای آجر کف طراحی کنید). انواع الگوهای موجود برای کفپوش نیز متنوع و متفاوت است. هر الگو می‌تواند مانند دیگری منحصر به فرد باشد و هیچ دو آجر کفی یکسان نیستند.

  • پایدار است

آجرها از خاک‌های رس‌ طبیعی ساخته شده‌اند و به همین ترتیب تحت هیچگونه فرآیند شیمیایی قرار نمی‌گیرند که به محیط زیست آسیب برساند.

همچنین، از آنجا که آجرها می‌توانند برای مدت طولانی دوام داشته باشند بدون اینکه شکسته شوند، می‌توان آجرها را به راحتی مورد استفاده‌ی مجدد قرار داد و برای استفاده در پروژه‌های دیگر بازیافت کرد، که از بار زیست محیطی مرتبط با ایجاد مصالح ساختمانی جدید می‌کاهد.

برای آشنایی با آجر نما و یا خرید آجر شیل می توانید مقاله های مربوط را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید ? چرا آزمایش آجر اهمیت بسیاری دارد؟ بررسی ۸ نوع آزمایش آجر

دلایل محبوبیت آجر کف در معماری

آجر کف جزو آن دسته از مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که استفاده از آن همواره از دیرباز مورد توجه قرار داشته است. هرچند که این نوع آجر جزو مصالح قدیمی به شمار می رود، اما به دلیل ویژگی‌های بصیری زیبا و دوام و ماندگاری بالا هر روزه بیشتر از قبل به محبوبیت آن در بین مردم افزوده می‌گردد.
به نحوی که امروزه کف آجر یکی از مهمترین علاقمندی‌ها به شمار رفته و بسیاری از افراد جهت زیبا و خاص کردن دکوراسیون فضای داخلی منزل و همچنین محوطه ساختمان خود این گزینه را انتخاب می‌کنند.
البته دلایل اصلی، مورد توجه قرار گرفتن کف آجری، فراتر از کیفیت و زیبای بوده و موارد دیگر نیز وجود دارند که در این امر دخیل هستند. این موارد شامل گزینه‌های زیر می‌باشند.
این آجر هیچ‌گونه ضرر و زبانی برای محیط زیست ندارد و جزو دوستداران محیط زیست به شمار می‌رود.
احساس آرامش و امنیت با راه رفتن روی این نوع کف‌پوش بالا است. زیرا ضد لغزش بوده و برای خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند بهترین انتخاب است.
به دلیل داشتن گرمای ذاتی از هدر رفت انرژی در فصول سرد سال جلوگیری می‌کند.
با تمام سبک های دکوراسیون داخلی منزل و همچنین فضای باز همخوانی داشته و استفاده از آن برای کف پوش منجر به ایجاد تضاد و ناهماهنگی در فضای اطراف نمی‌گردد.

معایب آجر کف

معایب آجر کف - آجر کف

  • وزن آن زیاد است

از آنجا که آجرها بسیار متراکم و سنگین هستند، نصب آنها در برخی مناطق بدون پشتیبانی مناسب غیر عملی است. این بدان معنا است که آجر کف ممکن است برای استفاده در طبقه‌ی اول ایده‌آل نباشد.

بیشتر بخوانید ? آجر مارنی و همه چیز درباره آن!

  • سخت و سازش‌ناپذیر است

آجر کف بسیار سخت است، یعنی در صورت سقوط روی پای شما ممکن است خطرناک باشد، این مسئله می‌تواند برای کودکان و سالخوردگان نگران‌کننده باشد.

 همچنین، این بدان معنا است که اگر چیزی شکننده را روی آجر کف بیندازید، می‌توانید انتظار داشته باشید که شکسته شود.

  • مستعدِ کپک زدن است

اگرچه آجر در اثر آب آسیب نخواهد دید، اما به شدت جاذب است و اگر سریع آنها را تمیز نکنید، آب و مایعات دیگر را جذب می‌کند. در نتیجه یک محیط تاریک و مرطوب ایجاد می‌شود که اگر به درستی تمیز نشود می‌تواند باعث رشد کپک شود.

 

نحوه‌ی ساخت یک آجر کف

نحوه‌ی ساخت یک آجر کف - آجر کف

همانند سایر اشکال کاشی، سنگفرش‌های آجری با یک ماده‌ی چسبنده‌ی لایه نازک به کفِ زیرین (معمولاً یک تخته بتنی) متصل می‌شوند.

هنگامی که چسب کاملاً خشک شد، فضاهای بین آجرها به همان روشی که سنگ طبیعی یا کاشی‌های سرامیکی قرار می‌گیرند، دسته‌بندی می‌شوند. بعضی از آجرهای کف مانند کاشی‌های موزاییکی که با ملات نصب می‌شوند و می‌توانند در پیکربندی‌های مختلفی در الگوهای سفارشی به هم متصل شوند، به شکل ورق هستند.

نصب آجرهای کف کار سختی نیست. با این حال، برای برش آجر به یک اره برقی مرطوب مجهز به تیغه الماس نیاز دارید که می‌توانید از مراکز اجاره‌ی ابزارآلات آن را اجاره کنید.

بیشتر بخوانید ? همه چیز درباره آجر نسوز قلیایی

نگهداری و تعمیر

نگهداری و تعمیر- آجر کف

از آنجا که آجر از خشت ساخته شده و با ملات سیمان گروه‌بندی شده است، آجر کف بسیار مستعدِ لک شدن است مگر اینکه به درستی آب‌بندی (سیلینگ) شود.

در بیشتر موارد، اندکی پس از نصب کف، یک سیلر (درزگیر) نصب می‌شود و برای ماندگاریِ حفاظت باید در تمام مدتِ استفاده از آجر کف، به صورت دوره‌ای اِعمال شود.

سیلر (درزگیر) آجر کف دو نوع کلی دارد: سیلرهای نفوذی که به آجر نفوذ می‌کنند و بیشتر بافت سطحی و رنگ اصلی را دست نخورده باقی می‌گذارند. سیلرهای تشکیل دهنده‌ی فیلم (مانند اکریلیک یا پلی اورتان) که باعث ایجاد یک روکش بر روی آجر می‌شوند و در نتیجه سطح روشن‌تری را ایجاد می‌کنند که رنگ آجر را تیره می‌کند.

بیشتر بخوانید ? آجر ماشینی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی انواع آن

آجر کف داخلی

آجر کف داخلی - آجر کف

اگر سبک روستایی را در آشپزخانه، راهرو یا محل باربیکیو دوست دارید، آجر کف با درزگیر اکریلیک یا پلی اورتان را انتخاب کنید.

آجر کف خارجی

آجر کف خارجی - آجر کف

برای مسیرهای باغچه یا اگر می‌خواهید چمن را با کف جایگزین کنید، آجر گزینه‌ی بسیار خوبی است.

نکات مهم در انتخاب آجر کف

 

جهت کسب رضایت، از استفاده آجرهای کف‌پوش لازم است که شما قبل از آنکه دست به انتخاب بزنید، به یک سری نکات توجه داشته باشید. نکته اول در رابطه با انتخاب نوع آجر است. آجرهای کف‌پوش دارای انواع و اقسام مختلفی نظیر آجر ماسه آهکی، آجر بتنی و آجر خطایی هستند که باید متناسب با محل استفاده نوع مناسب را انتخاب کنید.
نکته دیگر استفاده از نظریات و پیشنهادات افراد خبره و کاربلد در این حوزه است. به هر حال آن‌ها با توجه با تخصص و تجربه‌ای که دارند، کمک‌های ارزنده‌ای به شما خواهند کرد.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان کردیم، مشخص شده که آجر کف امروزه جزو مصالح پرکاربرد در پروژه‌های ساختمانی و آبادانی است. همچنین ملاحظه فرمودید که این نوع کف‌پوش به دلیل داشتن برخی ویژگی‌های خاص در حال حاضر بهترین و بی نقص‌ترین کف‌پوش محسوب می‌شود که هم زیبایی و هم گرمی و امنیت را به زندگی هدیه کرده است.
قیمت آجر دکوراتیو و همچنین آجر کف در مقایسه با سایر موارد مشابه یک قیمت منطقی بوده و به دلیل داشتن برتری‌ نسبت به سایر موارد مشابه، ارزش هزینه و خرید را دارد.